رفع خشکی و گرفتگی شدید (اسپاسم) عضلانی و مفصلی کمر با ماساژ درمانی

وقتی عضلات سفت می‌شوند، درد ناشی از اسپاسم کمر ممکن است به صورت ناگهانی زندگی شما را متوقف کند. اسپاسم‌ها می‌توانند به سادگی در اثر استفاده بیش از حد عضلات یا مشکلات جدی تر زمینه‌ای اتفاق بیفتند. برای انواع مختلف بی ضررتر اسپاسم کمر، مسیر رسیدن به احساس بهتر، اغلب شامل داروهایی برای درد و التهاب، استراحت، یخ، گرما، ماساژ و ورزش می‌باشد. با این حال، گاهی اوقات اسپاسم‌های کمر می‌توانند نشان دهنده آسیب‌های نخاعی و سایر بیماری‌هایی باشند که به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند.

دلایل خشکی و گرفتگی عضله یا مفصل کمر

اکنون وقتی در حالت نشسته یا زمانی که از تخت خواب بلند می‌شوید و غیره، به نشانه‌های فردی خشکی کمر توجه می‌کنید ؛ می‌توانید لیستی از دلایلی داشته باشید که عامل خشکی کمر هستند:

علائم گرفتگی و اسپاسم کمر

گرفتگی  خشکی کمر به هر علتی که بروز کند ممکن است با نشانه‌های زیر همراه باشد:

• درد ناگهانی و شدید در کمر، چه در حرکت و یا در استراحت
  • گرفتگی و بی حرکتی در ستون فقرات
  • دردی که با حرکت شدت می گیرد و ممکن است با دراز کشیدن کاهش یابد.

اسپاسم‌های عضلانی می‌توانند علل زمینه‌ای داشته باشند که نیاز به ارزیابی و پیگیری توسط پزشک شما دارد. اگر درد شما ثابت باشد یا بدتر شود، به پزشک مراجعه کنید. اگر دچار ضعف در بازوها یا پاها، از دست رفتن کنترل روده یا مثانه، بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد انتشاری هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید. این‌ها می‌توانند نشانه‌هایی از آسیب جدی تر مانند دیسک کمر یا آسیب به نخاع باشند.

تشخیص

تشخیص بر اساس تاریخچه پزشکی، و معاینه ناحیه پاراورتبرال (اسپاسم عضلات پاراورتبرال، یافتن الیاف جدا شده اسپاستیک درون جرم ستون فقرات راست کننده عضلات یا گره‌های میوفیبری دردناک) و همچنین بر اساس یک بررسی عصبی انجام می‌شود.

یافته‌های رادیوگرافی ممکن است ناحیه لومبوساکرال را به عنوان انحنای اصلاح شده گردنی یا کمری، انحنای ارترودز کوچکتر یا بزرگتر، فضای بین مهره‌ای تنگ‌تر، گاها برآمدگی‌های استخوانی و تغییرات ساختاری فضای بین مهره‌ای و فضاهای بین مهره‌ای تنگ نشان دهد.

این که آیا روش‌های دیگری برای تشخیص عارضه به کار برده می‌شود یا خیر، به انتخاب و صلاح دید پزشک معالج است.

راه‌های درمان اسپاسم و خشکی کمر

شاید به نظر برسد بهتری درمان برای خشکی کمر و عضلات آن، انجام حرکات ورزشی مناسب باسد (که در ادامه بررسی خواهد شد) اما روش‌های دیگری نیز در تسکین درد و رفع اسپاسم کمر می‌تواند مؤثر باشد.

روش‌های مختلف درمانی این عارضه عبارت اند از:

گام‌های اول

بلافاصله پس از شروع اسپاسم، مهم است که به کمر خود استراحت دهید و موقعیتی را برای آرام شدن پیدا کنید. دراز کشیدن روی یک سطح سفت با بالش‌هایی زیر زانوها اغلب می‌تواند درد را بهبود بخشد. یخ به کاهش درد کمک می‌کند و به طور معمول به مدت 15 تا 20 دقیقه روی کمر شما قرار می‌گیرد. اگر یخ کمکی نمی‌کند، گرمای مرطوب می‌تواند امتحان شود. گرما گردش خون را افزایش می‌دهد و عضله را گرم می‌کند تا به آن آرامش بخشد. یک مانع مانند حوله باید بین پوست و یخ یا حرارت قرار بگیرد تا از آسیب رساندن به پوست شما جلوگیری شود.

داروها

با توجه به شدت درد ناشی از اسپاسم کمر، استفاده از داروهای بدون نسخه ممکن است ضروری باشد. ایبوپروفن و استامینوفن می‌توانند به ترتیب باعث کاهش التهاب و درد شوند. قبل از استفاده از داروهای بدون نسخه برای اسپاسم‌های کمر، با پزشک خود مشورت کنید. اگر اسپاسم شدید باشد یا تنها با داروهای مسکن تسکین پیدا نکند، پزشک ممکن است یک آرامبخش عضلانی را تجویز کند. آرامبخش‌های عضلانی رایج شامل کاریزوپرادول (سوما، وانادوم) و سیکلوبنزاپرین (فلکسریل، فکسمید) است. آمپول‌های ضد گرفتگی عضلات نیز ممکن است تجویز شود.

ماساژ و ورزش

هنگامی که درد و التهاب شما تحت کنترل قرار گرفت، ماهیچه‌های شما کمتر احساس قفل شدگی می‌کنند و شما می‌توانید تمرین‌های ملایم را شروع کنید. ترکیبی از ماساژ درمانی و ورزش باعث کاهش درد و بهبود تحرک در یک گروه بزرگسالان مبتلا به کمردرد شده است. ماساژ درمانی باعث افزایش گردش خون، آرام شدن ماهیچه‌های گرفته و کاهش تورم می‌شود. ورزش می‌تواند با افزایش جریان خون به عضلات اثرات مشابهی داشته باشد و مواد شیمیایی که باعث التهاب می‌شوند را از بین ببرد.

اگر با مشکلاتی خشکی کمر رو به رو هستید و در واقع می‌خواهید از شر آن خلاص شوید، به دنبال برخی از کشش‌های ضروری باشید که در تمرین روزانه خود به شیوه‌ای مناسب اضافه کنید. چند نمونه از حرکات ورزشی مناسب در این باره عبارتند  از:

درمان گرفتگی کمر با طب سنتی

در طب سنتی گاهاَ گفته می‌شود که بادکش و حجامت در درمان اسپاسم و خشکی کمر مؤثر است اما اکیداَ توصیه می‌شود ابتدا با پزشک متخصص مشورت کرده و در صورت تاَیید پزشک این درمان را انتخاب نمایید.

پیشگیری از اسپاسم کمر

هنگامی که اسپاسم کمر برطرف شد و شما مدت زمان کافی برای رفع التهاب را اختصاص دادید، بر روی آنچه می‌توانید انجام دهید تمرکز کنید تا از بروز دوباره جلوگیری نمایید.

• شروع کشش

تمرینات کششی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. فیبرهای عضلانی و بنابراین شما از کشش ملایم سود می‌برند. شرکت در کلاس‌های پیلاتس یا یوگا را در نظر بگیرید؛ همیشه قبل از ورزش گرم کنید.

• به تناسب اندام برسید

اگر در فعالیت بدنی منظم شرکت نمی‌کنید، اکنون زمان شروع است. ورزش، منافع بسیار زیادی دارد که نمی‌توان همه را ذکر کرد و بسیار مهم است که نباید نادیده گرفته شود. به باشگاه بروید. شروع به ورزش کنید. کلید هر برنامه تمرینی این است که به طور مداوم انجام شود.

• تمرین تقویتی

تمرین قدرتی که همیشه بخش مهمی از هر برنامه ورزشی است، نه تنها عضله می‌سازد، بلکه می‌تواند باعث کاهش عدم تعادل عضلانی شود. به خاطر داشته باشید: عضلات در مخالفت با یکدیگر کار می‌کنند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که برنامه تقویتی کمر را با ورزش‌های شکم متعادل کنید.