درمان درد و سوزش قوس کف پا با روشهای غیرجراحی مانند شاک ویو و PRP

به درد کف پا درد زیر پا یا همان درد پا گفته می‌شود. فاسئیت پلانتار یا همان خار پاشنه شایع‌ترین علت درد در قوس پا است. خار پاشنه ممکن است به تدریج رخ دهد و یا باسفت شدن اطراف پاشنه شروع شود. گاهی اوقات تغییر در سطح یا کف (به خصوص سطوح سخت) یا عدم محافظت از قوس می‌تواند موجب درد در این ناحیه شود. درد قوس پا اغلب صبح‌ها دردناک‌تر و در پایان روزکاهش می‌یابد.درد قوس پا می‌تواند به علت کفش یا سطح نامناسب هم باشد زیرا بار اضافی بر روی پا ایجاد می‌شود واین مسئله در ورزش کاملا شایع است.

با این حال، قوس پای شما محدودیت‌هایی دارد و درد قوس پا نشان دهنده این است که شما این محدوده رعایت نکرده‌اید ن استو به پای خود آسیب وارد کرده‌اید. به هر گونه دردی که در کف پا احساس می‌کنید، توجه کنید. ابتدا ممکن به نظر آید که یک درد ساده است اما اگر کل روز ادامه پیدا کند می‌تواند نشانه آسیب‌های جدی‌تر یا آسیب‌های حرکتی مکرر باشد. درد قوس همچنین می‌تواند در اثر سقوط یا آسیب دیدگی باشد، بنابراین باید به دنبال درمان مناسب باشید

دلایل بسیاری برای درد قوس پا وجود دارد. در اینجا به بررسی شایع‌ترین آنها می‌پردازیم.

آسیب یا ضربه

آسیب به استخوان‌ها، عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها که از قوس پا محافظت می‌کنند عواملی است که منجر به درد و التهاب می‌شود.

این آسیب ممکن است نتیجه یک صدمه باشد، مثلا چیزی روی پا بیافتد ، یا از طریق تجمع آسیب‌های میکرو تروما(آسیب‌های ریز)در طول زمان اتفاق بیافتد، که با تکرار کارهایی مانند دویدن روی سطوح سخت، پوشیدن کفش های نامناسب و جلسات ورزشی بیش از حد طولانی و یا بیش از حد شدید رخ می‌دهد.

کف پای صاف و عارضه تاندونیت تابیال پشتی PTTD

تاندون تابیال نقش مهمی در محافظت از قوس کف پا دارد. هنگامی که این عضله از طریق استفاده مکرر یا آسیب صدمه می بیند، تاندون ملتهب یا پاره می‌شود که به آن تاندونیت تابیال پشتی گفته می‌شود.

هنگامی که تاندون آسیب می‌بیند ، دیگر نمیتواند از قوس پا محافظت کندو قوس حالت خود را از دست می‌دهد که در نهایت موجب کف پای صاف می‌شود.تادونیت تابیال پشتی دلیل اصلی درد قوس کف پاست.

قوس‌های زیاد

قوس زیاد به نام کف پای گود معروف است که نقطه مقابل کف پای صاف است . اگر چه کمتر از کف پای صاف شایع است اما، قوس زیاد کف پا خیل شدید است و فشار زیادی به کف پا و پاشنه وارد می‌کند که موجب درد زیاد در قوس کف پا می‌شود.

فاسئیت پلانتار (خار پاشنه)

فاسئیت پلانتار رباطی است که با اتصال استخوان پاشنه به انگشتان پا از قوس پا محافظت می‌کند. هنگامی که این رباط ضعیف یا ملتهب شود، بیماری خارپاشنه به وجود می‌آید(لینک به خار پاشنه) که باعث درد در زیر پا یا پاشنه پا می‌شود.

روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید)(RA)

با التهاب مفصل، رباط‌های پا ضعیف می‌شوند و دیگر نمیتوانند از قوس پا محافظت کنند.

هنگامی که روماتیسم مفصلی پیشرفت می‌کند، استخوان‌های پا از وضعیت طبیعی خود خارج می‌شوند، که منجر به کف پای صاف و درد قوس می‌شود.

سندرم مجرای مچ پا

این مشکل عصبی به این علت است که عصب تیبیال در اثر آسیب ، وضعیت نادرست یا کیست یا توده تحت فشار قرار می‌گیرد. علائم شامل درد، ضعف، بی حسی و سوزن شدن در مفصل و یا قوس پا،است که غالبا شب‌ها شب‌ها بدتر می‌شود.

علائم درد قوس کف پا

علائم با توجه به علت درد قوس کف پا متفاوت هستند. با این حال، شایع‌ترین علائم مرتبط با درد در قوس پا عبارتند از:

• درد شدید ناگهانی در قوس پا
  • سوزش در قوس پا
  • تیرکشیدن قوس پا
  • درد بعد از دویدن
  • درد هنگام راه رفتن
  • درد هنگام بیدار شدن از خواب
  • درد هنگام لمس کردن یک نقطه خاص یا به طور کل
  • تورم یا التهاب در قوس
  • افزایش درد و یا حساسیت هنگام کشش قوس
  • افزایش درد و یا حساسیت بعد از اینکه مدت طولانی روی پای خود بایستد

تشخیص درد قوس

از آنجا درد در قوس پا دلایل بسیاری دارد، شما باید برای تشخیص بهتر به دکتر مراجعه کنید تا اطلاعات بهتری برای درمان به شما بدهد.

پزشک شما می‌تواند براساس معاینات بالینی، معاینات فیزکی بدن وعکسبرداری علت آن را تشخیص دهد.

معمولا پزشک یک پرونده کامل پزشکی تشکیل می‌دهد و در مورد علائم و شروع آن سؤال می‌کند و برای بررسی درد، تورم ویا تغییر شکل اندام‌ها, معاینه فیزکی انجام می‌دهد.

ممکن است پزشک از شما بخواهد چند تست عملی انجام دهید تا ببیند آیا عضلات و استخوان های شما به خوبی کار می‌کنند یا نه. این آزمایش‌ها می‌تواند شامل حرکت در برابر مقاومت، بلند کردن اشیاء با پا و یا ایستادن روی پنجه پا باشد. همچنین ممکن است از شما بخواهد که راه بروید یا بدوید تا بتواند میزان، نوع و محل درد قوس پا را ببیند.

اشعه ایکس وام.آر.آی اغلب برای تشخیص علت درد قوس پا استفاده می‌شود. اشعه ایکس تغییر شکل استخوان‌ها را مشخص می‌کند، اما ام آر آی التهابات پنهان ، ایجاد مایع و آسیب به بافت‌های نرم را نشان می‌دهد .

درد کف پا چگونه درمان می‌شود؟

اگر درد قوس کف پا شدید باشد یا بیش از چند روز طول بکشد، با پزشک مشورت کنید. ممکن است پزشک درمان‌های زیر را پیشنهاد کند:

درمان فیزیکی

فیزیوتراپی تکنیک‌های متفاوتی برای کمک به بهبودی شما ارائه می‌کند. تمرینات توانبخشی  و کشش‌ها برای افزایش تحرک، انعطاف پذیری و تقویت عضلات استفاده می‌شود، از طرف دیگر دستگاه‌ها یا ماساژ, گردش خون را افزایش می‌دهد و به بهبودی فرد کمک می‌کند.

شاک ویو تراپی

در بسیاری از موارد علت درد کف پا خار پاشنه است. شاک ویوتراپی و پی آر پی از روش‌های درمانی این بیماری به شمار می‌روند.

خار پاشنه به راحتی با استراحت و کفش مناسب درمان می‌شود. بهتر است بافت‌ها و ماهیچه‌ها نیز بازسازی و تقویت شوند. باید بدانیم که مرگ سلولی در حال حاضر رخ داده است. اینجاست که تزریق پلاسمای غنی از پلاکت وشاک‌ویوتراپی وارد عمل می‌شوند. تزریق عوامل رشد از طریق پلاکت‌ها و استفاده از گرما و الکتریسیته درشاک ویو تراپی، روند بهبودی خار پاشنه را دوباره از سر می‌گیرد.

درمان شاک ویوتراپی پاسخ طبیعی بدن را افزایش می‌دهد، بافت آسیب دیده خارپاشنه با بافت‌های جدید و سالم جایگزین می‌شود. در نتیجه، درمان شاک ویو می‌تواند باعث کاهش و یا از بین‌رفتن درد و علائم مرتبط با خارپاشنه یا شرایط تاندونیت آشیل(درد در پشت ساق و نزدیک پاشنه پا) شود، بنابراین به طور قابل توجهی عملکرد پا بهبود پیدا می‌کند.

درمان با امواج رادیویی

درمان با امواج رادیویی یک گزینه درمانی جدید برای بیماران مبتلا به خار پاشنه است.در این روش جریانهای الکتریکی به ناحیه آسیب دیده می‌رسد و همانطور که فیبرهای عصبی زیر پوست را از بین می‌برد ,عروق خونی جدید را افزایش می‌دهد. این روش پیشرفته، مزایای بیشتری نسبت به درمان‌های دیگر برای خار پاشنه دارد.

می‌توانید درمورد استفاده از این درمان برای درد کف پای خود بنا بر علت بروز درد، با پزشک خود در این باره مشورت کنید و اطلاع بیشتری کسب کنید.

ازن تراپی

ازن تراپی  ازن، یک گاز بی رنگ است و از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است.

بعضی محققان معتقدند که ازن اثرات درمانی دارد و بیش از 150 سال مورد استفاده و مطالعه قرار گرفته است.

روش تزریق ازن، برای تسکین بسیاری از دردها ازجمله دردهای مربوط به پا و کف پا می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاربرد این روش برای درد کف پا می‌توانید با پزشک خود مشورت نمایید.

لیزر درمانی

لیزر درمان در درمان خار پاشنه و سایر بیماری‌ها مفید است. لیزر درمانی برای خارپاشنه و دیگر بیماری‌ها از فوتون‌ها بر روی انرژی لیزر استفاده می‌کند که عمیقا در بافت پا نفوذ می‌کند و سرعت تولید سلولی را افزایش می‌دهد. انرژی لیزر وارد بافت می‌شود در حدود دو تا پنج سانتی متر زیرپوست(درم)، اپیدرم و بافت زیر جلدی نفوذ می‌کند و به بخشی از پا که درد دارد می‌رسد.

خود ماساژ درمانی قوس‌ها

ماساژ قوس پا یک راه ساده و در عین حال بسیار موثر برای درمان درد قوس کف پاست. این نوع ماساژ همانطور که جریان اکسیژن را به بافت‌های آسیب دیده تسریع می‌کند با کشش محکم عضلات درد را کاهش می‌دهد. اکسیژن مواد مغذی را به بافت‌ها می‌رساند و میزان بهبودی را افزایش می‌دهد. ماساژ همچنین می‌تواند مواد زائد اطراف عضلات را حذف کند و تشکیل مایع در پا را کاهش‌دهد.

این فیلم روش‌های ماساژ فیبرهای متقاطع را برای بهبود خارپاشنه و کاهش درد قوس نشان می‌دهد.

برای یک ماساژ ساده هنگام صبح ، پای خود را به راحتی روی یک توپ ماساژ حرکت دهید! رول رو به جلو و عقب از وسط قوس تا پاشنه. روزانه پنج دقیقه این کار را تکرار کنید.

اگر فقط چند روز است که درد قوس پا دارید یا علائم تازه شروع شده است ماساژ ندهید زیرا ماساژ زود هنگام می‌تواند باعث تورم و التهاب شود.

کفش‌های محافظ پا

کفش مناسب برای قوس‌، پا، کمر و دیگر قسمت‌های بدن شما مهم است ... بنابراین عاقلانه انتخاب کنید!

کفش محافظ قوس، توازن پاها را تنظیم می‌کند، فشار ناگهانی را می‌گیرد و پیاده روی خوب و مطمئنی به همراه دارد. اگر مطمئن نیستید که کفش های شما مناسب هستند یا نه، از پزشک یا فیزیوتراپیست خود بپرسید.

هنگامی که کفش‌هایتان فرسوده شدند، آنها را دور بیندازید. کفش‌های ورزشی قدیمی، ممکن است دیگر نتوانند از پای شما به خوبی محافظت کنند. توصیه کلی این است که هر شش ماه کفش‌های خود را عوض کنید، مخصوصا اگر اغلب اوقات از آنها استفاده می‌کنید.

ارتز یا وسایل طبی ورزشی برای درد قوس

وسایل طبی ورزشی انواع مختلف محافظ پا، داخل کفش، مچ بند، یا آتل دارند که به قوس و حفظ وضعیت خنثی برای پا و انگشتان پاکمک می‌کند. ارتز موجب افزایش سرعت بهبودی ، تسکین درد، و جلوگیری از عود و آسیب بیشتر می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که ارتز پا کیفیت زندگی افراد مبتلا به خار پاشنه را بهبود می‌بخشد و به طور قابل توجهی درد را کاهش می‌دهد و عملکرد پا تنها در سه ماه بهتر می‌شود.

وسایل ارتز موجود برای درمان درد قوس عبارتند از:

مچ بند

این محافظ قوس را می‌توان با پاهای برهنه و یا داخل کفش استفاده کرد تا به قوس طبیعی پا کمک کند. شما می‌توانید زمانی که ورزش می‌کنید برای جلوگیری از عود و یا آسیب بیشتر به قوس آن را بپوشید.

کفی کفش

کفی کفش یک تکه فوم، پلاستیکی یا ژل است که در داخل کفش شما قرار می‌گیرد تا از قوس و دیگر قسمتهای پایه محافظت کند. این کفی‌های کفش را می توان به صورت آنلاین یا ازمغازه خریداری کرد -شما به راحتی می‌توانید سایز کفش خود را انتخاب کنید.

اسپلینت شب

گرچه اسپلینت شب ،ممکن است دست و پا گیر باشد اما برای خار پاشنه بسیارمفید است.این اسپلینت در تمام طول شب, قوس، پاشنه و عضلات ساق پا را به طور ملایم و مداوم می‌کشد تا درد صبحگاهی شدید را که بسیاری از افراد از آن شکایت دارند ,کاهش ‌دهد.

فعالیت‌های سبک‌تر

تغییر فعالیت‌های که موجب درد در قوس پا می‌شوند با فعالیت های سبک‌تر و بهتر:

• دوچرخه سواری ثابت یا بیرون
  • یوگا
  • شنا كردن
  • اسکی واره(دستگاه ثابت تمرینی که با آن پله نوردی یا پیاده روی یا دو را بدون فشار بیش ازحد به مفاصل شبیه سازی می‌کنند)
  • دستگاه استپر
  • دستگاه اسکی نوردیک
  • تمرینات روی زمین

این نوع تمرینات، استرس و فشار روی قوس پا را کاهش می‌دهند، اما تاثیر آنها به اندازه تمرینات شدید است.

حفظ وزن سالم

درد قوس پا می‌تواند با افزایش وزن پیشرفت کند چون قوس به طور ناگهانی باید وزن بیشتری را تحمل کند. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، گام هایی برای کاهش وزن بردارید.

در فعالیت‌های سبک ورزشی شرکت کنید، از یک رژیم متعادل پیروی کنید و با کنترل میزان غذای خود وزن کم کنید. با مشاورین تناسب اندام و متخصصین تغذیه یک گام هوشمند و مفید بردارید. به پزشک خود برای چکاپ,و بررسی افزایش وزن غیر منتظره مراجعه کنید شاید دلیل آن کم کاری تیروئید باشد.

دارو

اگر درد در قوس پا شدید باشد باعث ایجاد اختلال درانجام فعالیت‌های روزمره می‌شود، احتمالا پزشک داروهای ضد التهابی یا تزریق کورتون را پیشنهاد می‌کند.

دارو‌های ضد التهاب بدون نسخه، مانند آسپرین یا ایبوپروفن، طبق دستورالعمل‌ روی بسته‌بندی مصرف می‌شود. با این حال، استفاده طولانی مدت آن اصلا توصیه نمی‌شود، زیرا استفاده طولانی مدت منجر به تحریک دستگاه گوارش و یا خونریزی معده می‌شود.

در برخی موارد ممکن است تزریق کورتون برای کاهش درد و تورم توصیه شود. باید در مورد جوانب مثبت و منفی این داروها با پزشک خود صحبت کنید.

پیش‌بینی زمان بهبودی

زمان بهبودی درد قوس پا بین افراد متفاوت است و تا حد زیادی بستگی به علت درد قوس و شدت آن دارد. سلامت عمومی، شیوه زندگی و روش‌های درمانی همه در پیش‌بینی زمان بهبودی نقش مهمی دارند.

برخی از افراد ممکن است تنها به استراحت و یا کفش بهتر نیاز داشته باشند اما بعضی دیگر برای درمان ناهنجاری‌های ساختاری نیاز به جراحی دارند.

مهمترین چیز این است که زود اقدام کنید تا بهبودی هم سریعتراتفاق بیافتد. افرادی که از پروتکل رایس استفاده می‌کنند(که شامل استراحت,گذاشتن یخ ,فشرده‌سازی وبالا گرفتن آن قسمت می‌شود) و به محض شروع علائم به پزشک مراجعه می‌کنند، شانس بیشتری برای بهبودی دارند.

چگونه از درد در قوس پا جلوگیری کنیم؟

با دنبال کردن پیشنهادات زیر می‌توانید از درد قوس جلوگیری کنید.

• کفش‌های محافظ پا بپوشید و کفش های قدیمی را به طور مرتب تعویض کنید.
  • روزانه بویژه قبل و بعد از تمرین و یا زمانی که تمام روز روی پای خود ایستاده‌اید پای خود را بکشید.
  • به طور مرتب پای خود را ماساژ دهید تا گردش خون بهبود یابد و میزان انباشت مواد زائد و مایع کاهش یابد.
  • برای کاهش فشار روی کف پا، مچ پا و ساق پا وزن خود را ایده‌آل نگه دارید.
  • فعالیت های سبک را انتخاب کنید. اگر دونده هستید یا در فعالیت‌های دیگری مشغول هستیدکه فشار روی پاها است، بعضی روزها فعالیت خود را سبک‌ترکنید تا تعادل برقرار شود.
  • به پاهای خود را استراحت بدهید ممکن به آن نیاز داشته باشند .
به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است