درمان درد بعد عمل تعویض مفصل زانو با بلاک کردن عصب با rf

تسکین زانو درد مزمن دلیل اصلی اقدام برای جراحی تعویض زانو است، اما درد مزمن بسیاری از بیماران پس از جراحی زانو نیز آرام نمی‌شود. شاید شما نیز تمام درمان‌ها را امتحان کرده‌اید و به این باور رسیده‌اید که چاره دیگری جز عمل تعویض زانو باقی نمانده است و می‌خواهید به کمک جراحی یک بار برای همیشه با درد خداحافظی کنید. بسیاری از افراد حتی بعد از عمل جراحی تعویض زانو، از درد زانو رنج می‌برند. در این مواقع راهکارهایی مانند بلاک کردن عصب‌ها و یا سوزاندن آن‌ها با رادیوفرکوئنسی (radiofrequency) از جمله راهکارهای مؤثر برای تسکین درد بیمار است.

جراحی تعویض زانو غالباً به منظور کاهش درد ناشی از آرتروز زانو انجام می‌شود. اما برخی بیماران پس از جراحی نیز از دردی شدید، حتی شدیدتر از درد قبل عمل شکایت دارند. درد بعد از عمل تعویض زانو موقتی است، اما اگر درمان نشود، فرایند التیام و توانبخشی زانو را به تعویق می‌اندازد.

برای دریافت اطلاعات لازم جهت تسکین و کاهش دردهای آزاردهنده پس از پروتز زانو، می توانید با پزشک متخصص درد در  کیلینیک درد ماهان در ارتباط باشید. برای رزرو وقت ملاقات با شماره‌های 02188866619 - 02188866629 - 092188866632 تماس حاصل فرمایید.  همچنین می‌توانید به آیدی تلگرام doctorghofrani@ مراجعه کنید.

مدیریت موثر درد بعد از عمل تعویض مفصل زانو

تسکین رد بعد از تعویض مفصل زانو بخشی ضروری از طرح جراحی تعویض مفصل زانو است. کنترل کردن و تسکین درد بیمار را از مزایای زیر بهره‌مند می‌سازد:

پس از تمام عمل‌های تعویض زانو، درد در شدت‌های مختلف بروز می‌یابد، چنانچه درد به خوبی کنترل شود، بیمار با راحتی بیشتری دوران نقاهت را پشت سر خواهد گذاشت.

چنانچه درد بیمار کنترل شود، وی سریع‌تر می‌تواند از تخت پایین بیاید و تمرین‌های توانبخشی را انجام دهد. اگر ورزش درمانی پس از جراحی تعویض مفصل زانو تحت نظارت جراح و متخصص طب فیزیکی انجام شود، احتمال تشکیل بافت همبند کاهش می‌یابد و دامنه حرکتی و احتمال موفقیت عمل افزایش می‌یابد.

پس از جراحی تعویض مفصل زانو احتمال لخته شدن خون در وریدهای عمقی افزایش می‌یابد. چنانچه درد بیمار تسکین داده شود، وی می‌تواند حرکت کند و تمرین‌های توانبخشی را انجام داد، به این ترتیب جریان خون بهتر می‌شود و خطر ترومبوز وریدهای عمقی کمتر می‌شود.

هرچه درد بیمار سریع‌تر کنترل شود، بیمار زودتر از بیمارستان مرخص می‌شود.

به دلیل وجود خطر عفونت‌های بیمارستانی، مانند استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) و انتروکوک مقاوم در برابر وانکومایسین (VRE)، ترخیص سریع‌تر احتمال بروز عفونت را کاهش می‌دهد.

بیمارانی که به حد کافی مستقل شده‌اند و می‌توانند فعالیت‌های معمول خود را طبق برنامه یا زودتر ازسربگیرند، رضایت بیشتری از انجام جراحی تعویض مفصل زانو خواهند داشت.

بهترین رویکرد مدیریت درد

یک رویکرد استاندارد جهانی در زمینه مدیریت درد بعد از جراحی تعویض مفصل زانو وجود ندارد و بهترین روش تسکین درد پس از تعویض مفصل زانو همواره موضوع پژوهش‌ها و بحث‌های گوناگون بوده است. یک گروه از کارشناسان پیشنهاد داده‌اند که موارد زیر در برنامه درمان درد پس از جراحی تعویض زانوی اکثر بیماران گنجانده شود:

•  جلوگیری از درد پیش از شروع درد
  •  استفاده از ضددردهای چندوجهی، ترکیبی از داروها با مکانیسم‌های عمل متفاوت، به منظور کاهش مصرف مسکن‌هایی مانند داروهای مخدر
  •  بلوک عصب‌های محیطی

انواع روش‌های تسکین درد بعد از عمل پروتز زانو عبارتند از:

مدیریت درد قبل از شروع درد

اگر درد بعد عمل زانو کنترل نشود، حساسیت به درد افزایش می‌یابد. گذرگاه‌های عصبی حس درد را از محل جراحی به مغز منتقل می‌کند. زمانی که درد مدت طولانی ادامه یابد و این گذرگاه‌ها تحلیل برود، تسکین درد بعد از عمل زانو دشوار می‌شود. مدیریت درد پیش از شروع آن، بیمار را از این فرایند دردناک نجات می‌دهد. بیماری اندکی قبل از جراحی مسکن دریافت می‌کند و پس از جراحی نیز در وقفه‌های زمانی مشخص، مسکن دریافت می‌کند.

ابلیشن رادیوفرکوئنسی (RFA) برای تسکین درد زانو

ابلیشن رادیوفرکوئنسی (RFA) نوعی عمل مبتنی بر تزریق است که در آن ضایعه حرارتی روی بعضی عصب‌ها ایجاد می‌شود تا فرایند انتقال سیگنال‌های درد به مغز مختل شود و به این ترتیب درد یک موضع معین آرام شود. هرچند سال‎ها است که از این تکنولوژی برای درمان دردهای ستون فقرات استفاده می‌شود، اما کاربرد آن برای زانودرد مزمن به تازگی مطرح شده است. این درمان موثر برای بیمارانی توصیه می‌شود که از درد متوسط تا شدید یا آرتروز زانو رنج می‌برند. این گروه از بیماران احتمالاً عمل‌های بسته یا تزریق‌هایی مانند تزریق استروئید یا درمان‌های دیگری از قبیل سینویسک (Synvisc) را برای روان کردن مفصل امتحان کرده‌اند، اما نتیجه نگرفته‌اند. چنانچه بیمار نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو داشته باشد، اما برای انجام این عمل بسیار جوان باشد یا نخواهد که جراحی و دوران بهبود پس از آن را تحمل کند، در این شرایط متخصص ارتوپد زانو رادیوفرکانسی را برای تسکین درد توصیه می‌کند. به علاوه برخی بیمارانی که پس از تعویض کامل مفصل زانو همچنان از درد رنج می‌برند، می‌توانند از مزایای این درمان موثر برخوردار شوند.

بلوک عصبی

داروی بلوک عصبی در عصب نزدیک به محل جراحی تزریق می‌شود، چنانچه عمل تعویض مفصل زانو انجام شده باشد، بلوک عصب‌های سر استخوان ران انجام می‌شود. عصب‌های استخوان ران مسئول احساس درد در جلوی ران و زانو است. بنابراین درد بعد از جراحی زانو عمدتاً توسط این عصب به مغز منتقل می‌شود. پس از انجام بلوک عصبی، داروی بی‌حسی موضعی مانع از انتقال پیام درد از راه عصب استخوان ران می‌شود و به این ترتیب درد ساکت می‌شود. تزریق بلوک عصبی تحت هدایت سونوگرافی انجام می‌شود تا متخصص سوزن را دقیقاً در نقطه صحیح، یعنی بخش بالای استخوان وارد کند. چون سوزن فقط از پوست و بافت چربی ناحیه کشاله ران رد می‌شود، بیمار متحمل حداقل ناراحتی می‌شود. تکنولوژی‌های تصویربرداری به تازگی پیشرفته‌تر شده است و این دستاوردها موفقیت بلوک عصبی پس از جراحی تعویض زانو را افزایش داده است. تجهیزات جدیدتر و سونوگرافی پیشرفته، در کنار کاهش نسبی قیمت‌های تجهیزات، بلوک عصبی را به روشی قابل قبول برای تسکین درد پس از عمل تعویض کامل مفصل زانو تبدیل کرده است و به این ترتیب پزشک می‌تواند درد را در موضع مورد نظر تسکین دهد. بلوک عصبی عوارض جانبی داروهای مسکن مانند حالت تهوع و بی‌حالی را کاهش می‌دهد تا بیمار سریع‌تر دوران نقاهت را پشت سر بگذارد و تمرین‌های طب فیزیکی را شروع کند.

ضددردهای چندوجهی

پزشکان از ترکیبی از داروهای مسکن با مکانیسم اثر متفاوت استفاده می‌کنند تا این داروها اثر یکدیگر را تکمیل کند و احتمال بروز عوارض جانبی به حداقل برسد. این رویکرد به ضددردهای چندوجهی موسوم است.

نمونه‌هایی از ضددردهای چندوجهی

یک رویکرد یگانه برای مصرف ضددردهای چندوجهی وجود ندارد. برای مثال بیماران داروهای زیر را پس از جراحی تعویض زانو دریافت می‌کنند:

•  بلوک عصبی محیطی و مسکن‌های موسوم به داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)
  •  استروئیدها و NSAIDs درد و التهاب را کاهش می‌دهند.
  •  علاوه بر استروئید و یا NSAIDs، داروی بی‌حسی موضعی نیز حین جراحی در استخوان اطراف مفصل تزریق می‌شود تا درد پس از عمل کمتر شود.

این راهبردهای تسکین درد را می‌توان جایگزین داروهای مخدر کرد یا برای تقویت اثر آنها به کار برد تا بیمار به دوز کمتر یا ضعیف‌تری از داروهای مخدر نیاز داشته باشد.

کاهش مصرف مسکن‌های مخدر

پزشکان و بیماران برای تسکین سریع درد یا کاهش درد متوسط تا شدید به مسکن‌های مخدر وابسته هستند. هرچند داروهای مخدر بسیار موثراند و غالباً برای مدیریت درد لازم‌ هستند، اما این داروها را به دلایل زیر باید با احتیاط مصرف کرد:

•  مسکن‌های مخدر باعث مه‌آلود شدن مغز و احساس خستگی و یا یبوست می‌شود.
  •  عوارض جانبی داروهای مخدر موجب می‌شود که بیمار توانایی یا تمایل شرکت در برنامه‌های توان‌بخشی را نداشته باشد.
  •  مخدرها برای بعضی بیماران اعتیادآور هستند.

داروهای مخدر به روش‌های گوناگون، مانند قرص، پچ، آمپول یا سرم، مصرف می‌شود. کاهش مصرف مسکن‌های مخدر پس از جراحی تعویض مفصل زانو برای اکثر بیماران مفید است.

ماندگاری اثر رادیوفرکانسی

ضایعه‌های حرارتی که طی درمان رادیوفرکانسی روی عصب‌ها به وجود آمده است، در نهایت بهبود می‌یابد و عصب‌های گرم شده عملکرد معمول خود را بازمی‌یابد. درد بیماران معمولاً به مدت 18 ـ 6 ماه آرام می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است