سوزن سوزن شدن کمر نشانه چیست و چگونه درمان میشود؟

بی حسی یا گزگز کردن از علائم اختلال در عملکرد اعصاب محسوب می‌‌‌شود و معمولا به عنوان یکی از نشانه‌های ناهنجاری ستون فقرات مورد ارزیابی قرار می‌‌‌گیرد. طناب نخاعی و اعصاب این ناحیه به مغز و سایر اعضای بدن متصل هستند. در مواردی که طناب نخاعی یا اعصابی که از آن به نقاط مختلف بدن منشعب می‌شوند دچار آسیب دیدگی شده باشند بیمار با بی حسی یا گزگز کردن کمر مواجه خواهد شد. به طور کلی در صورتی که مشکل در طناب نخاعی ناحیه گردن به وجود آمده باشد بیمار دچار بی حسی و گزگز کردن دست خواهد شد و در صورتی که اختلال در ستون فقرات پایین کمر ایجاد شده باشد بی حسی و گزگز کردن در اندام تحتانی حس می‌‌شود.

علائم گزگز کردن کمر چیست؟

معمولا گزگز کردن کمر به صورت احساس سوزن سوزن شدن یا حرکت مورچه روی پوست توصیف می‌شود. با توجه به علت و محل بروز این اختلال ممکن است احساس گزگز موقت یا دائمی باشد. این علائم علاوه بر احساس سوزن سوزن شدن کمر می‌تواند نشان دهنده یک بیماری جدی که سندروم دم اسب نام دارد یا تومور نخاعی باشد.

علت گزگز قسمت فوقانی کمر

گزگز کمر معمولا به علت فشردگی عصب، آسیب دیدگی و یا التهاب آن به وجود می‌آید.

علت گزگز قسمت فوقانی کمر

شبکه بازویی

شبکه بازویی به یک مجموعه از اعصاب ستون فقرات گفته می‌‌شود که به ارسال پیام عصبی به شانه، بازو و دست می‌‌پردازند. در صورتی که این اعصاب دچار کشیدگی یا فشردگی شوند بیمار با احساس درد و سوزن سوزن شدن مواجه خواهد شد. در اکثر موارد درد در ناحیه بازو احساس می‌شود و طی مدت کوتاهی برطرف می‌گردد اما گاهی اوقات این مشکل در ناحیه گردن و شانه‌ها نیز احساس می‌شود. برخی از روش‌های رایج برای درمان این اختلال به شرح زیر می‌باشند:

• مصرف قرص مسکن
  • استفاده از داروهای استروئیدی به منظور کاهش التهاب

فیبرومیالژی

فیبرومیالژی یکی از اختلالات سیستم اعصاب مرکزی است که باعث درد و خستگی گسترده عضلات می‌شود. بیماران مبتلا به فیبرومیالژی دچار درد مزمن و حساسیت نسبت به لمس خواهند شد و معمولاً درد در نقاطی که فعالیت حرکتی زیادی دارد مانند شانه و گردن بدتر می‌شود. معمولاً برای درمان این اختلال از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

• مصرف قرص مسکن
  • داروهای ضد التهاب
  • شل کننده‌های عضلانی
  •  داروهای ضد افسردگی که به تسکین درد و بهبود علائم افسردگی در افراد مبتلا به فیبرومیالژی کمک می‌کند.

رادیکولوپاتی گردن

رادیکولوپاتی گردن به فشردگی عصب درون گردن گفته می‌‌شود. این اختلال زمانی به وجود می‌‌آید که یکی از دیسک‌های بین مهره‌ها دچار لغزش یا فتق شده و به اعصاب مجاور فشار وارد کند. این اختلال معمولاً به علت بالا رفتن سن یا انجام دادن حرکات اشتباه به وجود می‌آید که با علائمی از قبیل بی حسی و ضعف یا درد و گزگز شانه و گردن همراه است. برای درمان این اختلال از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

• استراحت کردن
  • استفاده از گردنبند مخصوص به منظور محدود کردن دامنه حرکات گردن
  • مصرف داروهای مسکن

علامت لرمیت

علامت لرمیت به احساس برق گرفتگی گفته می‌‌شود که با بیماری ام اس که یک اختلال نورولوژیکی است، ارتباط دارد. طبق اظهارات انجمن ام اس آمریکا حدود ۴۰ درصد از افراد مبتلا به این اختلال دچار علامت لرمیت خواهند شد، به ویژه هنگامی که گردن به سمت جلو می‌چرخد. معمولاً درد چند ثانیه طول می‌کشد اما احتمال عود مجدد آن وجود دارد. هیچ درمان خاصی برای علامت لرمیت وجود ندارد اما از استروئیدها و داروهای مسکن برای درمان این اختلال استفاده می‌گردد.

علت گزگز قسمت میانی کمر

علت گزگز قسمت میانی کمرزونا

زونا عفونتی است که توسط ویروس به وجود آورنده آبله مرغان ایجاد می‌‌شود که اغلب پایانه‌های عصبی را درگیر می‌کند. هنگامی که شما دچار آبله مرغان می‌شوید ویروس در بدن پنهان می‌شود و تحت شرایط خاص مجدداً فعال شده و به صورت تاول دردناک خود را نشان می‌‌دهد که با احساس درد و گزگز همراه است. از روش‌های زیر برای درمان این اختلال استفاده می‌‌شود:

• داروی مسکن
  • داروهای ضد ویروس
  • داروهای ضد افسردگی
  • استروئیدها
  • پماد، کرم یا ژل بی حسی موضعی
  • داروهای ضد صرع

علت گزگز پایین کمر

علت گزگز پایین کمر بیرون زدگی دیسک

احتمال بیرون زدگی دیسک در هر یک از نقاط ستون فقرات وجود دارد اما این اختلال بیشتر در ناحیه کمر رخ می‌دهد. از روش‌های زیر به منظور بهبود این اختلال استفاده می‌‌شود:

• استراحت کردن
  • استفاده از کمپرس یخ
  • استفاده از داروهای مسکن

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی به تنگ شدن فضای داخلی کانال نخاعی گفته می‌شود که منجر به فشردگی ریشه اعصاب خواهد شد. طبق تحقیقات دانشکده روماتولوژی آمریکا تنگی کانال نخاعی به علت آرتروز ستون فقرات به وجود می‌آید. تنگی کانال نخاعی می‌تواند افراد مختلف در سنین متفاوت را درگیر کند اما افرادی که ۵۰ سال به بالا سن دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این اختلال قرار می‌گیرند. همانند سایر انواع آرتروز می‌توان از روش‌های زیر برای درمان آرتروز ستون فقرات استفاده کرد:

• استفاده از داروی مسکن
  • داروهای استروئیدی
  • استفاده از داروهای ضد التهاب

سیاتیک

عصب سیاتیک از ناحیه کمر تا باسن و ساق پا امتداد می‌یابد. در صورتی که عصب سیاتیک به علت بیرون زدگی دیسک یا تنگی کانال نخاعی تحت فشار قرار بگیرد بیمار دچار گزگز پا خواهد شد. در چنین شرایطی پزشک برای تسکین درد از روش‌های زیر استفاده می‌کند:

• استفاده از داروهای ضد التهاب
  • داروهای مسکن
  • داروهای ضد افسردگی

روش‌های درمانی خانگی

علاوه بر روش‌های درمانی ذکر شده در قسمت بالا می‌توانید از روش‌های درمانی خانگی نیز استفاده کنید.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

مقداری یخ را درون یک حوله قرار دهید و به مدت ۲۰ دقیقه آن را روی ناحیه دردناک بدن خود بگذارید. می‌توانید این کار را در طول روز چند مرتبه تکرار کنید. تا زمانی از کمپرس یخ استفاده کنید که التهاب از بین برود سپس در صورت لزوم می‌توانید از کمپرس گرم استفاده نمایید.

استراحت کردن

باید به بدن خود استراحت بدهید اما دوران استراحت نباید بیش از یک یا دو روز باشد زیرا باعث سفتی عضلات خواهد شد. خوابیدن در حالت جنینی به رفع فشار از روی ستون فقرات کمک می‌کند.

استفاده از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب

شما می‌توانید طبق دستور پزشک از داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.

حالت صحیح بدن

باید در هنگام ایستادن شانه‌های شما به سمت عقب، چانه به سمت بالا و شکم به سمت داخل کشیده شود.

دوش آب گرم

استفاده از دوش آب گرم می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

روش‌های درمانی جایگزین

یوگا

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که یوگا می‌تواند به تسکین درد مزمن پایین کمر کمک کند و افرادی که از حرکات یوگا بهره گرفته بودند در مقایسه با سایرین درد و ناتوانی حرکتی کمتری داشتند. شما می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهید.

طب سوزنی

طبق اظهارات مرکز ملی سلامت، تحقیقات انجام شده نشان داده طب سوزنی می‌تواند به تسکین درد پایین کمر کمک کند. برای کاهش ریسک عوارض احتمالی باید به یک متخصص باتجربه مراجعه کنید.

ماساژ درمانی

تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد نشان داد که ماساژ بافت عمیق بدن می‌تواند به درمان درد مزمن کمر کمک کند. در صورتی که شما برای ماساژ درمانی به یک پزشک با تجربه مراجعه کنید شاهد تسکین درد کمر خود خواهید بود.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

برای درمان گزگز کمر چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که شما دچار درد شدید کمر شده اید و درد طی مدت چند روز بهبود نیافته یا با علائم نگران کننده دیگری همراه شده است مراجعه به پزشک ضرورت خواهد یافت. در صورتی که گزگز کمر با علائم زیر احساس شود نباید برای مراجعه به پزشک تحقیق کنید:

• از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع
  • از دست دادن هماهنگی یا اختلال در استفاده از دست و پا
  • درد شدید و ناگهانی و بی حسی که یک یا هر دو پا را درگیر می‌کند.

گزگز کردن کمر به چه معنا است؟

عوامل متعددی می‌توانند در گزگز کردن کمر نقش داشته باشند که در اکثر موارد این اختلال به علت فشردگی عصب و کاهش ارتباط بین مغز و سیستم عصبی به وجود می‌آید. در چنین شرایطی استراحت کردن، استفاده از داروی مسکن، استفاده از داروهای ضد التهاب و فیزیوتراپی به بهبود بیمار کمک می‌کنند.

آیا گزگز کردن کمر نگران کننده است؟

بی حسی یکی دیگر از علائم شایع درد کمر یا مشکلات ستون فقرات است و زمانی نگران کننده است که باعث اختلال در فعالیت‌های روزمره شود. عوامل متعدد می‌توانند منجر به بروز بی حسی یا سوزن سوزن شدن کمر شوند که عبارتند از تنگی کانال نخاعی، التهاب عصب سیاتیک یا فشردگی یک عصب.

آیا سوزن سوزن شدن بدن می‌تواند علامت کرونا باشد؟

گزگز کردن دست و پا از علائم شایع کرونا نیست اما یکی از علائم بیماری گیلن باره است، یک اختلال نادر که با کرونا ارتباط دارد.

آیا اضطراب می‌تواند باعث گزگز کمر شود؟

تحقیقات نشان داده که اضطراب زیاد می‌تواند باعث ملتهب شدن اعصاب شود که در نتیجه شما دچار گزگز، سوزش و سایر احساسات ناشی از نوروپاتی و آسیب دیدگی عصب خواهید شد. اضطراب می‌تواند باعث گرفتگی اعصاب شود که این اختلال به آسیب دیدگی عصب ارتباط دارد.

چه موقع گزگز کردن بدن علامت هشدار است؟

در صورتی که شما با مشکلاتی از قبیل از قبیل ضعف، ناتوانی در حرکت کردن و بی ‌حسی شده اید باید فوراً به بیمارستان یا مرکز اورژانس مراجعه کنید. معمولاً بیماران پس از آسیب دیدگی و وارد شدن ضربه به سر، گردن یا کمر دچار بی حسی یا سوزن سوزن شدن بدن خواهند شد. چنانچه با مشکلاتی از قبیل عدم کنترل حرکات دست و پا یا از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع مواجه شده اید مراجعه به پزشک کاملاً ضروری است.

گزگز بدن ناشی از ام اس چگونه است؟

بی حسی یا از دست دادن حس به این معنا است که شما نمی‌توانید لمس شدن بدن، درد یا تغییرات دما را احساس کنید. بی حسی باعث بروز مشکلات متعدد در انجام امور روزانه خواهد شد.