پس از تصادف یا انجام مکرر یک حرکت، ممکن است رینگ یا حلقه (در ناحیه خارجی صفحه بین مهره‌ای واقع شده) مهره‌ها آسیب ببیند. تغییر مرکز نرم مهره‌ها به دلیل سست شدن این ناحیه به سمت بیرون، دیسک کمر نامیده می‌شود.

این بیرون‌زدگی در صورتی که تا حد مشخصی به ریشه عصب موجود در نخاع فشار وارد کند، می‌تواند در این ناحیه درد ایجاد کرده (درد ستون فقرات، درد کمر، درد گردن) که اغلب بسیار شدید و تیرکشنده است. این علائم ممکن است منجر به فلجی، تضعیف عضله و اختلال حرکتی می‌شود.

دیسکوژل یک ژل ایمپلنت غیرقابل نفوذ نسبت به اشعه ایکس است که برپایه اتانول می‌باشد و از مواد سلولزی گرفته شده است، که از طریق زیر پوست به مرکز نرم مهره تزریق می‌شود.

عملکرد آن براساس دو نوع فعالیت است: از طریق مکانیکی که به لطف خاصیت آب‌دوست بودن دیسکوژل و فشارزدایی ساختار عصب و انسداد بیوشیمی گیرنده‌های ایجاد کننده درد، باعث جابجایی مایع درون دیسک می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان دیسک کمر با دیسکوژل و دریافت نوبت در کلینیک دکتر کامران غفرانی با شماره تلفن‌های 0938310386402334230013 تماس حاصل فرمایید.

علت و عوامل خطر

گاهی اوقات دیسک‌ها ممکن است بطور همزمان دچار فتق یا برآمدگی شود و بالا رفتن سن مهمترین عامل آن است، اما ژنتیک، سیگار کشیدن و چندین فعالیت فیزیکی ممکن است باعث فرسایش زود هنگام دیسک می‌شود.

متداول‌ترین عامل دیسک کمر شامل موارد زیر است:

• قرار گرفتن حالت بدن بطور نامناسب- تنظیم نادرست ستون فقرات در حالت نشسته، ایستاده یا خوابیده، به گردن و کمر فشار وارد می‌کند.
  • تغییرات فرسایشی- با گذشت سال‌ها، دیسک‌ها خشک شده و مانند قبل انعطاف‌پذیر نیستند.
  • حرکات تکراری-  خم‌ شدن، چرخش، بلند کردن اجسام و انجام دیگر فعالیت‌های مشابه بطور مکرر و بدون استراحت و حرکات کششی مناسب، می‌تواند به دیسک آسیب وارد کند. کار کردن، سبک زندگی و فعالیت‌های ورزشی خاص (گلف) فشار زیادی به ستون فقرات، بخصوص به نواحی پایین کمر وارد می‌کند، و منجر به تضعیف بیش از حد دیسک‌ها می‌شود.
  • بلند کردن اجسام سنگین و بلند کردن اجسام بطور اشتباه می‌توانید در وبلاگ ما روش‌های درست، بلند کردن اجسام را بخوانید و اطمینان حاصل کنید که هرکاری را به درستی انجام می‌دهید.
  • آسیب‌های ناشی از ضایعه- معمولاً زمانی رخ می‌دهد که برای بلند کردن اجسام به جای خم کردن پاها در حالی که کمر عمودی است، از ناحیه کمر خم می‌شوید. هر ضربه‌ای که روی ستون فقرات وارد می‌شود، خطر آسیب به دیسک را افزایش می‌دهد.
  • عدم تحرک در زندگی روزانه- افرادی که به ندرت فعالیت‌های فیزیکی انجام می‌دهند، بیشتر در معرض دیسک کمر قرار دارند زیرا عضلاتی که کمر و گردن را حمایت می‌کنند، ضعیف شده که باعث افزایش کشش در ستون فقرات می‌شود.
  • چاقی- فرسایش ستون فقرات ممکن است در نتیجه تحمل بار اضافی ناشی از چاقی بدن باشد.
  • استعمال دخانیات- مواد شیمیایی که عمدتاً در سیگار وجود دارد، ممکن است در توانایی دیسک، برای جذب مواد مغذی تداخل ایجاد کند، که منجر به ضعیف شدن دیسک می‌شود.
  • ژنتیک- تحقیقات نشان می‌دهد، معمولاً در افرادی که دچار فرسودگی دیسک می‌شوند، چندین ژن خاص وجود دارد.

علائم دیسک کمر چیست؟

ممکن است که به دیسک کمر دچار شده باشید، اما خودتان متوجه این مسئله نیستید. برخی از افرادی که دچار دیسک کمر می‌شوند، هیچ علائمی ندارند. هنگامی علائم بروز می‌کند، که دیسک کمر عصب‌های اطراف خود را تحریک ‌کند. هنگامی که به دیسک کمر مبتلا می‌شوید و به عصب یا عصب‌های شما فشار وارد می‌شود، علائم زیر را تجربه می‌کنید:

• دردی که به پاها کشیده می‌شود
  • درد کمر که هنگام شب شدیدتر می‌شود
  • درد کمر با انجام حرکات خاص
  • دردی که فقط یک قسمت بدن را درگیر می‌کند.
  • درد کمر و پاها هنگام راه رفتن
  • درد کمر که پس از ایستادن و نشستن بدتر می‌شود
  • ضعیف شدن عضلات پاها و کمر

درمان دیسک کمر با دیسکوژل

درمان دیسک کمر با دیسکوژلآخرین پیشرفت در این حوزه، میکروتراپی داخل دیسکی است که با دیسکوژل انجام می‌شود. این روش درمانی با الکل منجمد همراه با یک ماده حاجب انجام می شود که از طریق یک لوله جراحی باریک به درون صفحه بین مهره‌ای تزریق می‌شود. این ترکیب با از بین بردن ساختار مبدا پروتئوگلیکان مرکز نرم، باعث از بین رفتن مایع ذخیره شده در صفحه بین مهره‌ای می‌شود و پس از آن در طول چند ساعت تا چند روز منجر به افزایش فشارزدایی بر عصب‌های تحت‌تاثیر در ستون فقرات می شود.

این مداخله درمانی می‌تواند بطور سرپایی و با بی‌حسی موضعی و بدون درد انجام شود. درصد موفقیت این روش بالا است: حدود 80-90 % از کل بیماران در طول سه ماه پس از درمان، علائم و احساس ناراحتی ندارند.

مزایای دیسکوژل برای درمان دیسک کمر

تزریق دیسکوژل از مزیت‌های زیادی از جمله موارد زیر برخوردار است:

• فشارزدایی سریع بر ساختار عصب
  • درمان یک روزه- نسبت به جراحی
  • دوران بهبودی کوتاه و بازگشت به عملکرد فعال
  • روش کم‌تهاجمی تحت بی‌حسی موضعی
  • بدون زخم‌های ناشی از جراحی
  • امکان درمان دیسک در چندین سطح ستون فقرات در طول یک جلسه درمانی
  • کنترل کامل با استفاده از رادیوسکوپی به دلیل نشانگرهای اشعه ایکس موجود در دیسکوژل
  • عدم امکان هرگونه نشت به دلیل ساختار ژله‌ای ایمپلنت
  • بدون عوارض جانبی : عفونت، التهاب، درد پس از عمل
  • محافظت از بافت‌های اطراف
  • قدرت تحمل بسیار بالا: بدون واکنش‌های حساسیت‌زا
  • هیچ درمان مشابه یا جراحی برای درمان نشانه‌های بیماری در دسترس نیست
  • حفظ ارتفاع صفحه بین مهره‌ای بطور همزمان: از بین رفتن این فاصله، فشار بین دیسک ایجاد نمی‌کند
  • بدون احساس درد و ناراحتی (تا 7 سال بعد مشاهده نشده است)
  • بازگشت دوباره بیماری مشاهده نشده است (تا 7 سال بعد مشاهده نشده است)
  • در دسترس بودن در بیشتر کشورها

روند درمان چه مدت طول می‌کشد؟

درمان با دیسکوژل بین 20 تا 40 دقیقه طول می‌کشد و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. استراحت عمومی بیشتر بیمار، در طول درمان تحت تاثیر داروهایی انجام می‌شود که باعث تسکین و بی‌حسی نسبت به درد (مسکن) می‌شود.

پس از درمان دیسکوژل می‌توان فعالیت فیزیکی انجام داد؟

بازگشت به انجام فعالیت‌های فیزیکی بستگی به نوع ورزش و افراد دارد، اما تقریباً 3 تا 6 هفته طول می‌کشد (در مقایسه با دوره نقاهت 3 ماهه برای جراحی بدون عوارض).

درمان‌های دیگر دیسک کمر علاوه بر دیسکوژل چست؟

درمان‌های دیگر دیسک کمر

اگر درد دیسک کمر شما شدید  نیست، داروهای مسکن بدون نسخه و خودداری از حرکاتی که منجر به درد دیسک کمر می‌شود، اغلب در طول روزها یا هفته‌ها، علائم را برطرف می‌کند. برای دردهای شدیدتر علاوه بر دیسکوژل، روش‌های دیگری نیز توصیه می‌شود که شامل:

• تزریق کورتیزون- آمپول‌های کورتیکواستروئید را می‌توان در اطراف عصب‌هایی که توسط بیرون‌زدگی دیسک تحریک می‌شوند، تزریق کرد، آنها را بی‌حس کرده و برای یک دوره زمانی درد دیسک کمر را تسکین داد.
  • شل کننده عضله- اگر دیسک کمر باعث گرفتگی عضلانی شود، شل کننده عضله تجویز می‌شود.
  • قرص‌های مسکن‌ شبه افیونی- اگر درمان‌های دیسک کمر که در بالا توضیح داده شده، مؤثر واقع نشد، ممکن است داروهای مسکن شبه افیونی برای شما تجویز شود. پزشکان از تجویز داروهای مسکن شبه افیونی خودداری می‌کنند چرا که احتمال وابستگی به این داروها وجود دارد. علاوه بر این، داروهای مسکن اوپیدی یا افیونی عوارض جانبی مانند حالت تهوع، سرگیجه، خواب‌آلودگی و یبوست ایجاد می‌کنند.
  • فیزیوتراپی- فیزیوتراپ می‌تواند به شما آموزش دهد که چگونه حرکات روزانه را انجام دهید که درد دیسک کمر را تشدید نکند.

آیا در صورت موثر نبودن دیسکوژل و سایر درمان‌ها، جراحی لازم است؟

هنگامی که درمان‌های محافظه‌کارانه، به اندازه کافی درد را تسکین ندهد، جراحی دیسک کمر ممکن است گزینه مناسبی باشد. متداول‌ترین جراحی دیسک کمر، دیسکتومی نامید می‌شود. در جراحی دیسکتومی، جراح بخشی از دیسک را که بیرون زده و باعث درد و ضعف شما می شود، برمی‌دارد.

در برخی موارد، کل دیسک باید برداشته شود و با جراحی جوش دادن ستون فقرات (فیوژن) مهره‌های ستون فقرات درهر طرف را به یکدیگر متصل می‌کنند. در این جراحی از یک قطعه از استخوان شما یا یک استخوان اهدایی از یک اهداکننده برای جوش دادن مهره‌ها به یکدیگر استفاده می‌کنند. در حالی که روند بهبودی درطول ماه‌ها اتفاق می‌افتد، پین‌ها و یا پیچ‌ها، ستون فقرات شما را در جای خود نگه می‌دارد تا به درستی بهبود یافته و مستحکم شود.

جراح در روش جراحی لامینکتومی، به درون مهره دسترسی یافته و با ایجاد یک شکاف در قوس مهره که لامینا نامیده می‌شود، فشار روی عصب موردنظر را کاهش می‌دهد.

پیشگیری

گرچه دیسک کمر برای افراد مسن معمول است و عمدتاً ناشی از تصادفات است، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا را انجام دهید:

• حفظ وزن مناسب
  • انجام منظم ورزش و بخصوص ورزش‌هایی برای تقویت عضلات حمایت‌کننده کمر و مرکز بدن مانند عضلات شکمی و عضلات اریب
  • حفظ شکل مناسب بدن هنگام بلند کردن وزنه یا بالا بردن دیگر اجسام سنگین (این عبارت متداول را ممکن است شنیده باشید که « با پاهایتان بلند کنید نه با کمر»)
  • قبل از انجام فعالیت، بدن را گرم کنید و مراقب باشید که بیش از حد به کمر فشار وارد نکنید و عضلات آن زیاد کشیده نشود.