روماتیسم مفصلی پا و مچ پا: درمان با جراحی و روش های محافظه کارانه

رماتیسم مفصلی

رماتیسم مفصلی (آرتروز زوماتوئید) عارضه‌ی مزمنی است که به مفاصل مختلف در بدن حمله می‌کند. تقریبا ۱٪ افراد به این بیماری دچار میشوند. زنان ۳ برابر بیشتر از مردان با این عارضه مواجه‌اند.علائم این بیماری در بیشتر موارد در بازه‌ی سنی ۴۰ تا ۶۰ سال بروز می‌کند. اگر شما فکر می‌کنید که رماتیسم مفصلی فقط باعث التهاب مفاصل دست و مچ دست می‌شود کاملا در اشتباه هستید. بیشتر افراد نمی‌دانند که آرتروز مفصلی می‌تواند در پا هم اتفاق بیفتد که در این صورت باعث تغییر شکل مفاصل انگشتان پا می‌شود. در حقیقت در ۹۰٪ افراد مبتلا به رماتیسم مفصلی، این عارضه در پا و مچ پا بروز می‌کند. التهاب مفاصل به قدری شدید خواهد بود که شکل ظاهری مفصل را تغییر می‌دهد و عملکرد آنها را روز به روز مختل خواهد می کند.

مراجعه به پزشک حاذق و باتجربه و پیگیری روش های درمانی مناسب و کم تهاجمی در بسیاری از موارد می تواند در تسکین درد و رفع علائم آزاردهنده روماتیسم پا تأثیر بسزایی داشته باشد.

دکتر غفرانی، متخصص آنستزیولوژی و درد (لینک به متخصص) در کلینیک درد ماهان، با تجربه و مهارتی که در درمان بیماری های مختلف و انواع روماتیسم با استفاده از روش های غیرجراحی دارد، می تواند به شما برای تسکین علائم رماتیسم مفصلی پا و مچ پا کمک کند. برای رزرو وقت ملاقات با دکتر غفرانی می توانید با شماره تلفن 02188866619 - 02188866629 - 092188866632 تماس حاصل فرمایید.

رماتیسم پا چگونه بروز می‌کند؟

رماتیسم پا

مفاصل بدن شما به وسیله‌ی غشایی به نام سینوویال پوشیده شده است. وظیفه‌ی اصلی این غشا روان‌کاری مفصل و تسهیل حرکت ان است. رماتیسم مفصلی باعث افزایش کارکرد این غشا می‌گردد. در این صورت مفصل، متورم و ملتهب می‌شود و مفصل و رباط‌ها و دیگر بافت‌های محافظ آنها را تخریب می‌کند. با تخریب رباط‌ها، شکل مفاصل تغییر میکند. مانند عارضه‌های انگشت چنگالی یا چکشی ـنرمی استخوان در این ناحیه  (استئوپنی) میتواند در هنگام اعمال فشار باعث ایجاد شکستگی یا خرد شدگی استخوان گردد. رماتیسم مفصلی عارضه‌ای نیست که فقط مختص استخوان‌ها و مفاصل باشد. این عارضه تمام بافت‌ها‌ی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به رگ‌ها، رشته‌های عصبی و تاندون‌ها آسیب می‌زند. تغییر شکل مفاصل دست و پا از بارزترین نشانه‌های این بیماری است. در ۲۰٪ بیماران، اولین نشانه‌ها در پا و مچ پا ظاهر میشود.

علت رماتیسم پا و مچ پا چیست؟

علت اصلی رماتیسم مفصلی هنوز شناخته شده نیست. بعضی از افراد به دلیل سوابق این بیماری در خانواده بیشتر در معرض ابتلا هستند. با این حال پزشکان معتقدند که بروز این بیماری در افرادی که سابقه فامیلی آن را دارند نیز احتیاج به یک محرک محیطی و یا شیمیایی دارد.

علائم روماتیسم مفصلی در پا

از شایع ترین علائم این عارضه درد ،التهاب و گرفتگی است. برخلاف آرتروز مفصلی که معمولا فقط یک مفصل را درگیر میکند، رماتیسم مفصلی معمولا در هر دو پا بروز کرده و مفصل مشابه در هر دو پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علائم روماتیسم در قسمت‌های مختلف پا عبارت است از:

از اولین علائم آن دشواری در بالا رفتن از پله‌ها و سطوح شیبدار است. با پیشرفت بیماری ،ایستادن یا راه رفتن ساده هم دردناک می‌شود.

عملکرد اصلی پاشنه پا در انجام حرکت به طرفین است. دشواری در راه رفتن بر سطوح ناهموار، چمن و یا خاک از علائم اولیه می‌باشند. احساس درد در زیر استخوان نازک نی (استخوان کوچک ساق پا) و در ناحیه بیرونی پا بسیار شایع است. با پیشرفت بیماری ،حالت طبیعی پا ممکن است تغییر کند چرا که استخوان‌ها از موقعیت اصلی خود خارج میشوند. این عارضه ممکن است باعث صافی کف پا هم بشود. درد ممکن است در طول تاندون تابیو خلفی (تاندون اصلی حمایت کننده قوس) در داخل مچ  پا و یا در قسمت خارجی مچ  و زیر درشت نی، احساس شود.

با بروز این بیماری رباط‌هایی که از بخش میانی پا حفاظت می‌کنند ضعیف می‌شوند و قوس پا از بین میرود. با از بین رفتن قوس پا، شکل پا تغییر می‌کند و نوک پا به سمت خارج متمایل میشود. رماتیسم همچنین باعث از بین رفتن غضروف‌ها و ایجاد درد ،چه در کفش و چه خارج از کفش، می‌شود. با گذشت زمان شکل پا تغیر میکند، چون ساختاری که شکل آن را تشکیل میداده است، از بین رفته است. این تغییرات باعث بوجود امدن یک زائده استخوانی در کنار پا میشود. تمام این تغییرات ظاهری باعث می‌شوند بعد از مدتی پوشیدن کفش به امری دردناک تبدیل شود.

مشکلاتی که در قسمت جلویی پا میفتد مختص بیمارانی است که به رماتیسم مفصلی دچار هستند. این مشکلات شامل انحراف انگشت شصت، عارضه‌ی انگشت چنگالی و بروز درد در زیر سینه‌ی پا است.

قسمت جلویی پا

البته که وجود هر یک از تغییرات ظاهری امری شایع است اما بروز همه‌ی این تغیرات به صورت همزمان مشکل را چند برابر می کند.

پینه‌های پا شدید تر می‌شوند و شصت پا بر روی انگشت دوم قرار می‌گیرد.

همچنین برآمدگی‌های زیادی در سینه‌ی پا شکل میگیرد که باعث ایجاد پینه می‌شوند. علت این برآمدگی‌ها این است که به خاطر تغییر ساختار مفاصل انگشتان، استخوان‌هایی که در این ناحیه قرار دارند به سمت پایین فشرده میشوند. این تغییر ساختار باعث می‌شود که انگشتان کوچک پا بالاتر آمده و برجسته شوند. به این صورت انگشتان به حالت چنگالی در آمده و پوشیدن کفش را به امری سخت تبدیل می‌کنند، در شرایط حادتر، بخاطر فشار بیش از اندازه، روی انگشتان زخم می‌شود.

تشخیص پزشکی

هنگامی که برای تشخیص بیماری خود به پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک شما با استفاده از روش‌های مختلف ممکن است به تشخیص بیماری شما اقدام کند که عبارت‌اند از:

سوابق پزشکی و معاینات فیزیکی

پزشک بعد از بررسی بیماری و وضعیت سلامتی و سوابق پزشکی، پا و مچ پای شما را معاینه می‌کند

پوست

وجود پینه‌ها نشان می‌دهد که به کدام قسمت از پا، فشار زیادی وارد میشود. شایع ترین محل این پینه‌ها زیر سینه‌ی پا است (کف قسمت جلویی پا). اگر قسمت میانی پا هم دچار این عارضه شده باشد برجستگی زیادی در داخل و کف پا وجود خواهد داشت که باعث بروز پینه در این قسمت‌ها میشود.

شکل ظاهری پا

پزشک با معاینه تغیرات ظاهری پا مانند وجود پینه، چنگالی شدن انگشتان و یا صاف بودن کف پا را بررسی می‌کند.

انعطاف پذیری

در مراحل ابتدایی بیماری، مفاصل هنوز می‌توانند حرکت معمول خود را انجام دهند. وقتی بیماری پیشرفت می‌کند و مقدار زیادی از غضروف مفصل از بین می‌رود، مفصل به شدت خشک و سفت می‌شود. بررسی میزان انعطاف پذیری مفصل میتواند در انتخاب راه درمان تاثیر گذار باشد.

حساسیت نسبت به فشار

اگرچه که اعمال فشار به پایی که حساس است باعث ایجاد درد میشود، اما پزشک باید قسمت‌هایی از پا و مچ پا که عامل اصلی درد هستند را شناسایی کند. با اعمال مقداری فشار بر مفصل‌های مشخص و بخصوص، پزشک تشخیص می‌دهد که کدام یک از مفصل‌ها دچار عارضه هستند و احتیاج به درمان دارند. با انجام عکسبرداری، بعضی از نقاط پا به عنوان قسمت آسیب دیده، شناسایی می‌شوند اما ممکن است قسمت‌های دیگری از پا نیز دچار آسیب شده باشند.

عکسبرداری

دیگر راه‌هایی که پزشک برای تشخیص مشکل اتخاذ می‌کند عبارت است از:

عکسبرداری با اشعه ایکس

در این شیوه پزشک از ساختار متراکم بدن شما، مانند استخوان ها، عکسبرداری میکند. در این عکس‌ها موقعیت استخوان‌هایتان مشاهده میشود. در این عکس پزشک میتواند میزان تراکم استخوان و فاصله‌ی مفاصل شما را بررسی کند و با توجه به آن تشخیص دهد که چه عمل جراحی‌ای مناسب شماست.

اسکن  ام‌آر‌آی

ام‌آر‌آی بافت‌های نرم بدن شما مانند رباط‌ها و تاندون‌ها را نشان می‌دهد. پزشک شما میتوانند با استفاده از ام‌آرآی تشخیص دهد که آیا تاندون ملتهب و یا پاره شده است یا خیر.

ارجاع به روماتولوژیست

بعد از تشخیص قطعی رماتیسم، پزشک شما ممکن است شما را به یک روماتولوژیست ارجاع دهد. اگرچه که علائم و نتایج بررسی فیزیکی شما ممکن است نشان دهنده‌ی بیماری رماتیسم باشد، اما یک روماتولوژیست میتواند به یک تشخیص و راهکار قطعی برای عارضه‌ی شما برسد. انواع دیگری از التهابات ناشی از آرتروز نیز وجود دارد که همگی باید مورد بررسی قرار گیرند.

درمان رماتیسم مفصلی پا و مچ پا

اگرچه هیچ درمان قطعی برای رماتیسم وجود ندارد اما راهکارهایی هستند که می‌توانند به کاهش درد کمک کرده و کمک کنند تا بیمار فعال بماند و بتواند نیازهای زندگی‌اش را برآورده کند.

بیماری رماتیسم معمولا با همکاری یک تیم حرفه‌ای پزشکی انجام میگیرد. این تیم شامل یک روماتولوژیست، فیزیولوژیست، مددکار اجتماعی، متخصص توانبخشی و جراح ارتوپد است.

اگرچه با درمان‌های ارتوپدی می‌توان عارضه را کم کرد اما این راهکارها این بیماری را به طور کامل متوقف نمی‌کند. داروهای ضد روماتیسم هم وجود دارند که اجازه نمی‌دهند سیستم ایمنی بدن مفاصل را از بین ببرد. نحوه‌ی استفاده و مقدار صحیح استفاده این داروها باید توسط یک روماتولوژیست تعیین شود.

درمان‌های ارتوپدی روماتیسم بستگی به محل بروز عارضه و مقدار آسیب وارد شده به غضروف دارد. بسیاری از بیماران از روش‌های غیر از جراحی برای درمان این عارضه استفاده می‌کنند. این روش‌های عبارتند از:

استراحت

کاهش و یا توقف فعالیت‌هایی که باعث تشدید درد می‌شوند اولین قدم برای کاهش درد است. دوچرخه سواری، استفاده از دستگاه‌های مخصوص ورزشی و شنا فعالیت‌هایی هستند که به بیمار کمک می‌کنند تا بدون اعمال فشار زیاد بر روی پاهایشان، بتوانند سلامتی خود را حفظ کنند.

یخ

قرار دادن مقداری یخ بر روی قسمت دردناک به مدت ۲۰ دقیقه می‌تواند بسیار اثربخش باشد. میتوانید این کار را روزی ۳ تا ۴ بار انجام دهید. قرار دادن یخ روی ناحیه دردناک زمانیکه فعالیت‌های فیزیکی انجام داده‌اید بسیار موثر است. از قرار دادن یخ بطور مستقیم روی پوست خودداری کنید.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

داروهایی مانند ایبوبروفین یا ناپروکسن درد و التهاب را کاهش می‌دهند. در افرادی که از رماتیسم مفصلی رنج می‌برند استفاده از این داروها باید زیر نظر روماتولوژیست یا پزشک انجام گیرد.

کفی‌های طبی

کفی‌های طبی ابزاری هستند که فشار برآمدگی‌های استخوانی ناشی از رماتیسم را کاهش می‌دهند. این نوع کفی‌ها قادر به تصحیح شکل پای شما نیستند. هدف اصلی استفاده از آنها کاهش فشار و درد و پینه ناشی از برآمدگی‌های استخوانی است. این روش برای پاهایی که قسمت میانی و جلویی آنها تغییر شکل داده است تاثیر بیشتری خواهد داشت. برای افرادی که از روماتیسم رنج می‌برند معمولا استفاده از کفی‌های سفت و سخت باعث می‌شود که فشار بیشتری روی برجستگی‌های استخوانی وارد شده و درد بیشتری به همراه داشته باشد. کفی‌های مخصوص از جنس نرم ساخته شده‌اند و فشار وارد بر پا را کاهش میدهند.

پابندهای طبی

استفاده از پابندهای طبی و مخصوص می‌تواند یک روش موثردر کاهش درد در ناحیه پشت و مچ پا باشد. این پابندها مفصل مچ و پشت پا را در خود احاطه میکند. بیمارانی که از کف پای به شدت صاف و یا مچ پای ورم کرده رنج میبرند لازم است که از پا بندهای مخصوص پلاستیکی و یا چرمی استفاده کنند. این پابندها برای بعضی بیماران به قدری اثر بخش هستند که میتوانند مانع انجام عمل جراحی شوند.

کفش‌های طبی

با استفاده از کفش‌های مخصوص و طبی راه رفتن میتواند خیلی راحت‌تر شود. از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند خودداری کنید. کفش‌های مخصوص پیاده روی هم، برای افرادی که مچ پایشان منعطف نیست تثیر خوبی خواهد داشت.

ورزش درمانی

ورزش درمانی میتواند باعث ایجاد کشش و قدرت در مفاصل پا و مچ پا شده و عملکرد آنها را بهبود بخشد. ورزش درمانی علاوه بر اینکه به افراد کمک می‌کند که توانایی حرکت و فعالیت خود را باز یابند، همچنین از تغییر شکل استخوان‌ها در آینده نیز پیشگیری میکند.

ماساژ

ماساژ پا به نرم شدن تاندون‌ها و دیگر بافت‌های نرم و همچنین گردش خون بهتر در این نقاط کمک می‌کند.

تزریق استروئید

تزریق کورتیزون به مناطق آسیب‌دیده‌ی مفصل می‌تواند در مراحل اولیه‌ی بیماری مفید باشد. روماتولوژلیست و یا پزشک این تزریق را برای افراد انجام می‌دهند. این استروئید باعث کاهش التهاب در مفصل میشود. تزریق استروئید معمولا یک درمان موقت بوده و روند پیشرفت بیماری را متوقف نمی‌کند.

اوزون تراپی

اوزون تراپی (لینک به اوزون درمانی) روشی است که می‌تواند برای درمان انواع بیماری‌های عضلانی و مفصلی از جمله روماتیسم استفاده شود. در این درمان، گاز اوزون تحت نظر پزشک و به مقدار مناسب به بافت تزریق شده و می‌تواند باعث کاهش التهاب و درد حاصل از روماتیسم شود

پلاسمای غنی شده از پلاکت (پی‌آر‌پی)

پی‌آر‌پی روشی است که در آن از پلاسمای خون که با مقدار زیادی از پلاکت غنی شده است استفاده میکنند. پلاکت‌ها که با نام ترومبوسیت‌ها نیز شناخته می‌شوند حاوی مقدار زیادی از عوامل رشد هستند که میتوانند بافت‌های آسیب دیده را احیا کنند. پلاکت‌ها به راحتی از بدن خود بیمار گرفته میشوند و برای درمان بافت‌های آسیب دیده به او تزریق خواهند شد.

این روش برای درمان بیماری‌های مفصلی مانند روماتیسم نیز می‌تواند مؤثر باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر دراین باره می توانید با پزشک معالج خود صحبت کنید

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است