درمان پارگی دیسک گردن با روش های غیر جراحی مانند آب درمانی و لیزر

درمان پارگی دیسک گردن

داشتن فتق دیسک ستون فقرات گردن می‌تواند یک شرایط دشوار برای زندگی باشد و بر روی همه چیز از رانندگی در صبح تا داشتن یک خواب راحت در شب را تحت تاثیر قرار دهد. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که مواد هسته‌ای از دیسک ستون فقرات در ستون فقرات گردن (بالا) از طریق یک لایه بیرونی پاره شده یا ضعیف، بیرون می‌ریزند. اگر مواد دیسک یک عصب نخاعی را فشرده کنند، می‌تواند منجر به گردن درد مزمن، بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در نوک انگشتان، تیر کشیدن درد در قسمت فوقانی بدن، راه رفتن دشوار و سایر علائم شود.

یکی از روش‌های درمان فتق دیسک گردن جراحی است که به شکل‌های مختلف ممکن است انجام بگیرد ولی آنچه باید بدانید این است که این روش درمان دارای عوارض بسیاری است. خطرات و عوارض احتمالی جراحی احتمالی نخاع شامل موارد زیر است: خونریزی، عفونت، درد مزمن، نشت CSF از پارگی سخت شامه، آسیب عصبی، کمردرد، ضعف، فلج، اختلال عملکرد روده یا مثانه. با این احوال، به نظر می‌رسد استفاده از روش‌های غیرجراحی مؤثر انتخاب مناسب‌تری برای درمان پارگی دیسک کمر باشد.

اگر دچار درد در ناحیه گردن و دست‌ها هستید ممکن است مبتلا به بیرون زدگی دیسک گردن باشید. در این حالت می‌توانید با مراجعه هرچه سریع‌تر به پزشک و تشخیص به موقع بیماری بهترین درمان را برای مشکل خود در پیش بگیرید. دکتر غفرانی دارای مدرک فوق تخصص در زمینه درد در کیلینیک درد ماهان، آماده است تا شما را با انواع روش‌های غیرجراحی، کم خطر و مؤثر برای درمان و تسکین درد دیسک گردن آشنا کند. برای رزرو وقت ملاقات می‌توانید با شماره 02188866619 - 02188866629 - 092188866632 تماس حاصل فرمایید.همچنین می‌توانید به آیدی تلگرام doctorghofrani@ مراجعه کنید.

فتق دیسک چگونه در گردن ایجاد می‌شود؟

ستون فقرات از یک ردیف عمودی استخوان تشکیل شده است که مهره نامیده می‌شوند، که با مفاصل به یکدیگر متصل می‌شوند و که بین آنها بالشتک‌ها يا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند. این دیسک‌ها بین مهره‌ها، به عنوان جذب کننده‌های ضربه عمل می‌کنند، و دو نقش اصلی دارند:

• جلوگیری از سایش مهره‌ها روی یکدیگر
  • امکان انعطاف پذیری پایه ستون فقرات

هر دیسک شامل یک دیواره بیرونی ضخیم و یک هسته ژل مانند است که با هم در اثر تحمل وزن قسمت فوقانی بدن، تحت استرس فوق العاده‌ای قرار می‌گیرند. با افزایش سن، دیسک‌ها الاستیسیته خود را از دست می‌دهند، که باعث می‌شود آنها کمتر قادر به عملکرد مناسب و مقاومت در برابر فشاری که بر روی آنها قرار گیرد، باشند. در ستون فقرات گردن، وزن سر همراه با انعطاف پذیری مورد نیاز گردن، این منطقه را به یکی از نواحی معمول فتق دیسک تبدیل کرده است.

مراحل فتق دیسک

دیسک گردن طی چهار مرحله دچار بیروزن زدگی و پارگی می‌شود:

• تخریب دیسک: تغییرات شیمیایی در ارتباط با پیری موجب می‌شود دیسک‌ها ضعیف شوند، اما بدون فتق.
  • پرولاپس: شکل یا موقعیتی از تغییرات دیسک با تماس جزئی با کانال نخاعی. که برآمدگی یا جلو افتادگی دیسک نیز نامیده می‌شود.
  • اکستروژن: هسته ژل مانند ژلاتینی درون دیوار تایر مانند (annulus fibrosus) پاره می‌شود، اما در داخل دیسک باقی می‌ماند.
  • دیسک جدا شده: هسته پالپوس از درون فیبروز حلقوی فرو می‌ریزد و در خارج از دیسک در کانال نخاعی (HNP) قرار می‌گیرد.

علت عارضه فتق دیسک گردنی چیست؟

علت عارضه فتق دیسک گردنی چیست

هدف دیسک‌های ستون فقرات پوشش و مهر و موم کردن مهره‌ها برای جلوگیری از اصطکاک و ایجاد امکان حرکت نرم مهره‌ها می‌باشد. با این حال با توجه به افزایش سن طبیعی همراه با سال‌ها تنش وارده در اثر حرکت طبیعی، دیسک‌ها به روش‌های زیر بدتر می‌شوند:

• آنها محتوای آب خود را از دست می‌دهند.
  • سطح کلاژن آنها کاهش می‌یابد.
  • الاستیسیته آنها کمتر می‌شود.
  • ارتفاع آنها کاهش می‌یابد.

همزمان با تخریب تدریجی دیسک، دیسک بیشتر در برابر تخریب و یا بیرون زدگی آسیب پذیر می‌شود که می‌تواند باعث تنگی در ستون فقرات و وارد شدن فشار بر اعصاب نخاعی شود. این رویداد می‌تواند به درد موضعی و علائم متحرک به طور معمول به شرایط تخریب دیسک منجر می‌شود.

علائم دیسک گردن

براساس موقعیت فتق دیسک، علائم فتق دیسک ستون فقرات گردن ممکن است سبب گردن درد در پشت یا طرفین گردن و درد در شانه، بازو و دست شود. علائم رایج درد و بی‌حسی یا گاهی اوقات فقط ضعف عضلات عصبی است که فشرده شده‌اند. بسته به عصب، درد ممکن است فقط به شانه منتهی شود و یا ممکن است از بازو تا انگشتان تیر بکشد. تقریبا در تمام فتق‌های ستون فقرات گردن، درد در طرفین فتق به سمت تیغه شانه منتشر می‌شود. بسیاری از بیماران مبتلا به دردی هستند که فقط در ناحیه بین شانه‌ها منتشر می‌شود و این علائم زمانی که درد در واقع به عصب فشرده در گردن مربوط است، معمولا به اشتباه تحت عنوان درد قفسه سینه یا کتف (تیغه شانه) تشخیص داده می‌شود. به همین ترتیب، بیماران ممکن است فرض کنند که تیر کشیدن ساده عصبی در گردن دارند، در حالی که در واقعیت فشار منجر به این گردن درد می‌شود.

فاکتورهای ریسک که می‌توانند به فتق دیسک کمک کنند عبارتند از:

• سالخوردگی: با افزایش سن، دیسک‌ها به تدریج خشک می‌شوند که بر بر قدرت و انعطاف پذیری دیسک، تاثیر می‌گذارد.
  • سابقه ضایعه اصلی یا جزئی ستون فقرات گردن
  • انتخاب شیوه زندگی: فقدان ورزش منظم، یک رژیم غذایی نامتعادل و مصرف دخانیات به میزان قابل توجهی در سلامت دیسک‌های ضعیف موثر هستند.
  • وضعیت بدنی بد: طرز قرار گرفتن نامناسب یا غلط و يا بلند کردن يا چرخش تکراری، تنش اضافي روي ستون فقرات گردن ایجاد می‌کند.

تشخیص دیسک گردن

فرآیند تشخیصی جامع شامل موارد زیر است:

آزمایش‌های تشخیصی

به طور کلی، پزشک آزمایشات را با استفاده از فیلم های اشعه ایکس ساده شروع می‌کند که به رد کردن مشکلات دیگری مانند تومور یا عفونت کمک می‌کند. سی تی اسکن و MRI برای به دست آوردن جزئیات بیشتر در مورد مشکل ستون فقرات شما انجام می‌شود.

معاینه‌ی جسمی

شما به دقت برای محدودیت‌های حرکتی، مشکلات تعادل، و درد مورد بررسی قرار می‌گیرید. در طول معاینه، دکتر از دست دادن رفلکس اندام، ضعف عضلانی، از دست دادن احساس یا سایر علائم مشکلات عصبی را ارزیابی می‌کند.

تاریخچه پزشکی

پزشک درباره علائم شما، شدت آن و درمان‌هایی که قبلا امتحان کرده‌اید، با شما صحبت می‌کند.

راه‌های درمان دیسک گردن

خبر خوب این است که اغلب موارد فتق دیسک گردن نیازی به عمل جراحی ندارند. بسیاری از درمان‌های غیر جراحی مختلف به کاهش علائم کمک می‌کند. این درمان‌ها شامل موارد زیر هستند:

استراحت

مهم است که به بدن خود زمان لازم برای بهبودی را اختصاص دهید. استراحت نکنید و یا برای مدت زمان طولانی غیرفعال باقی نمانید، زیرا این امر می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد به شما آسیب برساند. از فعالیت‌هایی که علائم شما را تشدید می‌کند، اجتناب کنید.

حرارت و یخ درمانی

حرارت و یخ درمانی برای دیسک گردن

ترکیبی از گرما و یخ درمانی می‌تواند برای کمک به کاهش درد و بهبودی مفید باشد. گرما درمانی باعث افزایش گردش خون و آرام شدن عضلات می‌شود. یخ درمانی به کاهش تورم و التهاب و همچنین درد کمک می‌کند. فیزیوتراپ یا پزشک شما می‌تواند بهترین چرخش این درمان‌ها را برای وضعیت شما توصیه کند.

ورزش و کشش

فعالیت و حفظ وزن سالم بدن مهم است. فعالیت‌های هوازی کم اثر و ورزش‌هایی از قبیل شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری، تمرین الیپتیکال یا یوگا، فعالیت‌هایی هستند که باعث تحرک شما می‌شوند، در عین حالی که از ضربه، تماس و یا آسیب مجدد اجتناب می‌کنند.

استفاده از یک رژیم ضد التهاب

یکی از راه‌های کمک به کنترل التهاب در بدن، استفاده از یک رژیم ضد التهابی است. این نوع رژیم غذایی از مواد مغذی تشکیل شده است و از غذاهای فرآوری شده اجتناب می‌کند. سبزیجات سبز برگ، میوه تازه، پروتئین خالص، چربی‌های سالم و تمامی حبوبات، بلوک‌های یک رژیم ضد التهابی هستند.

دارو و کنترل درد

دارو و کنترل درد دیسک گردن

هدف در هنگام تجویز داروها باید حداکثر کاهش درد و ناراحتی را با کمترین خطر مصرف بیش از حد داروها و اجتناب از عوارض جانبی باشد. داروهای مورد استفاده برای تسکین درد دیسک گردن عبارتند از:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) شامل داروهای معمول بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. این داروها قوی‌ترین گیرنده های درد درازمدت هستند که بدون نگرانی وابستگی عمل می‌کنند.

درمان اپيوئيد برای کنترل کمردرد مزمن کمتر ایده آل است زیرا ممکن است مسمومیت بدن و وابستگی جسمی و روحی به همراه داشته باشد. درمان با این دسته از داروها معمولا باید زمانی کوتاه باشد که بیماران به جایگزین پاسخ ندهند.

از طریق استفاده از آرام بخش‌های عضلانی، داروهای ضد درد ضد عفونی مانند نورونتیین، Topamax و Lyrica، داروهای ضد افسردگی و استروئیدهای خوراکی، می‌توانند درد را کاهش داد.

فیزیوتراپی یا کار درمانی

فیزیوتراپی یا کار درمانی دیسک گردن

فیزیوتراپی و کاردرمانی می‌تواند نقش مهمی در بهبودی شما داشته باشد. هنگامی که درد حاد بهبود می‌یابد، پزشک یا درمانگر می‌تواند یک برنامه توانبخشی را برای پیشگیری از آسیب‌های مجدد آغاز کند. این برنامه‌ها اغلب شامل گرما، سرما و الکترو درمانی برای کمک به کاهش درد، کاهش تورم، افزایش قدرت و ارتقاء بهبودی است. روش‌ها عبارتند از: تمرینات درمانی، درمان دستی، آموزش کاربردی و استفاده از وسایل کمکی و تجهیزات سازگار برای افزایش قدرت، دامنه حرکت، استقامت، بهبود آسیب و استقلال عملکردی. دو مورد از درمان‌های دیگر که در شاخه فیزیوتراپی قرار می‌گیرند عبارتند از:

همانطور که از نامش بر می‌آید، هیدروتراپی دربرگیرنده آب است. به عنوان یک درمان منفعل، هیدروتراپی ممکن است به راحتی نشستن در یک حمام گرداب یا دوش گرم باشد. هیدروتراپی به آرامی درد را کاهش می‌دهد و ماهیچه‌ها را آرام می‌کند.

هدف کشش کاهش اثرات جاذبه روی ستون فقرات است. این روش با جدا کردن آرام استخوان‌ها، قصد دارد فتق دیسک را کاهش دهد. این کار بسیار شبیه مواردی است که شما برای تایری که صاف شده است یک جک زیر ماشین قرار می‌دهید و فشار را از روی تایر بر می‌دارید. این کار را می‌توان در ستون فقرات گردن یا کمر نیز انجام داد.

تزریق

درمان دیسک گردن

در برخی موارد، پزشک ممکن است یک تزریق کورتیکواستروئید انجام دهد تا به شما کمک کند و درد و التهاب شما را کاهش دهد. کورتیکواستروئیدها اثرات هورمون‌های کورتیزون و هیدروکورتیزون، که توسط لایه بیرونی (قشر مغز) غده فوق کلیه ایجاد می‌شوند را تقلید می‌کنند. کورتیکواستروئیدها هنگام تجویز در دوزهای بیش از حد طبیعی، التهاب را مهار می‌کنند، که به نوبه خود فشار و درد را کاهش می‌دهد. آنها در مواقع استفاده از برنامه توانبخشی موثر هستند. علاوه بر این، کورتیکواستروئیدها می‌توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند، بنابراین تعداد تزریقاتی که می توانید دریافت کنید محدود است و معمولا بیش از سه بار در سال نیست. استروئید اغلب با یک بی‌حسی همراه است و به ناحیه اطراف اعصاب تحریک شده ستون فقرات که باعث درد می‌شوند تزریق می‌شود. این ناحیه فضای اپیدورال نامیده می‌شود و غشای محافظ را که اعصاب نخاعی و ریشه‌های عصبی را پوشش می‌دهد، مانند غلاف یا دورا احاطه کرده است. استروئیدها با مهار تولید پروتئین‌هایی که باعث التهاب می‌شوند، باعث کاهش تحریک عصبی می‌شوند. بی‌حسی مانع هدایت عصب در ناحیه‌ای است که در آن اعمال می‌شود و حس درد را از بین می‌برد. تزریق اپیدورال نخاعی ممکن است به دلایل تشخیصی یا درمانی انجام شود. با تزریق دارو در اطراف یک ریشه خاص عصب، پزشک می‌تواند تعیین کند که آیا این ریشه عصب خاص علت مشکل است یا خیر. هنگام تزریق به علت درمانی، تزریق اپیدورال ستون فقرات ممکن است تسکین طولانی مدت یا کوتاه مدت را برای چند هفته تا چند ماه فراهم کند. در بعضی موارد، تزریق اپیدورال نخاعی ممکن است چرخه التهاب را از بین ببرد و امدادرسانی دائمی فراهم کند.

درمان غیر تهاجمی لیزر سرد

لیزر درمانی سطح پایین یا لیزر سرد یک جایگزین برای افرادی است که نمی‌خواهند قرصهای درد NSAID یا داروهای تجویزی را مصرف کنند. این روش درمان نیز مانند بسیاری از روش‌ها دارای عوارض و مزایا است، برای همین دلیل لازم است قبل از انتخاب این درمان، حتما با پزشک مشورت کنید

درمان‌های مکمل، جایگزین و طب سنتی

طب سوزنی دیسک گردن

در ابتدا اکیدا توصیه می‌شود قبل از انجام این درمان‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید. بسیاری از بیماران با گزینه‌های درمان جایگزین و مکمل شامل مراقبت‌های کایروپراکتیک، طب سوزنی، ماساژ درمانی، اوزون تراپی، مگنت تراپی گیاهان دارویی مانند پوست درخت بید سفی و گل سنتی، و روغن‌های ضروری، تسکین درد موفقیت آمیزی را تجربه کرده‌اند.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است