داروی ناپروکسن برای درد مفاصل، آرتروز، سردرد و دردهای قاعدگی

ناپروکسن یا ناپروکسن سدیم دارویی از دسته‌ی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) است. این دارو با توقف تولید ترکیباتی به نام پروستاگلاندین که در بدن اثرات مختلفی ازجمله ایجاد التهاب دارند، اثر خود را اعمال می‌کند. درنتیجه، ناپروکسن می‌تواند با توقف تولید پروستاگلاندین ها به کاهش درد و التهاب کمک کند. به همین دلیل از این دارو برای تسکین عارضه‌های التهابی دردناک مثل آرتروز استفاده می‌شود. همچنین این دارو به طور رایج برای تسکین درد قاعدگی در خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناپروکسن در دوزهای بدون نیاز به نسخه و دوزهای بالاتر که نیازمند نسخه‌ی پزشک هستند وجود دارد. قبل از مصرف این دارو باید با پزشک خود مشورت کنید.

برندها و دوز های مختلف

برندها و دوز های مختلف ناپروکسن

ناپروکسن نام ژنریک این دارو و نام ماده‌ی فعال در آن بوده که در بدن تاثیراتی را ایجاد می‌کند. ممکن است شما این دارو را با نام تجاری یا برند آن که نام اختصاص یافته به دارو توسط شرکت دارویی تولید کننده‌ی آن است بهتر بشناسید. ازجمله برندهای مختلف ناپروکسن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قرص اینزا (250 و 500 میلیگرم)
  • قرص ناپروسین (250 و 500 میلیگرم)
  • مایع خوراکی ناپروسین (25 mg/mL)
  • قرص آهسته رهش ناپروسین (750 و 1000 میلیگرم)
  • قرص آهسته رهش پروکسن (750 و 1000 میلیگرم)

اصطلاح آهسته رهش در قرص‌های ناپروسین و پروکسن به معنی آزاد شدن تدریجی دارو در طی مدت زمان طولانی‌تر و یا آزادسازی کنترل شده‌ی دارو بوده که بدین ترتیب شما می‌توانید این قرص را به جای دو بار در روز، یک بار در روز مصرف کنید که راحت‌تر خواهد بود.

ناپروکسن سدیم نیز حاوی ناپروکسن (به همراه سدیم) بوده که با برندهای زیر به فروش می‌رسد:

• قرص آلیو (220 میلیگرم)
  • قرص ناپروفن (275 میلیگرم)
  • قرص ایزی دیز (275 میلیگرم)
  • قرص ناپروژسیک (275 میلیگرم)
  • قرص نورولاستس (275 میلیگرم)
  • قرص آناپروک (550 میلیگرم)
  • قرص کریسانال (550 میلیگرم)

بهتر است به منظور کاهش عوارض جانبی، این قرص‌ها را بلافاصله و یا مدت کوتاهی پس از غذا مصرف کنید.

کاربرد ناپروکسن

ناپروکسن به طور رایج برای رفع علائم و نشانه‌های عارضه‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

ناپروکسن چه نوع دارویی است؟

ناپروکسن در دسته‌ای از داروها به نام داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی قرار می‌گیرد که همگی کارکرد مشابهی دارند. ازجمله دیگر مثال‌های این دسته‌ی دارویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آسپرین
  • سلکوکسیب
  • دیکلوفناک
  • اتوریکوکسیب
  • ایبوپروفن
  • ایندومتاسین
  • کتوپروفن
  • کتورولاک
  • مفنامیک اسید
  • ملوکسیکام
  • پارکوکسیب
  • پیروکسیکام
  • سولینداک
  • تیاپروفنیک اسید

ناپروکسن نوع غیر انتخابی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) بوده و هر دو آنزیم COX-1 و COX-2 را مهار می‌کند تا نسبت به برخی از NSAID های دیگر، تولید انواع بیشتری از پروستاگلاندین ها را متوقف سازد. درنتیجه این دارو عوارض جانبی بیشتری خواهد داشت چرا که تولید پروستاگلاندین های بیشتری را متوقف می‌کند.

این دارو چگونه عمل می‌کند؟

ناپروکسن با مهار آنزیم‌های COX-1 و COX-2 عمل می‌کند که برای تولید پروستاگلاندین های مختلف در بدن لازم هستند. ممکن است شما انواع بسیار متفاوتی از پروستاگلاندین ها را در بدن خود داشته باشید و مقداری از این ماده در تقریباً همه‌ی بافت های بدن شما وجود دارند. هریک از این پروستاگلاندین ها اثرات مختلفی را ایفا می‌کنند مثل:

• ایجاد التهاب در بافت های بدن
  • شل و گشاد کردن عروق خونی
  • به هم چسبیدن پلاکت‌های خونی و ایجاد لخته

ناپروکسن تاثیری کلی بر روی همه‌ی انواع پروستاگلاندین ها خواهد داشت چرا که هر دو آنزیم COX-1 و COX-2 را مهار می‌کند. درنتیجه این دارو می‌تواند تمامی اثرات پروستاگلاندین ها در بدن را کاهش دهد. هدف ما از مصرف این دارو کاهش التهاب است ولی این دارو می‌تواند باعث افزایش فشار خون شده و بر روی نحوه‌ی شکل گیری لخته‌های خونی تأثیر بگذارد.

دستورالعمل‌های خاص

بسیاری از پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند ناپروکسن را به همراه غذا مصرف کنند. به گفته‌ی برخی از منابع، ناپروکسن را می‌توان با یا بدون غذا مصرف کرد. برخی از منابع دیگر می گویند که بهتر است این دارو به همراه یک لیوان آب مصرف شود.

به منظور پیشگیری از ناراحتی‌های گوارشی، می‌توانید این دارو را به همراه شیر یا غذا استفاده کنید. در صورت بروز ناراحتی، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است پزشک در این موارد برای شما داروهای ضد اسید معده تجویز کند.

خانم‌های باردار و شیرده

ناپروکسن معمولاً برای خانم‌ها باردار و یا افرادی که در تلاش برای بارداری هستند توصیه نمی‌شود. چرا که این دارو می‌تواند در روند باروری و رشد جنین اختلال ایجاد کند.

برای خانم‌هایی که در تلاش برای بارداری هستند، این دارو می‌تواند تخمک گذاری را به تعویق انداخته و یا آن را متوقف کند. درنتیجه میزان باروری فرد کاهش خواهد یافت. همچنین، استفاده از ناپروکسن در طول بارداری به خصوص در زمان لقاح می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. این دارو همچنین می‌تواند باعث مشکلات بیشتری در بارداری شده و باید از مصرف آن پرهیز کرد. استفاده از ناپروکسن برای خانم‌های شیرده خطری نخواهد داشت.

علائم مصرف بیش از حد

همانند هر داروی دیگری، مصرف بیش از حد ناپروکسن نیز می‌تواند پیامدهای جدی به همراه داشته باشد. مصرف بیش از حد ناپروکسن یا دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می‌تواند باعث تهوع، استفراغ و خونریزی‌های گوارشی شود. ازجمله دیگر پیامدهای احتمالی مصرف بیش از حد این داروها می‌توان به آسیب‌های کبدی و کلیوی، مننژیت، کلاپس عروقی و حتی مرگ اشاره کرد. حتماً این دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

موارد منع مصرف

افرادی که پس از مصرف آسپرین یا دیگر داروهای NSAID دچار حملات آسم، رینیت و یا پولیپ های بینی شده‌اند نباید ناپروکسن مصرف کنند. بیماران حساس به آسپرین نباید ناپروکسن مصرف کنند.

حتماً واکنش‌های قبلی خود نسبت به داروها را با پزشک اطلاع دهید. افراد مبتلا به زخم معده، خونریزی گوارشی، مشکلات شدید کلیوی یا کبدی ممکن است برای ناپروکسن منع مصرف داشته باشند.

عوارض جانبی احتمالی

اسهال، یبوست، نفخ، آفت دهان، سردرد، سرگیجه، تشنگی، سنگینی سر، خواب آلودگی، سوزن سوزن شدن دست و پاها، علائم سرماخوردگی، زنگ زدن گوش‌ها، مشکلات شنوایی و یا مشکلات مربوط به خواب همگی ازجمله عوارض جانبی احتمالی برای ناپروکسن هستند.

هشدارهای و احتیاطات

مشکلات مربوط به زخم معده و خونریزی گوارشی با مصرف همه‌ی انواع NSAID ممکن بوده و ناپروکسن از این قاعده مستثنی نیست. معمولاً این مشکلات در اثر مصرف طولانی مدت دارو ایجاد شده ولی همیشه اینگونه نیست مصرف کوتاه مدت ناپروکسن یا دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می‌تواند برای برخی از افراد مشکل ساز باشد.

زخم معده و خونریزی گوارشی ممکن است بدون علائم هشدار اتفاق بیفتد. ازجمله علائم این عارضه‌ها می‌توان به درد معده، سیاه شدن مدفوع و استفراغ اشاره کرد. در صورت مشاهده‌ی هر یک از این علائم، با پزشک خود تماس بگیرید.

آسیب‌های کبدی ممکن است در افرادی که NSAID مصرف می‌کنند اتفاق بیفتد. ازجمله علائم هشدار برای این عارضه می‌توان به تهوع، استفراغ، خستگی مفرط، کاهش اشتها، خارش، زرد شدن پوست و چشم‌ها و تیره شدن ادرار اشاره کرد.

ناپروکسن می‌تواند باعث احتباس مایعات و ورم در بدن شود. NSAID ها ازجمله ناپروکسن می‌توانند باعث افزایش فشار خون نیز بشوند.

NSAID ها ازجمله ناپروکسن می‌توانند خطر عوارض قلبی عروقی مثل حمله قلبی، سکته و بروز یا تشدید بیماری فشار خون را بیشتر کنند. خطرات قلبی عروقی با مصرف طولانی مدت این دارو و همچنین وجود بیماری‌های قلبی عروقی قبلی، بیشتر خواهد شد.

اختلالات دارویی احتمالی

ناپروکسن می‌تواند با برخی از داروها اختلال جدی ایجاد کند. ازجمله داروهای دارای اختلال با ناپروکسن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آسپرین
  • مهار کننده‌های ACE