درمان درد مچ پای راست یا چپ با فیزیوتراپی، شنا و داروهای گیاهی

مچ پای شما یک شبکه پیچیده از استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها است. مچ پا به اندازه کافی برای تحمل وزن بدن قوی است و شما را قادر به حرکت می‌سازد. در عین حال، مچ پای شما نسبت به آسیب و درد مستعد است.
ممکن است درد را در داخل و یا خارج از قوزک یا مچ پا یا در امتداد تاندون آشیل، که عضلات پا را به استخوان پاشنه متصل می‌کند احساس کنید. اگرچه درد مچ پا معمولاً به خوبی به درمان‌های خانگی پاسخ می‌دهد، اما بهبود آن می‌تواند مدت زمانی طول بکشد. شما باید برای درد شدید مفصل مچ پا، به ویژه اگر صدمه دیده است، به پزشک مراجعه نمایید.

از آن جایی که مچ پا قسمتی از بدن است که نقش زیادی در تحرکات هر روزه انسان دارد، احساس درد در آن موجب بروز گرفتاری‌های زیادی می‌شود که مهم‌تر از همه ایجاد مشکل در راه رفتن است. به همین دلیل لازم است در صورت بروز آثار درد و علائمی مانند تورم، در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود تا پیش از تشدید شدن درد، علل آن بررسی شده و بهترین روش‌های درمانی برای رفع مشکل پیگیری شوند.

اگر از درد قوزک پا رنج می‌برید و این درد شما را در انجام فعالیت‌های روزانه محدود کرده است می‌توانید با مراجعه به دکتر غفرانی دارای مدرک فوق تخصص در زمینه درد متخصص درد در کیلینیک درد ماهان، پس از تشخیص علت ناراحتی، بهترین و سالم‌ترین روش‌های درمانی را برای حل مشکل خود انتخاب کرده و در صدد رفع درد مچ پای خود برآیید. برای رزرو وقت ملاقات با شماره تلفن 02188866619 - 02188866629 - 092188866632 تماس حاصل فرمایید.

علت درد قوزک پا در کودکان و بزرگسالان

درد مچ پا اغلب به علت رگ به رگ شدن قوزک پا است.
رگ به رگ شدن مچ پا آسیب رسیدن به رباط‌هایی است که باعث اتصال استخوان‌ها به یکدیگر می‌شوند.
در اغلب موارد، قوزک پا به داخل پیچ می‌خورد و باعث ایجاد پارگی‌های کوچک در رباط‌ها می‌شود. پاره شدن رباط‌ها منجر به تورم و خونریزی می‌شود، و این باعث می‌شود که تحمل وزن توسط مفصل کاهش یابد.
علاوه بر رگ به رگ شدن مچ پا، درد مچ پا می‌تواند ناشی از موارد زیر نیز باشد:

• آسیب یا تورم تاندون‌ها (که به عضلات به استخوان وصل می‌شوند) و یا غضروف (که مفاصل را حمایت می‌کند)
  • عفونت در مفصل مچ پا
  • استئوآرتریت، نقرس، آرتریت روماتوئید، سندرم ریتر و سایر انواع آرتریت
  • مشکلات در مناطق نزدیک به قوزک پا که باعث می‌شود احساس درد در مچ پا را داشته باشید عبارتند از:
  • انسداد رگ‌های خونی در پا
  • درد پاشنه یا جراحات
  • آسیب‌های عصبی (مانند سندرم تونل تارسال یا سیاتیک)

علائم درد قوزک پا

علائم درد مچ پا می‌توانند از ناشی از دردهایی باشند که معمولاً در خانه قابل درمان هستند، این علائم شامل موارد زیر می‌باشند:
درد در مچ پا هنگام راه رفتن، دویدن، جاگینگ یا پریدن
علائم دردهای شدیدتر عبارتند از:

• قرمزی اطراف مچ پا
  • تورم یا التهاب قوزک پا
  • درد خفیفی که وجود دارد، حتی زمانی که بی حرکت هستید
  • ناتوانی در پایین رفتن یا بالا رفتن از پله‌ها

در صورتی که در مورد درد مچ پای خود سوالی دارید یا اگر علائم در حال بدتر شدن هستند، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

تشخیص

تشخیص مشکل مچ پا با معاینه فیزیکی و ارزیابی سابقه پزشکی شما آغاز می‌شود. در طول اخذ سابقه پزشکی، پزشک شما سوالاتی از قبیل موارد زیر را خواهد پرسید:

• چه علائمی دارید؟
  • چه زمانی برای اولین بار متوجه علائم شدید؟ آیا علائم در نتیجه آسیب بودند؟
  • آیا نشانه‌های شما پس از فعالیت کردن یا استراحت بدتر می‌شود؟ آیا فعالیت‌های خاصی وجود دارد که موجب بدتر یا بهتر شدن علائم می‌شوند؟
  • آیا بیماری یا حادثه‌ای که در حدود آن نشانه‌های شما شروع شد را به یاد می‌آورید؟
  • آیا علائم در هر مفاصل در کنار مچ پا وجود دارد؟
  • آیا از اعضای خانواده شما به آرتریت یا دیگر مشکلات مچ پا مبتلا هستند؟
  • آیا مشکلات پزشکی دیگری دارید که باعث ایجاد علائم درمچ پای شما می‌شوند؟

در طول معاینه فیزیکی، پزشک مچ پا و مفاصل دیگر را که ممکن است در معرض مشکل باشند، بررسی و لمس می‌کند. پزشک شما به دنبال مناطقی است که دارای علائمی از قبیل حساسیت، درد یا تورم هستند، و همچنین علائمی که ممکن است نشان دهندهٔ آسیب به مفصل باشند. بسته به یافته‌های تاریخچه پزشکی و معاینات فیزیکی که انجام می‌شود، پزشک ممکن است تست‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های تصویربرداری را برای کمک به تشخیص یا تأیید تشخیص انجام دهد.

درمان درد مچ پا

درد مچ پا با علت‌های مختلف، در شب یا صبح، در تعدادی از افراد با درمان‌های خانگی و آسان رفع می‌شود ولی تعدادی دیگر نیاز به درمان پزشکی و حتی در مواردی جراحی دارند. روش‌های مختلف درمانی عبارت‌اند از:

درمان خانگی درد قوزک پا

با انجام روش‌های زیر، درد مچ پا را به میزان قابل توجهی می‌توان تسکین بخشید:

درمان درد مچ پا با طب سنتی

در طب سنتی استفاده از روغن‌هایی مثل میخک، روغن اکالیپتوس و رزماری برای تسکین درد مچ پا توصیه شده است. همچنین قرار دادن ناحیه دردناک در داخل مخلوط آب و سرکه و نمک می‌تواند مؤثر باشد

درمان فیزیکی

برای کمک به کشش و تقویت مچ پای خود به یک متخصص درمانگر فیزیکی مراجعه نمایید. این امر ممکن است درد و التهاب شما را تسکین دهد.

• به یک متخصص فیزیوتراپی مراجعه نمایید.
  • درمورد تمریناتی که می‌توانید در خانه انجام دهید از متخصص درمانگر سؤال کنید.
  • در نظر بگیرید که مطالعات نشان داده‌اند که کشش گریز از مرکز، که باعث افزایش طول عضلات می‌گردند، در شرایطی که موجب بروز درد ناشی از مواردی مانند تاندونیت می‌شوند، مؤثر هستند.

دارو

داروها برای کاهش درد، تسکین التهاب، کاهش از دست رفتن استخوان، تغییر مسیر بیماری التهابی یا جلوگیری از آسیب‌های مفصلی، بخش مهمی از درمان برای بسیاری از مشکلات مچ پا هستند. داروهای مورد استفاده برای درمان آرتریت و سایر مشکلات مربوط به قوزک پا به طور عمده به شکل آرتریت یا بیماری مرتبط با آن بستگی دارند. انواع داروهایی که معمولاً در درمان آرتریت استفاده می‌شوند عبارتند از:

بیش از ده داروی مختلف که برخی از آنها بدون نسخه قابل تهیه هستند، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) برای کمک به کاهش درد ناشی از آرتریت و التهاب استفاده می‌شوند. در واقع، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای درمان همه انواع آرتریت استفاده می‌شوند.

این داروهای سریع العمل، شبیه کورتیزونی هستند که توسط بدن ساخته می‌شوند و برای کنترل التهاب استفاده می‌گردند. اگر التهاب ناشی از بیماری التهابی سیستمیک باشد، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی را تجویز کند. اگر التهاب به یک یا چند مفاصل محدود شود، پزشک ممکن است داروی کورتیکواستروئید را مستقیماً به مفصل تزریق کند.

داروهای ضد درد یکی از داروهای رایج برای بسیاری از انواع آرتریت هستند. همچنین ممکن است از این داروها برای از بین بردن درد ناشی از رگ به رگ شدن مچ پا، شکستگی و سایر آسیب‌ها استفاده شود. برخلاف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که هم درد و هم التهاب را هدف قرار می‌دهند، ضد دردها صرفاً برای تسکین درد به کار می‌روند. به همین دلیل، ممکن است برای افرادی که به طور مثال به علت آلرژی و مشکلات معده قادر به مصرف داروهای ضدالتهاب نباشند، داروهای ضدر درد ایمن و قابل تجویز باشند. هنگامی که به از این داروهای مطابق دستورالعمل‌های تجویز شده استفاده می‌شود، انتخابی مناسب‌تر و احتمالاً ایمن‌تر برای افرادی که آرتریت باعث درد، اما نه التهاب در آن‌ها می‌گردد، خواهند بود. اگر درد در بافت‌های نرم باشد، ممکن است از داروهای ضد درد، مالیدنی یا بالم موجود در داروخانه که نیازی به نسخه پزشک ندارند مانند آسپرکرم، بن-گی، کپسازین-پ، اوکالیپتامینت، آیسی هات، ژل ولتارن و زوستریکس بتوانید استفاده کنید. این داروهای موضعی از طریق ترکیبی از مواد تشکیل دهنده فعال عمل می‌کنند و ممکن است اگر شما قادر به مصرف داروهای خوراکی نیستید یا اگر داروها برای از بین بردن درد یا کاهش آن به سطح قابل کنترل کافی نباشند، مفید واقع گردند.

داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) داروهایی هستند که به آرامی به منظور تغییر روند بیماری التهابی فعالیت می‌کنند داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری مختلف ممکن است برای تعدادی از اشکال مختلف آرتریت مفید باشند، از جمله آرتریت روماتوئید، لوپوس و آرتریت پسوریاتیک، که همگی می‌توانند بر مفصل مچ پا تأثیر بگذارند.

برخی داروهای مورد استفاده جهت نقرس برای کاهش میزان اسید اوریک خون طراحی شده‌اند تا از حملات بعدی درد و التهاب مفصلی جلوگیری کنند. دیگر داروها برای کاهش درد و التهاب یک حمله حاد طراحی شده‌اند. بسیاری از افراد مبتلا به نقرس هر دو نوع دارو را مصرف می‌کنند.

جدیدترین دسته داروهایی که برای درمان آرتریت روماتوئید و تعداد کمی از انواع التهابی آرتریت استفاده می‌شوند، عوامل بیولوژیکی هستند. در حال حاضر هشت عامل بیولوژیکی تأیید شده توسط (سازمان غذا و داروی آمریکا) FDA وجود دارد. هر کدام از این داروها یک گام در روند التهابی را بدون سرکوب تمام سیستم ایمنی بدن متوقف می‌کند. علاوه بر آرتریت روماتوئید، بعضی از عوامل بیولوژیکی خاص ممکن است در درمان آرتریت نوجوانان، اسپوندیلیت انکیلوز و آرتروز پسوریاتیک استفاده شوند.

داروهای اوستئوپروز یا ضد پوکی استخوان برای کاهش سرعت از دست رفتن استخوان یا کمک به ساخت استخوان جدید در بدن استفاده می‌شوند. اگر چه این نوع از داروها به طور خاص برای درمان مشکلات مرتبط با مچ پا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، استخوان‌های قوی کمتر مستعد شکستگی هستند. شکستگی‌های مچ پاس دچار استئوپروز شایع نیستند، اما می‌توانند رخ دهند.

ورزش

ورزش درمانی (لینک به ورزش درمانی) یکی از راه‌های مؤثر برای تسکین درد مچ پا و حتی جلوگیری از آن، می‌باشد. البته قبل از انجام این روش درمانی، مشاوره با پزشک متخصص یا فیزیوتراپ ضروری است. یک مثال از حرکت‌های ورزش مناسب در این باره عبارت است از:

چرخش مچ پا

داشتن یک مچ پای انعطاف پذیر نه فقط برای کاهش درد پا و قوزک پا مهم است، بلکه برای جلوگیری از آسیب دیدن سایر مناطق بدن شما نیز اهمیت دارد. چرخش مچ پا عضلات شما را تقویت می‌کنند و در نتیجه موجب کاهش درد زانو، لگن و کمر شما می شوند. برای انجام این تمرینات مراحل زیر را انجام دهید:

• روی پشت خود دراز بکشید و پای راست خود را روی سر بکشید.
  • مچ پای کشیده شده خود را به شمت عقربه های ساعت و 10 بار بچرخانید.
  • جهت‌را تغییر دهید و مچ پای خود را 10 بار برخلاف عقربه های ساعت بچرخانید.
  • زانوی خود را خم کنید و پای راست خود را روی زمین قرار دهید.
  • این تمرین را با پای چپ خود تکرار کنید.

کشش پشت ساق پا

خود را در مقابل یک دیوار قرار دهید و یک پا را به عقب بر گردانید و موقعیت پرش را به بدن خود بدهید. اطمینان حاصل کنید که پشت زانو صاف نگه داشته شود، پاشنه پا رابه زمین بچسبانید و انگشتان پا را نیز صاف قرار دهید.
این موقعیت را برای دو دقیقه نگه دارید. تحقیقات نشان می‌دهند که نگه داشتن پا در حالت کشش برای 30 ثانیه، اتلاف وقت است. شما نیاز به حداقل 2 دقیقه برای تغییر طول بافت دارید. این تمرین را  در هر دو طرف تکرار نمایید.

موبیلیزاسیون سه طرفه مچ پا

پای خود را یک یا دو اینچ از دیوار فاصله دهید، تا جایی که زانوی شما وقتی به جلو می‌روید، با دیوار تماس پیدا نکند.
پاشنه پا را بر روی زمین نگه دارید، به سمت جلو زانو بزنید و به جلوی مچ پا فشار وارد کنید، سعی کنید زانو را به دیوار نزدیک کنید، اما کاملاً به دیوار نچسبید.
ابتدا به سمت جلوی پا بروید و 5 ثانیه خود را در این حالت نگه دارید. سپس، به داخل انگشت بزرگ پا بروید و 5 ثانیه خود را در این حالت نگه دارید. در نهایت، به سمت بیرون انگشت کوچک پا بروید و 5 ثانیه این حالت را حفظ کنید.

پیشگیری از بروز درد در قوزک مچ پا

برای جلوگیری از بروز درد در ناحیه قوزک یا مچ پا می‌توان اقداماتی ساده را در نظر گرفت که عبارت‌اند از:

• کاهش وزن در صورت داشتن وزن اضافه. وزن اضافی روی مچ پای شما قرار می‌گیرد.
  • گرم کردن قبل از تمرین ورزشی. ماهیچه‌ها و تاندون‌هایی را که به مچ پا متصل هستند، بکشید.
  • اجتناب از ورزش و فعالیت‌هایی که برای وضعیت شما مناسب نیستند.
  • اطمینان حاصل کنید که کفش‌‌هایتان مناسب پاهای شما است. از پوشیدن کفش پاشنه بلند اجتناب کنید.
  • اگر مستعد درد مچ پا هستید یا مچ پای شما در حین فعالیت‌های خاصی دچار چرخش می‌شود، از بریس‌های پشتیبانی کننده قوزک پا استفاده کنید. این تجهیزات شامل موارد زیر می‌باشند: ایر کست، بانداژهای ایس یا حمایت کننده‌های بنددار مچ پا.