درد مچ پا به مجموعه‌ای از ناراحتی و مشکل گفته می‌شود که در ناحیه مفصل لولایی اتصال‌دهنده پاشنه و ساق پا بروز پیدا می‌کند. معمولا دلیل اصلی درد مچ پا شکستگی یا پیچ‌خوردگی در این ناحیه است.

مچ پا شامل یک شبکه پیچیده از استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها می‌شود. با وجود قدرت کافی برای تحمل وزن‌تان، مچ پای شما مستعد آسیب‌دیدگی و جراحت خواهد بود. شما ممکن است درد مچ پا را داخل و بیرون این ناحیه یا در امتداد تاندون آشیل که اتصال‌دهنده ماهیچه‌های ساق‌پا به استخوان پاشنه است، احساس کنید

علت‌ها

آسیب ناشی از ضربه یا تروما: ضربه به مچ پا می‌تواند باعث آسیب به بافت‌های مچ شود و درد را ایجاد کند. این ممکن است به علت سقوط، ضربه به یک شی سخت یا فعالیت‌های ورزشی شدید رخ دهد.

التهاب مفصل: التهاب مفصل مچ پا (مانند التهاب مفصل مچ دست) می‌تواند درد و تورم را در این ناحیه ایجاد کند. التهاب مفصل ممکن است به علت آرتریت، التهاب مفاصل روماتوئید، یا آسیب درونی مفصل رخ دهد.

کشیدگی عضلانی: کشیدگی عضلات مچ پا می‌تواند باعث درد و تورم شود. فعالیت‌های ورزشی یا تنش زیاد بر روی عضلات مچ پا ممکن است به عضلات آسیب برساند و درد را ایجاد کند.

شکستگی استرسی: شکستگی استرسی در مچ پا ممکن است به علت تکراری کردن حرکات مرتبط با ورزش‌هایی مانند دویدن یا پرش رخ دهد. این نوع شکستگی ممکن است درد مچ پا را تجربه کنید.

بیماری‌های مرتبط با عروق: برخی از بیماری‌های مرتبط با عروق می‌توانند به درد مچ پا منجر شوند. مثلاً انسداد عروق می‌تواند عللی برای درد مچ پا باشند.

علائم بروز درد مچ پا

علاوه بر درد، آسیب به پا، معمولا منجر به ایجاد ورم مچ پا و کبودی نیز می شود. در بیشتر موارد فرد قادر نخواهد بود که هیچ وزنی را بر روی مچ پای خود تحمل کند.

اگر نمی توانید وزنی را بر روی مچ پای خود قرار دهید یا می توانید تورم و قرمزی را اطراف مچ پای خود مشاهده کنید و یا دردی متوسط تا شدید در مچ پای خود دارید، بهتر است که بر روی آن پایتان نایستید و هر چه زودتر به دنبال درمان پزشکی باشید.

چه افرادی مبتلا به درد مچ پا می شوند؟

هر کسی در هر سنی می تواند درد مچ پا را تجربه کند. درد مچ پا معمولا توسط یک افتادن تصادفی یا آسیب های ورزشی به وجود می آید. این درد در ورزشکاران و مردان فعال زیر ۲۴ سال، بیشتر متداول است. در زنان هم درد مچ پا در سنین بالای ۳۰ سال، بیشتر دیده می شود

تشخیص علت درد مچ پا

پزشک شما با پرسیدن در مورد علت درد کف پا و مچ پا و شروع دردتان (کاری که هنگام احساس درد در حال انجام آن بودید) آغاز می کند. او ممکن است از شما در مورد پیاده روی، ورزش کردن و مواردی از این قبیل در صورتی که انجام می داده اید، سوال کند.

پزشک سپس به مچ پایتان نگاه کرده و معاینه‌ای فیزیکی انجام خواهد داد. پزشک ممکن است دستور گرفتن عکس اشعه ایکس را بدهد تا اگر علت درد مچ پا، پیچ خوردگی یا شکستگی است متوجه شود. در برخی موارد، ممکن است مقداری مایع از مفصل مچ پا کشیده شود تا از لحاظ وجود عفونت و دیگر وضعیت های زمینه‌ای مورد بررسی قرار داده شود.

درمان درد مزمن مچ پا

درد مچ پا و درمان آن به علت و اینکه شکستگی یا پیچ خوردگی اتفاق افتاده باشد، بستگی دارد. برای درمان درد مچ پا، از شما خواسته می شود که بسته به وسعت آسیب از چند روز تا چند هفته بر روی آن پا نایستید ( با استفاده از کمک عصاهای زیر بغل). معمولا به شما گفته می شود که هنگام تکیه دادن پایتان را بلند کنید (در سطح بالاتری قرار دهید).

پزشک شما ممکن است از شما بخواهد:

1. که حداکثر تا سه بار در روز، جهت کاهش تورم بر روی مچ پایتان یخ اعمال کنید.
  2. از پانسمان فشاری جهت کاهش تورم استفاده کنید.
  3. از دارو های بدون نسخه مانند ایبوپروفن جهت کمک به تورم و درد استفاده کنید.

توجه: در موارد آسیب های شدید مچ پا، ممکن است جراحی لازم باشد.