کلینیک درد برای دردهای عصبی – عضلانی (درمان‌های ارائه شده در کلینیک)

کلینیک درد منبعی برای مراقبت‌های بهداشتی است که بر روی تشخیص، مدیریت و درمان درد مزمن متمرکز است. در بسیاری از کلینیک‌ها، متخصصانی که بر انواع مختلف درد و بیماری‌های ایجاد کننده آن تمرکز دارند، در دسترس هستند.

یک متخصص مدیریت درد یک پزشک است که با آموزش‌های اضافی در تشخیص و درمان درد متخصص شده است. این تخصصیت‌ها در فیزیولوژی درد و دانش عمیقی از آزمایشات تشخیصی مرتبط با درد برخوردارند. متخصصان مدیریت درد داروها را تجویز می‌کنند، روش‌هایی مانند تزریق ستون فقرات و بلوکهای عصبی را اجرا می‌کنند و روش‌های درمانی برای درمان درد را توصیه می‌کنند.

معمولاً اولین مراجعه به کلینیک مدیریت درد با ملاقات با یک پزشک عمومی، متخصص داخلی، پزشک پرستار یا دستیار پزشکی انجام می‌شود. این ویزیت معمولاً شامل ارزیابی دقیق تاریخچه درد فرد، معاینه فیزیکی، ارزیابی درد و آزمایشات تشخیصی است. پزشک ممکن است جزئیات دقیق‌تری درباره علائم درد، سابقه درمان و تأثیر درد بر زندگی روزمره را بپرسد. بسته به منشأ و شدت درد مزمن، ممکن است پیشنهاد شود برای مشاوره با یک متخصص درد مختلف در کلینیک قرار ملاقات کنید.

درمان انواع بیماری در کلینیک درد

کلینیک‌های مراقبت از درد بیماران ارجاع شده به پزشک از هر منبع درد مزمن، از جمله موارد زیر را درمان می‌کنند:

• آرتروز و درد اسکلتی – عضلانی
  • کمردرد
  • دیسک کمر
  • صدمات ناشی از وسایل نقلیه موتوری یا کار
  • سردردهای مزمن
  • آسیب‌های ورزشی
  • درد شانه و بازو
  • درد سر و گردن
  • آسیب‌های مربوط به حرکت ناگهانی
  • سندرم‌های درد بعد از جراحی
  • درد میوفاشیال
  • فیبرومیالژیا
  • درد عصبی
  • سردرد سرویکوژنیک
  • سندرم درد منطقه ای پیچیده (CRPS)
  • نورالژی تریژمینال
  • درد نوروپاتیک دیابتی
  • درد نوروپاتیک پس از زونا
  • درد مزمن اسکلتی – عضلانی
  • دردهای سرطانی
  • درد مزمن گسترده
  • درد شکم
  • درد لگن
  • درد مربوط به بیماری‌های پزشکی به عنوان مثال بیماری سلول داسی شکل
  • بولوزا اپیدرمولیز
  • درد مربوط به جراحی به عنوان مثال درد اندام فانتوم
  • درد بعد از عمل بیش از سه ماه طول می‌کشد
  • درد غیر قابل توضیح پزشکی

روش‌های درمانی در کلینیک درد

درد می‌تواند یک بیماری ناتوان کننده باشد، اما روش‌هایی برای کنترل آن وجود دارد. با گزینه‌های مختلف مدیریت درد در کلینیک‌های درد آشنا شوید:

استفاده از دارو

استفاده از دارو از روش‌های درمانی در کلینیک درد

داروهای زیادی وجود دارد که برای درد تجویز می‌شوند. انواع داروهای ضد درد مزمن مورد استفاده عبارتند از:

• NSAID ها (داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی)، از جمله ایبوپروفن ، ناپروکسن و آسپرین
  • استامینوفن (تیلنول)
  • داروهای ضد افسردگی، که می‌توانند وضعیت خواب را بهبود بخشند و درد را تسکین دهند
  • داروهای ضد تشنج، که می‌تواند در درمان درد مربوط به آسیب یا بیماری عصبی موثر باشد

تیم تخصصی در کلینیک درد همچنین ارزیابی کلی از داروهای قبلی شما را ارائه می‌دهد. تمرکز بر روی بهترین رژیم دارویی و به حداقل رساندن هرگونه عوارض جانبی انجام می‌دهند.

تزریق‌ها

تزریق‌ها از روش‌های درمانی در کلینیک درد

در برخی از موارد برای کاهش درد و التهاب به بیمار دارو تزریق می‌شود. این تزریقات شامل :

• تزریق اپیدورال: تزریق اپیدورال، رساندن داروی ضد التهاب به طور مستقیم به فضای اپیدورال، خارج کیسه مایع در اطراف نخاع است. این کار باعث کاهش التهاب دیسک و عصب و تسکین درد می‌شود.
  • بلوک عصبی درمانی: بلوک عصبی درمانی شامل داروهای بی حس کننده و ضد التهابی موضعی است که در نزدیکی عصب خاص یا گروهی از اعصاب تزریق می‌شود تا درد را تسکین دهد.
  • بلوک سمپاتیک کمر: اگر مبتلا به سندرم درد منطقه ای پیچیده (CPRS) هستید ، این روش انجام می‌شود. این یک نوع درد غیرمعمول است که معمولاً یک بازو یا یک پا را درگیر می‌کند. سندرم درد منطقه ای پیچیده به طور معمول پس از آسیب ، جراحی، سکته یا حمله قلبی ایجاد می‌شود، اما درد با شدت آسیب اولیه متناسب نیست. این تزریق بی حسی موضعی است، در اطراف گروهی از اعصاب در قسمت پایین کمر.
  • بلوک عصبی فاست: این روش در صورت مفاصل ستون فقرات انجام می‌شود اگر پزشک مشکوک باشد که درد گردن یا کمر شما ناشی از مفاصل کوچک ستون فقرات است.

یک تزریق داروی ضد التهاب وبی حس کننده در ناحیه مفصل جلوی ستون فقرات و اطراف آن قرار می‌گیرد. این کار باعث کاهش تورم در اطراف عصب می‌شود.

• تزریق به ناحیه تریگر پوینت: این روش در افرادی که از درد یا حساسیت در عضلات، سردردهای تنشی، درد میوفاشیال و یا فیبرومیالژیا رنج می‌برند، انجام می‌شود. تزریق به ناحیه تریگر پوینت شامل تزریق مواد بی حس کننده و داروهای ضد التهابی به صورت مستقیم در نقطه تریگر پوینت است.

درمان‌های فیزیکی

درمان‌های فیزیکی از روش‌های درمانی در کلینیک درد

کلینیک‌های درد تنظیمات اسکلتی – عضلانی را انجام می‌دهد و حرکات کششی و ماساژ را در هنگام هر تنظیم انجام می‌دهد. ما فیزیوتراپی ارائه نمی‌دهیم، اما تمرینات درمانی را برای تقویت عضلات مرکزی شما برای افزایش ثبات، تحرک، تعادل و سلامت کلی به شما می‌آموزیم.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی باعث شل شدن عضلات، تاندون‌ها و مفاصل می‌شود و در نتیجه درد را تسکین می‌دهد و استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. کلینیک‌های درد ارائه دهنده خدمات ماساژ درمانی هستند که با تحریک رشته‌های عصبی و مهار پیام‌های درد به مغز، به تسکین درد کمک می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که ماساژ درمانی می‌تواند در بهبود درد مزمن مؤثر باشد و به افراد کمک کند در خواب بهتری بیفتند و تجربه کمتری از اضطراب و افسردگی داشته باشند.

کشش

برای حفظ دامنه حرکت در مفاصل، آن‌ها به انعطاف پذیری نیاز دارند، در غیر این صورت عضلات کوتاه و سفت می‌شوند. حرکات کششی به طور منظم باعث شل شدن و طولانی شدن عضلات می‌شود و باعث می‌شود مفصل آزادانه حرکت کند. کلینیک‌های درد انواع کشش‌ها را برای بهبود تحرک و گردش خون، کاهش استرس و بهبود انرژی به شما آموزش می‌دهند. حرکات کششی باعث می‌شود عضلات شما حالت انعطاف پذیر، قوی و سالم داشته و عملکرد ورزشی را بهبود ببخشند. همچنین این کار باعث تسکین درد و ناراحتی پس از ورزش می‌شود و به درمان آسیب‌های موجود و جلوگیری از آسیب‌های بعدی کمک می‌کند.

تمرینات درمانی

بسیاری از تمرینات مختلف وجود دارد که می‌تواند عملکرد مفصل و عضله را در حفظ تعادل و تحرک به شما کمک کند. کلینیک‌های درد انواع تمرینات درمانی را به شما آموزش می‌دهند از جمله:

• دامنه تمرینات حرکتی
  • تمرینات تقویت عضلات
  • تمرینات هماهنگی و تعادل
  • تمرینات جابجایی
  • تمرینات نرم کننده عمومی

روش‌های مدیریت درد

اقدامات و روش‌های مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا با هر دو قسمت جسمی و عاطفی درد مقابله کنید:

• درمان TENS (تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست)
  • تکنیک‌های آرام سازی
  • بازخورد زیستی، که کنترل تنش عضلانی، دما، ضربان قلب و موارد دیگر را آموزش می‌دهد
  • گرما و سرما درمانی
  • شاک ویو درمانی
  • لیزر درمانی
  • طب سوزنی
  • تراکشن

کایروپراکتیک تراپی

کایروپراکتیک تراپی از روش‌های درمانی در کلینیک درد

استرس‌های روزمره بر روی بدن می‌تواند باعث تشدید و تحریف سیگنال‌های مختل کننده نخاع بین مغز و بدن شود. این اختلال در سیگنال‌ها می‌تواند منجر به بروز بیماری و شرایط دردناک شود.

تنظیم عمل کایروپراکتیک دست‌کاری دستی مفاصل بدن و ستون فقرات است. هدف تنظیم مجدد موقعیت ستون فقرات است. وقتی ستون فقرات به موقعیت مناسب خود بازگردد تحریک پذیری عصب کاهش می‌یابد و دامنه حرکت دوباره برقرار می‌شود. این تجدید آرایش همچنین توانایی طبیعی بدن در بهبود خود را افزایش می‌دهد.

هر بیمار به درمان‌های کایروپراکتیک نیاز نخواهد داشت و باید بعد از تشخیص صحیح ، درباره مزایای خاص کایروپراکتیک در مورد بیمار مورد نظر صحبت شود. در بسیاری از موارد متخصص کایروپراکتیک در کلینیک درد کمترین برنامه درمانی را برای بیماران توصیه می‌کند اما این موضوع بستگی به تشخیص و شدت درد دارد.

پلاسمای غنی از پلاکت برای کنترل درد

پلاسمای غنی از پلاکت برای کنترل درد از روش‌های درمانی در کلینیک درد

اولین واکنش بدن در برابر آسیب عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها، رساندن سلول‌های پلاکت است. این سلول‌ها با جذب سلول‌های بنیادی که برای ترمیم بافت بدن حیاتی هستند، روند بهبود را آغاز می‌کنند. پی آر پی درمانی با رساندن غلظت بالاتر پلاکت، تلاش بدن را تشدید می‌کند.

روش درمانی مورد بحث شامل گرفتن نمونه کوچکی از خون بیمار و استفاده از سانتریفیوژ است. در این روش، خون با سرعت بالا در سانتریفیوژ چرخانده می‌شود تا پلاکت‌ها از سایر اجزا جدا شوند. سپس غلظت پلاکت‌ها که در پی‌آرپی (PRP) قرار دارد، به نقطه آسیب زده شده تزریق می‌شود و فرآیند بهبودی بدن را تحریک و تسریع می‌کند. این روش خطر انتقال عفونت را ندارد و خطر واکنش آلرژیک نیز بسیار کم است. مدت زمان انجام این فرآیند تقریباً 1 تا 2 ساعت است و معمولاً در بازه زمانی شش ماهه با فواصل 2 تا 3 هفته تکرار می‌شود. به طور کلی شناخته شده است که بیماران پس از تزریق اول یا دوم، به طور قابل توجهی تسکین پیدا می‌کنند. این روش به عنوان یک روش برای بهبود آسیب‌های مزمن و دردهای طولانی مدت مورد توجه قرار می‌گیرد و معمولاً جایگزین مناسبی برای استفاده از داروهای مسکن و ضدالتهابی است که به طور موقت علائم را کنترل می‌کنند.

متخصصین در کلینیک درد

پزشكانی كه به طور كلی در كلینیك درد در دسترس هستند شامل موارد زیر است:

• پزشکان عمومی
  • متخصصان داخلی
  • متخصص مغز و اعصاب
  • متخصصان روماتولوژی
  • متخصصان بیهوشی
  • ارتوپدی‌ها
  • متخصصین طب فیزیکی
  • روانپزشکان
  • فیزیوتراپیست های
  • متخصص کایروپراکتیک

سایر متخصصان در یک کلینیک درد ممکن است شامل فیزیوتراپیست ها، کاردرمانگرها، متخصصان عمل جراحی، متخصصان طب سوزنی و روانشناسان باشند.

بدون توجه به علت درد مزمن یا مدت زمانی که وجود دارد، فرد باید انتظار داشته باشد که پس از اولین مراجعه به کلینیک درد، درک بهتری از درد و گزینه‌های درمانی خود داشته باشد.