آرنج-تنیس-بازها

آرنج تنیس بازان یا اپی کوندیلیت خارجی یک عارضه دردناک است که به علت تحرک بیش از حد آرنج ایجاد می­‌شود. آرنج تنیس بازان به التهاب تاندون‌­های متصل کننده عضله ساعد به قسمت خارجی آرنج گفته می‌­شود. روش­‌های متعددی برای درمان این عارضه شرکت دارند. در برخی موارد، پزشکان متخصص طب فیزیکی و جراح در فرایند درمان نقش دارند.

آناتومی آرنج

11آناتومی-آرنج

مفصل آرنج، مفصلی است که از سه استخوان ساخته شده است: استخوان قسمت فوقانی باز و ( هومروس ) و دو استخوان در قسمت ساعد ( رادیوس و اولنا ) در قسمت انتهای هومروس، توده­‌های استخوانی وجود دارد که اپی کوندیلیت نام دارد. توده­‌های استخوانی در قسمت خارجی آرنج، اپی کوندیلیت خارجی نام دارند. عضلات، رباط‌­ها و تاندون­‌ها به حفظ مفصل آرنج کمک می­‌کنند. اپی کوندیلیت خارجی یا آرنج تنیس بازان و تاندو‌ن­های ساعد است. عضلات ساعد تا قسمت مچ و انگشتان امتداد می‌‌یابند. تاندون­‌های ساعد که معمولا تاندون باز کننده نامیده می‌­شوند. عضله را به استخوان متصل می‌­کنند. این تاندون­‌ها به ائی کوندیلیت خارجی متصل می‌­شوند. معمولا تاندونی که در آرنج تنیس بازان نقش دارد، ماهیچه کوتاه باز کننده مچ به زند بالایی ( ECRB ) نام دارد.

آرنج تنیس بازان در مقابل آرنج گلف بازان

علائم و علل ایجاد کننده این دو عارضه شباهت بسیار زیادی به هم دارند، با این حال تفاوت‌­های متعددی بین این دو عارضه وجود دارد. در نهایت، درمان و کنترل این دو مشکل شبیه یکدیگر است، اما تشخیص دقیق نوع بیماری اهمیت بسیار زیادی دارد. بزرگترین تفاوت آنها این است که در تنیس البو، تاندون­‌هایی که قسمت جانبی آرنج متصل می­‌شوند، درگیر هستند. از این تاندون­‌ها برای خم کردن مچ به سمت عقب استفاده می­‌شود. گلف البو، تاندون­‌هایی را درگیر می­‌کند که به سخت داخلی (میانی) آرنج متصل می‌­شوند. معمولا از این تاندون­‌ها برای چرخاندن مچ به سمت جلو استفاده می‌­شود.

علل سندروم تنیس البوی افراد ورزشکار و غیر ورزشکار

دلایل عمده بروز این عارضه عبارتند از:

علائم سندروم آرنج تنیس بازان ( اپی کوندیلیت خارجی )

علائم سندروم آرنج تنیس بازان به تدریج ایجاد می‌­شود. در اکثر موارد، درد به صورت خفیف آغاز می‌­شود و به تدریج و طی مدت چند هفته و چند ماه بدتر می‌­شود. معمولا هیچ گونه آسیب یا ضرب دیدگی به شروع علائم بیماری ارتباط ندارد. علائم و نشانه‌­های شایع آرنج تنیس بازان شامل موارد زیر است:

• احساس درد یا سوزش در قسمت خارجی آرنج
  • کاهش قدرت دست و ضعیف شدن آن

معمولا علائم و نشانه­‌های بیماری با انجام دادن فعالیت‌­های مربوط به ساعد مانند نگه داشتن راکت، تکان دادن دست، یا بستن پیچ و مهره‌­ها بهتر می­‌شود. گاهی اوقات فقط یکی از بازوها درگیر می­‌شود، اما در برخی موارد هر دو آرنج دچار مشکل می­‌شوند.

عوارض این بیماری

در صورتی که این عارضه درمان نشود باعث ایجاد درد مزمن و کاهش دامنه حرکات آرنج می­‌شود.

معاینه آرنج توسط پزشک

پزشک در معاینه آرنج، عوامل متعددی را در نظر می­‌گیرد که شامل ارزیابی میزان پیشرفت علائم و نشانه­‌های بیماری، بررسی فاکتورهای خطر، و فعالیت­‌های ورزشی است. پزشک در خصوص فعالیت­‌هایی که منجر به بروز علائم و بیماری می­‌شود و علت بروز علائم با بیمار صحبت می‌­کند. بیمار باید هرگونه ضرب دیدگی آرنج یا داشتن سابقه آرتریت روماتوئید یا بیماری عصب را به پزشک خود اطلاع دهد. پزشک در هنگام معاینه آرنج از تست­‌های مختلف برای تشخیص بیماری استفاده می‌­کند. به عنوان مثال، پزشک از بیمار می­‌خواهد دستش را صاف نگه دارد و سعی کند در برابر فشاری که به مچ و انگشتان او وارد می‌­شود مقاومت کند و صورت بروز درد به پزشک اطلاع دهد. در صورتی که نتیجه تست‌­ها باشد، پزشک به این نتیجه می­‌رسد که عضلات بیمار سالم نیستند.

تست­‌ها

پزشک برای رد کردن سایر علل درد آرنج، تست‌­های بیشتری را درخواست می­‌کند. این تست‌­ها عبارتند از:

• اشعه ایکس: اشعه ایکس تصاویر دقیقی را از ساختار بافت­‌های متراکم بدن مانند استخوان ارائه می­‌دهد. پزشک برای رد کردن آرتروز آرنج این نوع تصویربرداری را درخواست می‌­کند.
  • ام آر آی: در صورتی که پزشک به مرتبط بودن علائم بیمار به مشکلات گردن مشکوک باشد، درخواست انجام ام  آر آی را می‌­دهد. ام آر آی تصاویر دقیقی را از بافت‌­های نرم بدن ارائه می‌­دهد و به پزشک برای تشخیص فتق دیسک یا آرتروز گردن کمک می­‌کند. این دو عارضه معمولا باعث ایجاد درد بازو می­‌شوند.
  • الکترومیوگرافی: پزشک برای رد کردن احتمال فشردگی اعصاب، انجام الکترومیوگرافی را درخواست می­‌کند. اعصاب بسیار زیادی در اطراف آرنج وجود دارند و علائم و نشانه‌­های گیر افتادگی اعصاب شبیه علائم عارضه آرنج تنیس بازان است.

راه­‌های درمان آسیب آرنج تنیس باز

روش­‌های مختلفی اعم از جراحی و غیر جراحی برای درمان تنیس البو کاربرد دارند که عبارتند از:

روش­‌های درمان درد تنیس البو یا اپی کوندیلیت خارجی بدن جراحی

حدود 80 تا 95 درصد از بیماران به کمک روش­‌های غیر جراحی بهبود می‌­یابند. این روش‌­های درمانی عبارتند از:

پیشگیری از بروز عارضه تنیس البو

بهترین روش برای پیشگیری از عارضه تنیس البو انجام دادن تمرینات کششی و تقویتی برای بهبود دامنه انعطاف پذیری و قدرت بازو است. روش­‌های دیگری نیز برای جلوگیری از عارضه تنیس البو وجود دارد، این روش­‌ها عبارتند از:

• حفظ تناسب اندام و جلوگیری از افزایش وزن
  • استفاده از تکنیک و حرکات صحیح در هنگام انجام دادن فعالیت‌­های جسمانی
  • استفاده از تجهیزات مناسب برای حفظ قدرت، انعطاف پذیری و سایز بدن
  • اجتناب از تحرک بیش از حد دست و انجام دادن حرکات تکراری که باعث آسیب دیدن تاندون می­‌شود. بیمار سعی کند در هنگام انجام دادن فعالیت­‌های جسمانی به طور منظم حالت دست خود را تغییر دهد.
  • تقویت عضلات بازو، شانه و قسمت فوقانی کمر می­‌تواند به رفع فشارهای که بر آرنج وارد می­‌شود کمک می­‌کند.