وقتی پایتان به زمین برخورد می‌کند، احساس می‌کنید قسمت کف پا و گودی انگشت شست خود را روی یک سوزن گذاشته اید. “برخی از افراد علائم خار پاشنه خود را این گونه توصیف می‌کنند. بیشتر صبح‌ها هنگام برخاستن از پاشنه پا درد را احساس می‌کنید. درد ناشی از خار پاشنه در طول روز کاهش می‌یابد. این کاهش درد به این دلیل است که حرکت باعث شل شدن عضله و عضلات کف پا و ساق پا می‌شود. اگر نتوانید به موقع عمل کنید، این درد در ابتدا پاشنه پا می‌تواند به خار پاشنه تبدیل شود. شما به طور مداوم درد شدیدی در پاشنه خود خواهید داشت، و این موضوع زندگی روزمره شما را محدود می‌کند. اگر مورد شما شدید نیست، فقط ممکن است برای درمان نیاز به تغییر شیوه زندگی داشته باشید. با این حال، اگر مورد شما شدید باشد، شما به درمان‌ها و داروهای مرسوم تری احتیاج خواهید داشت. موارد بسیار شدید که به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهند ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره‌­ی درمان خارپاشنه و یا رزرو نوبت در کلینیک دکتر کامران غفرانی با شماره تلفن­‌های 0218886661902188866629 تماس حاصل فرمایید.

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه یک رشد استخوانی نوک تیز است که می‌تواند روی استخوان پاشنه شما ایجاد شود. معمولاً این وضعیت به این دلیل اتفاق می‌افتد که بافتی که در امتداد کف پای شما قرار دارد (فاشیای کف پا) تحریک می‌شود. به همین دلیل به آن فاسییت کف پا نیز گفته می‌شود. وقتی تاندون آشیل شما بیش از حد تحت فشار قرار گیرد، احتمال رشد این نوع استخوان را بیشتر می‌کند در این حالت ، در قسمت فوقانی (پشت) استخوان پاشنه رشد می‌کند. فشار اضافی مداوم غشای اطراف استخوان‌های شما را می‌کشد (پریوستئوم)، در نتیجه باعث رشد استخوانی و رسوبات معروف به “خار پاشنه” می‌شود. خار پاشنه لزوماً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست فقط در اشعه ایکس دیده می‌شود.

خار پاشنه پا دو نوع است:

• خار پاشنه پایین پا (زیر پا ؛ ناحیه کف پا): این نوع خار پاشنه یک برجستگی استخوانی در قسمت زیرین پاشنه پا است. خار پاشنه پایین (یا تحتانی) در اثر فشار بیش از حد به فاشیای کف پا ایجاد می‌شود.
  • خار پاشنه عقب (پشت پاشنه): این نوع خار پاشنه یک رشد استخوانی است که در آن تاندون آشیل به استخوان متصل می‌شود. در این حالت، در پشت پاشنه پا درد خواهید داشت. خار پاشنه عقب (یا خلفی) در اثر فشار بیش از حد روی تاندون آشیل ایجاد می‌شود.

چه چیزی باعث ایجاد خار پاشنه می‌شود؟

شایع ترین علت ایجاد خار پاشنه فشار زیاد یا توزیع ناهموار فشار در هنگام راه رفتن یا دویدن است.

ناحیه کف پا یا به ندرت، تاندون آشیل، به عنوان علت خار پاشنه

تحت فشار قرار دادن بیش از حد پاشنه با ایستادن طولانی مدت یا انجام ورزش در مدت زمان طولانی می‌تواند استرس‌های غیر فیزیولوژیکی ایجاد کند. همچنین ممکن است پارگی‌های کوچک و التهاب در پاشنه پا ایجاد شود. این پاسخ بدن شما است زیرا با فشارها و استرس‌های نامناسب سازگار است. با افزایش فشار، کلسیم در ناحیه آسیب دیده جایی که بافت همبند به استخوان می‌چسبد، رسوب می‌کند. این تلاش بدن در ایجاد انعطاف پذیری بیشتر در پاشنه و بازیابی خصوصیات کششی طبیعی آن است. اما این استخوان بیرون زده نیست که باعث درد می‌شود. نیروی کششی شدید بر روی غشای اطراف استخوان‌های شما (پریوست) منجر به ایجاد ناراحتی می‌شود که همراه با التهاب مزمن کف پا در موارد پیشرفته می‌باشد. در موارد نادرتر، افزایش تنش و التهاب تاندون آشیل نیز می‌تواند باعث درد پاشنه شود.

عدم تحرک در مفصل ساکروایلیاک (SIJ) به عنوان علت خار پاشنه

مفصل ساکروایلیاک استخوان خاجی را به استخوان ایلیاک متصل می‌کند، به این معنی که پشت ناحیه لگن را به ستون فقرات متصل می‌کند. شاید از خود بپرسید که چگونه تحرک ضعیف در لگن می‌تواند باعث مشکلات پاشنه شود. این موضوع کاملاً ساده است: عدم تحرک در مفصل ساکروایلیاک، که معمولاً یک طرف آن را درگیر می‌کند، باعث می‌شود لگن شما در وضعیت نامناسبی باشد. تنش تغییر یافته در طول میوفاشیای پشتی به این معنی است که پاها دارای طول‌های مختلف هستند. در نتیجه، وزن شما به طور نابرابر روی پاهایتان توزیع می‌شود. در طرفی که بار و وزن بیشتر است، عضلات ساق پا و پا بیش از حد دچار تنش می‌شوند. پاشنه پا در حالت غیر طبیعی شروع به نشستن می‌کند، ورم کف پا را بیش از حد کشش می‌دهد و باعث التهاب می‌شود

علائم خار پاشنه شامل چه مواردی است؟

علائم خار پاشنه

علائم خارپاشنه :

• هنگامی که وزن خود را روی آن قرار می‌دهید ، در پاشنه خود درد شدیدی دارید.
  • صبح‌ها هنگام شروع حرکت دچار درد می‌شوید. به ویژه در اولین قدم هایی که بعد از برخاستن برمی دارید ، این موضوع را متوجه خواهید شد.
  • درد پاشنه از پای شما به پایین ساق شما منتشر می‌شود.
  • التهاب ایجاد شده منجر به تورم خار پاشنه می‌شود و پاشنه شما احساس گرما می‌کند.
  • ممکن است برآمدگی کوچکی روی پاشنه خود احساس کنید یا ببینید.
  • اغلب خار پاشنه پا مورد توجه قرار نمی‌گیرد زیرا همیشه باعث بروز علائم نمی‌شود.

در گذشته، پزشکان معمولاً خار پاشنه را جراحی می‌کردند، اما این روش فقط به ندرت باعث بهبود طولانی مدت درد می‌شود. این یک خبر خوب است: جراحی فقط در موارد نادر ضروری است. در واقع، شما می‌توانید با نکاتی که در ادامه متن گفته می‌شود، درد خار پاشنه را تسکین دهید.

تشخیص خارپاشنه

خار پاشنه برای تشخیص نیاز به کمک پزشکی دارد.

پزشک یا ارتوپد متخصص گزینه‌های مناسبی برای کمک به وضعیت پزشکی شما، تشخیص و درمان خار پاشنه پا است.

در حین تشخیص، پزشک ابتدا معاینه فیزیکی پای شما را انجام می‌دهد تا علائم قرمزی، حساسیت به لمس، درد یا التهاب را بررسی کند. همچنین ممکن است از شما خواسته شود روی پا بایستید، برای مدتی پیاده روی کنید تا علائم درد و حالت غیر طبیعی راه رفتن را بررسی کنید.

سپس پزشک یک آزمایش تصویربرداری مانند اشعه ایکس انجام می‌دهد تا بتواند در دسترس بودن خار پاشنه را بررسی کند.

اگر خار پاشنه داشته باشید چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

روش های درمانی برای خار پاشنه و درد پاشنه وجود دارد. آنچه مهم است این است که شما خصوصیات کششی طبیعی بافت پیوندی خود را بازیابی کرده و عضلات پای خود را تقویت کنید.

• کاهش فشار: در مراحل اولیه، آنچه مهم است محافظت از منطقه آسیب دیده است. از حرکاتی که روی پای شما فشار زیادی وارد می‌نمایند (مانند ایستادن به مدت طولانی، آهسته دویدن، دویدن و پریدن) خودداری کنید. در حالت ایده آل ، فعلاً از ورزش کردن استراحت کنید.
  • سرما یا گرما درمانی : خنک سازی به کاهش درد ناشی از التهاب کمک می‌کند. گرما به شل شدن بیش از حد عضلات و فاشیا کمک می‌کند. فقط یکبار امتحان کنید و ببینید چه احساسی برای شما بهتر است.
  • برای تسکین درد پاشنه می‌توان از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کرد. داروهای مسکن بدون نسخه شامل استامینوفن (تایلنول)، آسپرین یا ایبوپروفن (ادویل، موترین) هستند. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید یا مشکلات کلیوی یا کبدی دارید، مصرف داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. قبل از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه ، پزشک متخصص خود را مطلع کنید.
  • حرکت دادن: خودتان را روی ناحیه کف پا و عضلات ساق پا ماساژ دهید. این کار واقعا می‌تواند به تحرک شما کمک کند و تنش عضلانی را کاهش دهد. هنگام انجام ماساژ فاشیا روی کف پا ، به یاد داشته باشید: تا جایی که ممکن است به خار پاشنه نزدیک شوید. فقط فشار خفیفی را روی ناحیه دردناک وارد کنید. در مرحله بعد، شما باید مفصل ساکروایلیاک (SIJ) خود را متحرک کنید.

قدرت در طول ماهیچه‌های پا و ساق پا: تمرینات فعال سازی با استفاده از موقعیت‌های کشیده به کاهش و کوتاه شدن عضلات پا و ساق پا کمک می‌کند. این امر محرکی برای بازسازی بافت پیوندی شما است.

• کفش راحتی: اگر تمایل به ایجاد خار پاشنه دارید، باید کفش راحت بپوشید یا به طور موقت کفی (ژل) بپوشید تا فشار بر روی منطقه دارای خار پاشنه کاهش یابد. یک ارتوپد بسته به نوع عدم انطباق در پا می‌تواند توصیه کند که کفی مناسب شما کدام نوع می‌باشد. شما نباید از این موضوع به عنوان یک راه حل دائمی استفاده کنید، زیرا اغلب منجر به افزایش موارد عدم انطباق می‌شود. یک روش بهتر و با دوام بیشتر تعادل در تنش با استفاده از تمرینات است.

موارد قابل استفاده در داخل کفش و ارتز: پزشک شما ممکن است موارد قابل استفاده در داخل کفش، کفی یا پد مخصوص را برای تسکین درد و کمک به حرکت آسان شما توصیه کند. تجهیزات ارتتیک به شما کمک می‌کند تا از قوس و پاشنه خود حمایت کنید تا درد را تسکین دهد. همچنین برای کاهش فشار و استرس باید همیشه کفش‌های مناسب بپوشید.

آیا شاک ویو تراپی در درمان خارپاشنه موثر است؟

اگر درد شدیدتر است و حتی با انجام تمرینات ادامه دارد، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها در صورت نیاز می‌توانند داروی مناسب، پماد، شاک ویو تراپی یا رادیوتراپی را برای شما تجویز کنند. حتی در این صورت، تنها در صورت تغییر سبک زندگی و کاهش تنش در عضلات و ناحیه فاشیا، قادر خواهید بود که به مدت طولانی از درد خلاص شوید.

شاک ویو درمانی به روشی مشابه سونوگرافی انجام می‌شود. پزشک ابتدا یک ژل کوپلینگ را برای افزایش اثر بخشی در ناحیه درمان استفاده می‌کند. بعد، امواج فشار از طریق یک اپلیکاتور که با حرکت دورانی بر روی ناحیه آسیب دیده حرکت می‌کنند، منتقل می‌شوند. هر جلسه درمانی فقط حدود 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد و 3 تا 5 جلسه درمانی هفتگی معمولاً لازم است.

از آنجایی که شاک ویو تراپی یک روش غیرتهاجمی است و به بیهوشی احتیاج ندارد، هنگام انجام این کار توسط پزشک واجد شرایط، زمان بستری شدن، اسکار، خطر عفونت و عوارض جانبی وجود ندارد.

برخی از بیماران تسکین فوری درد پاشنه پا را به دنبال درمان گزارش می‌کنند، اگرچه ممکن است شروع درد تا چهار هفته طول بکشد. بیش از 80 درصد بیمارانی که تحت درمان با شاک ویو درمانی قرار گرفته اند، بدون درد یا کاهش چشمگیر درد گزارش می‌کنند.

چه زمانی به عمل جراحی نیاز است؟

وقتی دیگر درمان‌های متداول و تغییر سبک زندگی نتوانند باعث بهبود وضعیت خار پاشنه برای یک دوره 9-12 ماهه شوند، جراحی لازم است. بیش از 90٪ افراد مبتلا به خار پاشنه با درمان‌های متداول و تغییر سبک زندگی بهبودی را تجربه می‌کنند. از این رو نیازی به جراحی ندارند.

برای بازگرداندن تحرک و تسکین درد شدید جراحی لازم است. برداشتن خار و آزاد شدن فاشیای کف پا از جمله اقدامات جراحی است که برای خار پاشنه انجام می‌شود.

قبل از انجام جراحی خار پاشنه، پزشک ابتدا تشخیص می‌دهد که آیا شما یک گزینه ایده آل برای جراحی هستید یا خیر. شما باید آزمایشات یا معاینات قبل از جراحی را انجام دهید. شما همچنین تحت آزمایش‌های تصویربرداری و آزمایش جریان خون در پاهای خود قرار خواهید گرفت.

بعد از جراحی بهبودی کامل شما زمان می‌برد. برای کمک به بهبودی سریع باید فرایندهای بهبودی پس از جراحی را مشاهده کنید. فرآیندهای بهبودی پس از جراحی توسط پزشک متخصص و جراح شما توصیه می‌شود. این فرایندها شامل استفاده از کش های فشرده سازی، چرخ دنده‌های پشتیبانی کننده، بانداژ، گچ، کفش‌های جراحی، عصا و غیره است. شما نیاز به استراحت و بالا آوردن پاهای خود خواهید داشت.