علت و درمان درد پا از کشاله ران تا بالای زانو

درد ران به هر نوع درد یا ناراحتی اطلاق می‌شود که ناحیه بین لگن و زانو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ران‌ها به عنوان تکیه‌گاه ساختار بدن عمل می‌کنند و شامل استخوان‌ها، عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها، اعصاب و عروق خونی است که توانایی حرکت و تحرک را برای افراد فراهم می‌کنند. عضلات ران قابلیت حرکت را امکان‌پذیر می‌کنند و تاندون‌ها این عضلات را به استخوان‌های لگن و بخش پایینی پا متصل می‌کنند. رباط‌ها نقشی در حفظ استحکام استخوان ران (فمور) در کنار استخوان‌های لگن و بخش پایینی پا دارند و مفاصل زانو و ران را شکل می‌دهند. اعصاب وظیفه کنترل حرکات و احساسات را دارند و عروق خونی برای گردش مداوم خون در ران‌ها ایجاد می‌کنند. هر یک از این اجزا ممکن است با آسیب، جراحت، عفونت، بیماری و سایر شرایطی که به درد مربوطه منجر می‌شوند، تحت تأثیر قرار گیرند و علت درد ران شوند.

علل درد ران

۱- پشت ران:

• کشیدگی عضلات همسترینگ
  • سیاتیک
  • گرفتگی عضلات
  • کوفتگی عضلات همسترینگ
  • التهاب تاندون‌های همسترینگ

۲- علل کمتر شایع درد ناحیه همسترینگ:

• کوفتگی همسترینگ
  • درد‌های آغازی ار ناحیه‌ی همسترینگ
  • سفتی عضلات همسترینگ

۳- جلوی ران:

• کشیدگی عضلات چهار سر (کشیدگی ران)
  • گوفتگی ران

۴- داخل ران (کشاله ران):

• کشیدگی کشاله‌ی ران
  • آسیب گیلمور کشاله‌ی ران
  • التهاب کشاله‌ی ران
  • فتق
  • میوزیت اسیفیکان
  • التهاب تاندون استخوان فمور
  • پارگی تاندون استخوان فمور

۵- انواع شکستگی‌ها:

• شکستگی استخوان ران
  • شکستگی فشاری استخوان ران

علائم دیگری که ممکن است با درد ران همراه باشند، کدامند؟

ممکن است علائم دیگری با درد ران همراه باشند که بسته به بیماری، اختلالات و عوارض زمینه‌ای متفاوت خواهند بود. این علائم اضافی می‌توانند سایر سازکارها و نواحی بدن از قبیل سیستم قلبی عروقی و عصبی را به خود درگیر کنند. علائم دیگری که با درد ران همراه هستند عبارتند از:

• کبودی، پارگی و یا سایش
  • سوزش و احساس سوزن سوزن شدن
  • تغییر در راه رفتن مانند لنگ لنگان راه رفتن
  • علائمی شبیه به آنفولانزا (خستگی، تب، گلو درد، سر درد، سرفه، درد و تیر کشیدن)
  • درد مفاصل
  • اسپاسم‌های عضلانی
  • کاهش دامنه‌ی حرکتی
  • درد، سوزن سوزن شدن و احساساتی غیرعادی در انگشتان پا
  • علائمی که ممکن است بیانگر شرایطی جدی و یا تهدید کننده‌ی زندگی باشند.

تشخیص علت درد ران

عادتاً، فیزیوتراپیست با انجام معاینات ذهنی و عینی قادر خواهد بود تا علل درد ران را تشخیص دهد. برای تعیین علت درد ران و انجام جراحات لازم، روش‌های تشخیصی مانند تصویربرداری اشعه ایکس، سونوگرافی، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI)، سی‌تی اسکن، اسکن استخوان و آزمون‌های محفظه فشار معمولاً استفاده می‌شوند. این روش‌ها به منظور شناسایی علت درد ران و نیز بررسی و درمان جراحات مورد نیاز مفید می‌باشند.

روش‌های درمانی درد ران

کمک‌های اولیه‌ی فوری برای جراحت‌های وارده به ران

قانون خاصی وجود دارد که اصولی را برای درمان آسیب‌های ورزشی ارائه می‌دهد. این اصول عبارتند از محافظت، استراحت، یخ‌درمانی، کمپرس و بالا گرفتن که می‌بایستی در اسرع وقت انجام شوند و برای حداقل ۲۴ تا ۷۲ ساعت نخست ادامه پیدا کنند.

دارو درمانی

دردها را می‌توان با استفاده از داروهای استامینوفن و یا غیراستروئیدی ضدالتهابی (NSAIDs) درمان کرد. در مواردی که استعمال این داروها در جراحات جزئی برای بیش از ۷۲ ساعت مورد نیاز باشد، انجام این کار بهتر است به دنبال معاینات متخصص انجام شود.

تزریق استروئید داخل کانال اپیدورال (ESI)

تزریق استروئید داخل کانال اپیدورال (ESI) تکنیکی با حداقل تهاجم است که در تسکین دردهای کمر و پا که در نتیجه‌ی التهاب اعصاب نخاعی ایجاد می‌شوند، بسیار مؤثر خواهد بود. در این روش، داروها از طریق فضای اپیدورال، ناحیه‌ی بین پوشش محافظ اعصاب نخاعی و مهره‌های استخوانی، به اعصاب نخاعی منتقل می‌شوند. نتایج تسکینی این شیوه‌ی درمانی برای چندین روز و یا حتی چندین سال ماندگار خواهند بود. هدف از این روش درمانی تسکین درد است تا فرد بیمار بتواند فعالیت‌های عادی و برنامه‌های درمانی فیزیکی خود را از سر بگیرد.

تحریک الکتریکی

در این شیوه‌ی درمانی از جریان الکتریسته برای انقباض یکی از عضلات و یا مجموعه‌ای از آن‌ها استفاده می‌شود. درمانگر فیزیکی در طی این روش، الکترودهایی را در نواحی مختلف پوست قرار می‌دهد تا بتواند نیروی تازه‌ای را به الیاف‌ عضلانی مقتضی القا کند.

تحریک الکتریکی عصب (TENS)

در روش TENS از انتقال جریان الکتریسیته برای کاهش درد استفاده می‌شود. برای انجام این کار الکترودهایی بر روی نواحی دردناک بدن قرار می‌گیرند. سپس دستگاه روشن شده و جریان الکتریکی از طریق این الکترودها به بدن فرستاده می‌شود. حالتی شبیه به سوزن سوزن شدن در پوست و عضلات زیرین احساس می‌شود. این سیگنال الکتریکی، سیگنال‌های دردی را که از نواحی تحت تأثیر قرار گرفته به اعصاب پیرامونی فرستاده می‌شوند را مختل می‌کند.

اولتراسوند تراپی

دستگاه‌های اولتراسوند، ابزاری برای درمان هستند که با بهره‌گیری از امواج صوتی فرکانس پایین یا فرکانس بالا توسط درمانگران فیزیکی برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این امواج صوتی در بافت و عروق خونی پیرامونی انتشار می‌یابند و از طریق نفوذ در عضلات باعث گرم‌تر شدن بافت و ماهیچه‌های عمقی می‌شوند. این تکنیک درمانی باعث آرام شدن بافت بدن می‌شود و از این رو برای درمان سفتی و اسپاسم عضلانی مناسب خواهد بود.

شاک ویو تراپی

روش شاک ویو تراپی معمولاً برای درمان آسیب‌های تاندونی، به خصوص تاندون‌های همسترینگ، استفاده می‌شود. استفاده از این روش درمانی عموماً به سه دلیل اصلی انجام می‌شود:

• از بین بردن آثار زخم باقیمانده در بافت بدن: شوک ویو تراپی برای کمک به بهبود و رفع آثار زخم و صدمات باقیمانده در تاندون‌ها استفاده می‌شود. این روش بهبود فرآیند بازسازی بافت و حذف باقیمانده‌های آسیب زده را تسهیل می‌کند.
  • ارتقای فرآیند بهبود در نقاط اتصال تاندون به استخوان: شوک ویو تراپی می‌تواند بهبود و تقویت اتصال تاندون به استخوان را تسریع کند. با اعمال شوک ویوها به محل اتصال تاندون، فرآیند ترمیم و تقویت این نقاط بهبود می‌یابد.
  • افزایش سرعت درمان: استفاده از شوک ویو تراپی ممکن است سرعت و تسریع در فرآیند درمان را ارتقا دهد. این روش می‌تواند به تسریع بهبودی و بازگشت سریعتر به فعالیت‌های روزمره کمک کند.

با استفاده از شوک ویو تراپی، تاندون‌ها و نقاط اتصال آنها به استخوان می‌توانند بهبود یابند و مشکلات مربوط به آسیب‌های تاندونی کاهش یابند.

ماساژ درمانی

برای درمان صدماتی مانند کوفتگی و کشیدگی عضلات، اما فقط بعد از طی شدن دوره‌ی حاد بیماری، از تکنیک‌های ماساژ درمانی استفاده می‌شود.

درمان با استفاده از نقاط ماشه‌ای

تکنیک‌های آزادسازی میوفاسیال عضلات همسترینگ و نقاط ماشه‌ای معمولاً در صورت ناکارآمدی سایر روش‌های درمانی، باهم مورد استفاده قرار می‌گیرند.