آرتریت عفونی یک عفونت در مفصل است. انواع مختلفی از میکروب‌ها (باکتری‌ها) می‌توانند باعث ایجاد آرتریت عفونی شوند. عفونت باکتری به نام استافیلوکوک اورئوس شایع‌ترین علت است.

علائم شامل درد و حساسیت روی مفصل، درد هنگام حرکت مفصل و احساس ناراحتی است. این یک عفونت غیر نادر است اما جدی است. درمان فوری لازم است. این شامل داروهای آنتی بیوتیکی و تخلیه مایع عفونی از مفصل برای جلوگیری از آسیب دائمی مفصل است.

اگر عفونت به موقع درمان شود، بدون هیچ مشکل طولانی مدتی، امکان درمان کامل وجود دارد. در صورت تاخیر در درمان، عفونت می‌تواند به سرعت قسمت‌هایی از مفصل را از بین ببرد. این ممکن است منجر به درد طولانی مدت، کاهش حرکت مفصل و برخی ناتوانی‌ها شود. در برخی موارد عفونت شدید می‌شود و منجر به مسمومیت خون (سپسیس) می‌شود. این یک عارضه جدی است که می‌تواند کشنده باشد اما از زمان در دسترس بودن داروهای آنتی بیوتیک تا کنون به ندرت کشنده بوده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان آرتریت عفونی و یا برای دریافت نوبت در کلینیک دکتر کامران غفرانی با شماره تلفن‌های 02334230013 – 09383103864 تماس حاصل فرمایید.

علائم آرتریت عفونی

موارد زیر علائم آرتریت سپتیک است:

• درد از مفصل آسیب دیده. این درد شدید است و خیلی سریع ایجاد می‌شود. هر حرکتی در مفصل می‌تواند بسیار دردناک باشد.
  • تورم معمولاً روی مفصل آسیب دیده ایجاد می‌شود که معمولاً بسیار حساس است. در صورت نزدیک بودن مفصل به سطح پوست، قرمزی پوست پوشاننده عادی است.
  • به طور کلی احساس ناخوشی در درجه حرارت بالا (تب) رایج است.

در بیشتر موارد آرتریت عفونی، علائم به سرعت و طی چند روز ایجاد می‌شوند. با این حال، عفونت در یک مفصل مصنوعی، علائم ممکن است چندان چشمگیر نباشد. درد و تب ممکن است در ابتدا خفیف باشد قبل از اینکه به تدریج بدتر شود. همچنین، در موارد ناشی از میکروب سل (TB) (باکتریوم)، علائم ممکن است کندتر ایجاد شوند.

چگونه به آرتریت عفونی مبتلا می‌شوید؟

اگر برخی از میکروب‌ها (باکتری‌ها) در قسمت کوچکی از مفصل قرار بگیرند، می‌توانند تکثیر و باعث عفونت شوند.

باکتری‌ها می‌توانند از طریق موارد زیر به مفصل برسند:

• از طریق جریان خون: این شایعترین علت است، به ویژه در کودکان. باکتری‌ها ممکن است در اثر عفونت در قسمت دیگری از بدن وارد خون شده و به استخوان برسند. حتی اگر سالم باشید، باکتری‌های بینی یا روده گاهی اوقات وارد خون می‌شوند.
  • از طریق آسیب: اگر زخمی دارید که در مفصل بریده شده، باکتری‌ها می‌توانند وارد مفصل شوند.
  • در حین جراحی: در صورت انجام جراحی مفصل یا بررسی‌های مفصل (مانند آرتروسکوپی) عفونت یک عارضه نادر است.

چه کسی در معرض ابتلا به آرتریت عفونی قرار دارند؟

هر کسی در هر سنی می‌تواند به آرتریت سپتیک مبتلا شود. با این حال، در صورت متبلا بودن به موارد زیر خطر افزایش می‌یابد:

• مبتلا بودن به انواع خاصی از آرتروز مانند آرتریت روماتوئید. اگر مفاصل از قبل ملتهب شده باشند، در معرض خطر بیشتری برای آلوده شدن هستند. تشخیص تفاوت بین آرتریت غیرعفونی و آرتریت عفونی (سپتیک) دشوار است. در واقع اگر قبلاً آرتروز داشته‌اید و علائم ناگهانی بدتر شده و احساس ناراحتی می‌کنید، احتمال وجود آرتروز سپتیک است. آزمایشات می‌توانند وجود عفونت را تأیید یا رد کنند.
  • اخیراً از ناحیه مفصل آسیب دیده‌اید.
  • پروتز مفصلی دارید (مانند مفصل ران یا زانو)
  • سیستم ایمنی ضعیفی دارید. به عنوان مثال، اگر مبتلا به ایدز هستید، اگر شیمی درمانی می‌کنید، به بیماری جدی دیگری مبتلا هستید و غیره.
  • داروهای خیابانی را که می‌توانند با میکروب (باکتری) آلوده شده باشند تزریق می‌کنید.
  • سوزاک دارید. این یک عفونت مقاربتی است. در صورت عدم درمان، باکتری سوزاک می‌تواند در جریان خون پخش شود و ممکن است باعث آرتریت عفونی شود.
  • عفونت استخوان (استئومیلیت) نزدیک به مفصل دارید.

کدام مفاصل می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند؟

در بیش از نیمی از موارد زانو محل عفونت است. مفصل ران از هر 5 مورد تقریباً در 1 مورد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بقیه معمولاً شانه، مچ دست، آرنج و مچ پا هستند. مفاصل دیگر به ندرت تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در بیشتر موارد، فقط یک مفصل تحت تأثیر قرار می‌گیرد. با این حال، در حدود 1 از 5 مورد، میکروب‌ها (باکتری‌ها) از یک مفصل در خون به مفصل دیگر گسترش می‌یابد و دو یا چند مفصل می‌توانند به طور همزمان تحت تأثیر قرار گیرند.

آیا انجام آزمایش مورد نیاز است؟

اگر علائم معمول شما از مفصل نزدیک سطح پوست است، تشخیص ممکن است کاملاً واضح باشد. با این حال، درد ناشی از مفاصل عمیق‌تر مانند لگن ممکن است به دلایل مختلفی باشد. برخی آزمایش‌های خون می‌توانند به شما در تأیید التهاب شدید در جایی از بدن که ممکن است آرتریت عفونی باشد، کمک کنند.

اشعه ایکس ساده برای تشخیص مراحل اولیه آرتریت سپتیک چندان مفید نیست. با این حال، ممکن است برای بررسی سایر دلایل درد مفصل یک آزمایش مفید باشد. سونوگرافی، سی تی اسکن یا ام آر آی اسکن مفصل می‌تواند به تأیید تشخیص کمک کند.

آزمایشاتی برای یافتن اینکه کدام میکروب (باکتری) عامل عفونت است

خون اغلب حاوی برخی از باکتری‌های مفصل آلوده است. نمونه‌های خون به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا مشخص شود کدام نوع باکتری عامل عفونت است. این مهم است، زیرا به شما کمک خواهد کرد که بهترین روش درمانی را انتخاب کنید. (برخی از باکتری‌ها در برابر برخی از داروهای آنتی بیوتیک مقاوم هستند). همچنین، اگر به آرتریت عفونی مشکوک باشید، یک نمونه مایع از مفصل توسط یک سوزن ظریف گرفته می‌شود. آزمایش روی مایع معمولاً می‌تواند تشخیص را تأیید کرده و باکتری عامل عفونت را شناسایی کند.

درمان آرتریت عفونی

درمان‌های موثر برای آرتریت عفونی معمولا شامل دارو، تزریق، اسپلینت و فیزیوتراپی است:

داروهای آنتی بیوتیک

داروهای آنتی بیوتیک برای درمان آرتریت عفونی

استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در اسرع وقت شروع می‌شود. در ابتدا، دوزهای بالا مستقیماً به داخل ورید تزریق می‌شوند. آنتی بیوتیک‌های انتخاب شده آنهایی هستند که به احتمال زیاد میکروب‌ها (باکتری‌ها) را که معمولاً باعث آرتریت عفونی می‌شوند، از بین می‌برند. با این وجود، گاهی اوقات آنتی بیوتیک‌ها به موارد مختلف تغییر می‌یابند زمانی که نتایج آزمایشات تأیید می‌کند که کدام باکتری عامل عفونت است. (برخی از باکتری‌ها در برابر برخی از آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند). علائم اغلب پس از شروع آنتی بیوتیک‌ها خیلی سریع برطرف می‌شوند. با این حال، شما باید چندین هفته به مصرف آنتی بیوتیک‌ها ادامه دهید. این کار برای اطمینان از از بین رفتن کامل عفونت از مفصل است.

تخلیه مایع مفصل

تخلیه مایع مفصل برای درمان آرتریت عفونی

مایع آلوده از مفصل آسیب دیده تخلیه می‌شود. این کمک می‌کند تا آسیب به مفصل متوقف شود در حالی که آنتی بیوتیک‌ها عفونت را از بین می‌برند. با عفونت در مفصل زانو، آرنج یا شانه، تخلیه ممکن است با سوزن نسبتاً آسان باشد. با این حال، مفاصل عمیق‌تر مانند مفصل ران مشکل‌تر هستند و ممکن است برای تخلیه مایع آلوده به یک عمل کوچک نیاز داشته باشند. ممکن است مفصل چندین بار تخلیه شود تا زمانی که مایعات آلوده جمع می‌شوند.

استخوان‌بندی

اندام باید به حالت عملکردی استخوان‌بندی شود (زانوها در حالت کششی، آرنج‌ها در 90 درجه، مچ‌ها از حالت خنثی تا خفیف، باسن‌ها در حالت تعلیق متعادل در چرخش خنثی باشند). هنگامی که عفونت کنترل شود، تحرک فوری مفصل باعث بهبودی غضروف مفصلی و جلوگیری از هم‌کششی می‌شود.

فیزیوتراپی برای درمان آرتریت عفونی

نگامی که عفونت درمان شد و هنگامی که علائم شروع به برطرف شدن کردند، مهم است که مفصل آسیب دیده دوباره حرکت کند. این ممکن است به جلوگیری از سفتی طولانی مدت در مفصل آسیب دیده کمک کند. روش‌های مختلفی وجود دارد که به واسطه آن یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما کمک کند.

• درمان دستی: به این روش فیزیوتراپی عملی نیز گفته می‌شود و می‌تواند به بهبود دامنه حرکتی شما در مفاصل آسیب دیده توسط آرتریت عفونی کمک کند. انواع مختلفی از روش‌های ماساژ وجود دارد که می‌تواند برای تسکین درد آرتروز معجزه کند. این موارد شامل ماساژ نقاط ماشه‌ای، ماساژ بافت عمیق و ماساژ سوئدی است.
  • تمرینات خانگی: یک فیزیوتراپیست می‌تواند تمریناتی به شما بدهد که در خانه انجام دهید. درمانگر همچنین ممکن است در مورد تغییراتی که می‌توانید در خانه خود برای کمک در حرکت موثرتر ایجاد کنید پیشنهادهایی ارائه دهد.
  • روش‌هایی که یک فیزیوتراپیست می‌تواند برای درمان درد ناشی از آرتروز استفاده کند شامل سونوگرافی، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)، سرما درمانی یا گرما درمانی است.
  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست با استفاده از الکترودها درد را برای احساس درد فریب می‌دهد.
  • سونوگرافی از گرما برای کمک به بافتهای عمیق مفاصل استفاده می‌کند و به کاهش التهاب و درد کمک می‌کند.
  • سرما درمانی التهاب و تورم را کاهش می‌دهد. در کل، فیزیوتراپی یک درمان جامع برای آرتروز است.

اگر عفونت در یک مفصل مصنوعی باشد

رایج‌ترین مفاصل مصنوعی که عفونی می‌شوند شامل مفاصل آرنج، شانه و مچ پا و به دنبال آن مفاصل زانو و ران هستند. برای درمان صحیح عفونت، مفصل اغلب باید برداشته شود. با این حال، در بسیاری از موارد می‌توان مفصل جدیدی را با شانس موفقیت قرار داد.