در رفتگی زانو به آسیب دیدگی گفته می‌شود که یکی از استخوان‌های تشکیل دهنده زانو یا کشکک واقعی زانو (پاتلا) از موقعیت اصلی خود جا به جا می‌شود، و زانو درد شدیدی ایجاد می‌کند. سه استخوان تشکیل دهنده مفصل زانو عبارتند از : (1) استخوان فمور در ران، (2) تیبیا، استخوان قدامی، بزرگتر در پایین پا و (3) فیبولا، استخوان خلفی کوچکتر در پایین پا. شایعترین علل دررفتگی زانو، ضربات مستقیم به زانو یا افتادن اتفاقی است. دررفتگی زانو همچنین به دررفتگی کشکک زانو یا جابجایی پاتلا شناخته می‌شود.

انواع جابجایی مفصل زانو

دررفتگی زانو می‌تواند دو نوع باشد، بسته به اینکه آیا شامل کشکک (پاتلا) یا استخوان‌هایی است که مفصل زانو را تشکیل می‌دهند.

• کشکک جا به جا شده
    • جابجایی پاتلا – کشکک آسیب دیده به کنار زانو کشیده شده است
  • دررفتگی زانو
    • جابجایی مفصل قدامی زانو – تیبیا و فیبولا به سمت جلو استخوان ران حرکت می‌کنند
    • جابجایی مفصل خلفی زانو- تیبیا و فیبولا به سمت عقب استخوان ران حرکت می‌کنند

دررفتگی مکرر کشکک زانو چیست؟

هنگامی که پاتلا دچار دررفتگی می‌شود، شانس دررفتگی دیگر بلافاصله بعد از آن نسبتا بالا است، و حدود 15 تا 45 درصد می‌باشد. محاسبه خطر خاص برای هر فرد دشوار است، اما اگر فاکتورهای پیش زمینه مرتبط با آن وجود داشته باشد، خطر بیشتر می‌شود. عوامل پیش زمینه شامل مواردی از قبیل جهت گیری پاها، شکل شیار استخوان فمور برای پاتلا، ارتفاع قرارگیری پاتلا نسبت به بقیه مفصل زانو و جهت گیری پاها و مچ پا است.
هنگامی که پاتلا برای بیش از یک بار دررفته است، اصطلاح دررفتگی مکرر پاتلا به کار می‌رود. پس از دو دررفتگی، خطر بروز دررفتگی‌های بیشتر بسیار زیاد است، و حدود 60 تا 80 درصد می‌باشد.

علل دررفتگی کشکک و مفصل زانو

دررفتگی‌های زانو، آسیب‌های غیر رایجی است زیرا نیاز به یک نیروی بسیار زیاد یا آسیب اصلی دارند تا اتفاق بیفتند. علل شایع دررفتگی زانو عبارتند از:

• تصادف اتومبیل و دیگر آسیب‌های با سرعت بالا
  • افتادن به صورت تصادفی
  • صدمات ورزشی
  • پریدن و فرود آمدن در یک موقعیت نامناسب

لازم است به ذکر است در مواردی در انعقاد زانو به مواجهه با آن در نوزادان وجود دارد.

علائم دررفتگی زانو

دررفتگی زانو می‌تواند به دلیل ظاهر آن به راحتی تشخیص داده شود. علائم و نشانه‌های رایج مربوط به دررفتگی زانو در زیر آمده است :

• بد شکلی زانو – کج و یا زاویه دار
  • درد شدید و تورم
  • مشکل در راه رفتن و خشکی زانو
  • در موارد جدی، بی حسی زیر زانو یا عدم وجود نبض زیر زانو
  • اگر زانو به خودی خود جا به جا شود، تورم و درد زانو در هنگام حرکت وجود خواهد داشت

چگونه تشخیص داده می‌شود?

پزشک معالج شما در مورد علائم شما و نحوه صدمه زدن زانوی شما سوال خواهد کرد. او شما را معاینه می‌کند. اگر استخوان‌ها شکسته باشند، به اشعه ایکس نیاز خواهید داشت.
پزشک شما همچنین نبض شما را در مچ پا بررسی می‌کند. ممکن است آزمایشی به نام آرتريوگرام داشته باشید تا مطمئن شوید که عروق خونی مسدود نشده است. برای انجام آرتريوگرام، پزشک با یک لوله نازک (کاتتر) رنگ اشعه ایکس را به شریان‌ها تزریق می‌کند. با استفاده از اشعه ایکس، پزشک عبور رنگ از رگ‌های شما را بر روی صفحه نمایش مشاهده می‌کند. هم زمان تصاویری از زانو گرفته می‌شود.
ممکن است یک ام آر آی داشته باشید تا ببینید کدام قسمت زانوی شما آسیب دیده است. آرتريوگرام ممکن است همزمان با ام آر آی انجام شود. این تست ترکیبی، ام آر ای (آرتروگرام رزونانس مغناطیسی) نامیده می‌شود.

راه‌های درمان دررفتگی زانو

زانوی دررفته برای جلوگیری از آسیب دائمی به درمان فوری نیاز دارد. به منظور درمان مناسب زانوی دررفته، به زودی به پزشک متخصص مراجعه کنید و زمان و درمان مناسب را برای بهبودی کامل به زانوی خود بدهید.
البته نوعی از دررفتگی زانو وجود دارد که به آن دررفتگی عادتی کشکک زانو گفته می‌شود. در این حالت با خم و راست شدن زانوی بیمار کشکک جابجا شده و دوباره سر جای خود باز می‌گردد ولی با این حال حتی در این موارد بهتر است برای درمان مناسب به پزشک مراجعه نمایید.
مراحل و روش‌های درمان زانوی دررفته عبارت است از:

شرایط را ارزیابی کنید

بسته به اینکه زانوی شما تا چه حد دررفته است یا اگر در معرض درد شدید هستید، ممکن است نیاز به خدمات اورژانسی یا رفتن به بیمارستان محلی داشته باشید. ارزیابی وضعیت زانو قبل از تصمیم گیری در مورد درمان مناسب می‌تواند از آسیب بیشتر جلوگیری کند و ناراحتی را به حداقل رساند.

در صورت امکان زانوی خود را صاف کنید

اگر قادر هستید و خیلی درد ندارد، سعی کنید زانوی خود را صاف کنید. اگر زانوی شما قفل شده و یا صاف کردن آن بسیار درد دارد، آن را ثابت بگیرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

از حرکت مفصل اجتناب کنید

اگر زانوی شما تغییر شکل داده یا دردناک است، از حرکت دادن مفصل اجتناب کنید. همچنین نباید آن را به زور در یک مکان قرار دهید. این کار ممکن است موجب آسیب بیشتر به عضلات، رباط‌ها، اعصاب و رگ‌های خونی اطراف شود.

از اسپلینت زانو استفاده کنید

برای جلوگیری از آسیب بیشتر، بسیار مهم است که زانوی خود را ثابت نگه دارید. تا زمانی که بتوانید به مراقبت پزشکی دست یابید، اسپلینتی را پشت و اطراف زانوی خود قرار دهید.

• با استفاده از اقلام گوناگون از جمله روزنامه یا حوله، یک اسپلینت درست کنید. دور پای خود چسب‌های جراحی قرار دهید تا اسپلینت‌ها را در جای خود نگه دارید.
  • گذاشتن پد روی اسپلینت، درد را به حداقل برساند.

روی زانوی خود یخ قرار دهید

بعد از آنکه اسپلینت را قرار دادید، یک بسته یخ را روی زانو بگذارید. این کار می‌تواند با کنترل خونریزی داخلی و جمع آوری مایعات اطراف مفصل آسیب دیده، درد و تورم را به حداقل برساند.
از استفاده از یخ به طور مستقیم به مفصل اجتناب کنید تا از یخ زدگی جلوگیری شود. زانو یا مفصل خود را در نوعی پارچه یا حوله بپیچید تا خطر بروز یخ زدگی را کاهش دهد.

درمان‌های پزشکی را دریافت نمایید

هنگامی که پزشک، شما را معاینه می‌کند، ممکن است درمان‌های مختلفی را پیشنهاد دهد. ممکن است تحت درمان‌های زیر قرار بگیرید:

جا انداختن

جا انداختن نیاز به این دارد که پزشک تان به آرامی زانوی شما را به جای خود برگرداند. اگر درد زیادی دارید، ممکن است بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی دریافت کنید.

بی حرکت سازی

بی حرکت سازی نیاز به یک اسپلینت یا اسلینگ برای جلوگیری از حرکت بیش از حد زانو دارد. مدت زمانی که از اسپلینت استفاده میکنید، بستگی به میزان آسیب ناشی از دررفتگی دارد.

بازتوانی

بازتوانی می‌تواند به کسب مجدد توان حرکتی پس از برداشتن اسپلینت کمک کند .

درد را با دارو کنترل کنید

ممکن است همراه با دررفتگی درد و ناراحتی داشته باشید. برای کاهش ناراحتی و کمک به آرامش خود، مسکن مصرف کنید.

• داروهای بدون نسخه مانند آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم یا استامینوفن مصرف کنید. ایبوپروفن و سدیم ناپروکسن می‌توانند التهاب را کاهش دهند.
  • اگر دچار درد شدید هستید، از پزشک خود بخواهید که مسکن تجویز کند.

سایر درمان‌ها

روش‌هایی نیز وجود دارندد که به بهبود هر چه سریع‌تر و تسکین درد زانو به علل مختلف مانند دررفتگی کمک می کنند. این روش‌ها عبارت اند از:

• ازن تراپی
  • مگنت تراپی
  • رادیوفرکانسی
  • شاک ویو
  • مگنت تراپی

مراقبت‌های پس از درمان

پس از مراجعه به پزشک و دریافت درمان‌های لازم، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

نتایج تا چه مدت باقی می‌ماند?

اثرات از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بهبودی به میزان آسیب، خصوصا تعداد رباط‌های پاره شده و این که آیا آسیب به عصب یا عروق وارد شده است، بستگی دارد.

چگونه می‌توان از جابجایی کاسه زانو پیشگیری کرد؟

برای جلوگیری از دررفتگی دوباره زانو:

• اگر پزشک توصیه کرد، از بریس زانو استفاده کنید.
  • از ورزش و فعالیت‌های خطرناک اجتناب کنید
  • بدن خود را با دقت حرکت دهید و از آن استفاده کنید.