درد آرنج

درد آرنج یک ناراحتی شدید، کسل کننده، همراه با سوزش یا فشار و یا دردی است که می‌تواند به علت کشیدگی، انقباض، شکستگی، دررفتگی، عفونت، وضعیت خود ایمنی، سرطان یا آسیب به ساختارها در داخل و مجاورت مفصل آرنج، متناوب، ثابت یا اوج گیرنده باشد. اگر چه برخی از علل درد آرنج ممکن است باعث شدت یک نوع درد در مقایسه با دیگری شود، اما برای بیماران غیرمعمول نیست که چندین نوع درد را تجربه کنند.

آرنج چگونه طراحی شده است و عملکرد آن چیست؟

آناتومی آرنج
آرنج مفصلی است که در آن سه استخوان بلند در بخش وسطی بازو به هم می‌رسند. استخوان بازو (هومروس) با استخوان داخلی ساعد (اولنا) و استخوان بیرونی ساعد (رادیوس) متصل می‌شود تا یک مفصل لولایی را شکل دهد. رادیوس و اولنای نیز در آرنج به هم می‌رسند تا چرخش ساعد را امکان پذیر سازند. آرنج به گونه ای عمل می‌کند که دست را مانند یک لولا (به جلو و عقب) و در چرخش (پیچیدن رو به داخل و خارج) حرکت دهد. عضله دو سر عضله اصلی است که لولای آرنج را خم می‌کند. عضله سه سر عضله اصلی است که لولای آرنج را باز می‌کند. استخوان بیرونی آرنج به اپی کوندیل جانبی شناخته می‌شود و بخشی از استخوان بازو است. تاندون‌ها به این ناحیه متصل می‌شوند و می‌توانند آسیب ببینند، باعث التهاب یا تاندونیت شوند. قسمت داخلی آرنج یک برجستگی استخوانی است که به نام اپی‌کوندیل میانی شناخته می‌شود. تاندون‌های اضافی از عضلات در اینجا به هم متصل می‌شوند و می‌توانند آسیب ببینند و باعث اپی‌کوندیلیت میانی شوند. یک کیسه پر شده با مایع (بوراسا)، که در جهت کاهش اصطکاک عمل می‌کند، روی نوک آرنج قرار می‌گیرد (بورسیت اولکرانون). آرنج می‌تواند تحت تأثیر التهاب تاندون‌ها یا بورساها و یا شرایطی مانند شکستگی، آرتروز ، یا تحریک عصبی قرار گیرد که بر روی استخوان‌ها و مفاصل تاثیر می‌گذارند. درد مفصل در آرنج می‌تواند به علت آسیب یا بیماری مربوط به هر یک از این ساختارها باشد.

علت احساس آرنج درد در داخل یا خارج آن

علل بسیاری برای درد آرنج وجود دارد. بیشتر آن‌ها به علت استفاده بیش از حد یا فشار بر روی مفصل است، که معمولا به دلیل کار، ورزش، سرگرمی یا حوادث اتفاق می‌افتد. علل رایج درد آرنج عبارتند از:

عوامل خطر چیست

دو عامل خطر اصلی برای درد آرنج استفاده بیش از حد از مفصل و فشار زیاد در یک زمان خاص بر روی مفصل آرنج است. استفاده بیش از حد در افرادی دیده می‌شود که حرکات زیاد آرنج (محکم گرفتن، بلند کردن) در طول کار، ورزش یا فعالیت‌های مشابه دارند. به عنوان مثال، افرادی که کارشان نیاز به حرکات تکراری آرنج در طول مونتاژ محصول دارد، ممکن است دچار یک یا چند نوع درد آرنج (بورسیت، تاندونیت) شوند. به طور مشابه، سایر عوامل خطر برای درد آرنج شامل ورزش (از جمله بیس بال و تنیس) و تمرینات ورزشی (مانند شنا رفتن، بدنسازی و وزنه برداری) می‌باشند که نیازمند حرکات شدید و تکراری هستند و آرنج را درگیر می‌کند.
فشار بیش از حد روی مفصل آرنج در یک نقطه معینی زمانی می‌تواند منجر به تحریک و یا حتی تخریب اجزای مفصل مانند پاره شدن رباط یا تاندون یا حتی جابجایی یا شکستگی یکی از استخوان‌های مفصل آرنج شود. برخوردهای سر کار، ورزش‌های تماسی مانند فوتبال و تصادفات اتومبیل می‌تواند منجر به تحریک و گاهی اوقات آسیب شدید آرنج شود. آسیب به بازوی و یا آرنج می‌تواند سبب به خطر افتادن عروق شود. تروما و یا فشار تکراری ممکن است موجب تورم و فشرده سازی یا گیر افتادن عصب شود. حتی خوابیدن روی یک طرف بدن ر حالی که آرنج وزن سینه را تحمل کند، می‌تواند باعث درد آرنج در طول روز شود.
بیماری‌های التهابی و / یا خود ایمنی می‌تواند درد مفصلی و یا تخریب مفصلی ایجاد کند، بنابراین مشکلاتی مانند آرتریت روماتوئید بیماران را در معرض خطر درد آرنج قرار می‌دهد. به طور مشابه، عفونت‌های ساختارهای آرنج باعث افزایش خطر درد آرنج می‌شود.

علائم درد ناحیه آرنج (مزمن و غیرمزمن)چیست؟

علائم درد ناحیه آرنج

شایع‌ترین علائم و نشانه‌ها عبارتند از:
• احساس غیرعادی در استخوان
•مور مور شدن
• ناتوانی در حرکت آزادانه
• احساس سوزن سوزن شدن
•ورم
• صدای ترکیدن هنگام تا کردن
• بی حسی

پزشک چگونه درد را تشخیص می‌دهد?

تشخیص درد آرنج شامل تاریخچه و معاینه جسمی بیمار است. چیزی که در تاریخچه اهمیت ویژه دارد، شروع درد و نوع آن است. به عنوان مثال، یک بروز درد طولانی مدت و رو به افزایش معمولا مشکل استفاده بیش از حد را نشان می‌دهد در حالی که بروز درد ناگهانی، مشکل تاندون، رباط و یا مشکلات استخوانی مانند کش آمدگی، رگ به رگ شدن یا شکستگی را نشان می‌دهد. اشعه ایکس می‌تواند به تشخیص برخی از مشکلات استخوانی یا تاندون، مانند کلسیفیکاسیون یا شکستگی کمک کند. اسکن استخوان می‌تواند به تشخیص شکستگی‌های فشاری غیر قابل شناسایی کمک کند، و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) می‌تواند به تشخیص آسیب‌های بافت نرم یا نواحی فشرده سازی عصب کمک نماید. آنژیوگرام می‌تواند به تشخیص مشکلات عروقی در آرنج کمک کند. آسپیراسیون (با استفاده از یک سوزن برای تخلیه مایع) مفصل آرنج می‌تواند به تشخیص یا تمایز بین علل درد آرنج مانند عفونت و نقرس ناشی از سایر مشکلات زمینه‌ای کمک کند.

انواع درمان‌ها برای درد شدید آرنج دست چپ یا راست

درمان درد آرنج بستگی به علت دقیق درد دارد. درمان التهاب ساده می‌تواند شامل بی تحرکی، داروهای ضد التهابی و اعمال بسته سرد باشد. درمان شکستگی شامل گچ گرفتن و ترمیم جراحی است. درمان عفونت شامل استفاده از آنتی بیوتیک می‌باشد.
در ادامه برخی از کاربردی‌ترین روش‌های درمان درد آرنج را مشاهده می‌کنید:

استراحت

به آرنج خود استراحت کوتاهی بدهید تا التهاب ار بین برود. اگر چه اجتناب از کار کردن با آرنج امکان پذیر نیست، سعی کنید بازو‌های خود را به طور متناوب استفاده کنید و یا به صورت دوره ای در طول فعالیت‌های طولانی استراحت کنید، به طوری که آرنج از فشار فهالیت‌های مکرر خسته نشود.

سلامت روانی

در مورد احساس خود با اعضای خانواده و دوستان صحبت کنید، انجام تمرینات ذهنی مانند مراقبه و مثبت بودن و پیوستن به گروه‌های حمایتی محلی می‌تواند به شما در مدیریت درد آرنج‌تان کمک کند.

درمان فیزیکی و کار درمانی

متخصصان طب فیزیکی می‌توانند با شما کار کنند تا یک برنامه تمرینی شخصی را ایجاد کرده و به شما نشان دهند که چگونه از گرما و ماساژ درمانی استفاده کنید. کار درمانگران می‌توانند شما را با انواع دستگاه‌های کاربردی آشنا کنند.

ماساژ

ماساژ خود را با محکم گرفتن دو برجستگی استخوانی در لبه آرنج انجام دهید و آن‌ها را به مدت 45 ثانیه با مالش به عقب و جلو ماساژ دهید. زمانی که ناحیه قرمز می‌شود، می‌دانید که کارتان به پایان رسیده است. این نشان دهنده فراوانی جریان خون است.
اگر به یک مربی ورزشی یا مربی شخصی معتبر دسترسی داشته باشید، یک نقطه را در عضله ای که بسیار حساس است و 45 ثانیه نگه دارید در حالی که شما فشرده و مچ دست خود را گسترش می‎دهید

بسته‌های یخ

بسته های یخ

بسته‌های یخ یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای کاهش درد آرنج است. بسته یخ برای کاهش سریع درد و التهاب مفید است. شما می‌توانید یک کمپرس یخ ساده را با قرار دادن قطعات یخ در یک کیسه زیپ دار آماده کنید و آن را روی آرنج خود قرار دهید. در موارد خاص، استفاده از تکه یخ و مالش دادن آن در اطراف ناحیه آرنج همچنین باعث تسکین فوق العاده‌ای برای بیمار می‌شود.
شما می‌توانید این درمان را سه تا چهار بار در روز برای تسکین درد آرنج تکرار کنید. در بیشتر موارد، افرادی که از این درمان استفاده می‌کنند، بسته به علت درد آرنج، در عرض 48 ساعت، تسکین کامل درد را تجربه می‌کنند

ورزش

ورزش منظم، از جمله تمرینات مفصلی و عضلانی، برای بهبود قدرت و انعطاف پذیری مهم است. این کار می‌تواند درد را کاهش دهد، دامنه حرکتی را افزایش دهد، خستگی را کم کند ، و به شما کمک نماید ظاهر و احساس بهتری داشته باشید. و هنگامی که به درستی انجام شود، باعث تحلیل مفاصل نمی‌شود و یا استئوآرتریت را افزایش نمی‌دهد

رژیم درمانی

رژیم غذایی یک عامل مهم در درمان علائم درد آرنج است. افراد مبتلا به درد آرنج باید میزان مصرف چربی‌های امگا 3 خود را افزایش دهند، که به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. چربی‌های امگا 3 اغلب در غذاهایی مانند ماهی سالمون، ماهی تن، شاه ماهی، بادام زمینی، بادام، روغن زیتون و دانه کتان وجود دارد. علاوه بر این، مصرف میوه‌ها و سبزیجات نیز به کاهش درد آرنج کمک می‌کند، به دلیل این واقعیت که این مواد شامل ویتامین A، C و E هستند.
این ویتامین‌ها طبیعت ضد التهابی دارند و به کاهش درد و تورم کمک می‌کنند. میوه‌ها و سبزیجاتی مانند بروکلی، سبزیجات برگ سبز، پرتقال، لیمو، طالبی، گوجه فرنگی، پاپایا، فلفل دلمه‌ای و کیوی برای بیماران مبتلا به درد آرنج مفید هستند.

استفاده از اسلینگ

اسلینگ در درمان آرنج

این کار بازوی شما را غیر متحرک می‌کند و بهبودی را تسریع می‌نماید. این درمان از حرکات دست شما جلوگیری می‌کند و از آن محافظت می‌نماید. از آنجایی که حرکتی وجود ندارد، درد و التهاب از بین می‌رود. شما همچنین می‌توانید آن را دربیاورید و دست خود را اندکی حرکت دهید.

درمان‌های طبیعی و گیاهی

اگر دچار درد آرنج هستید می‌توانید درمان‌های گیاهی زیر را نیز امتحان کنید:

درمان درد آرنج با دارو

داروهایی که برای کاهش درد، رفع التهاب، کاهش تحلیل استخوان، تغییر روند بیماری التهابی یا جلوگیری از آسیب‌های مفصلی استفاده می‌شوند، بخش مهمی از درمان برای بسیاری از مشکلات آرنج هستند. داروهای مورد استفاده برای درمان آرتروز و سایر مشکلات آرنج به طور عمده به نوع آرتروز یا بیماری مرتبط با آن بستگی دارد. انواع داروهایی که معمولا در درمان آرتروز استفاده می‌شوند عبارتند از:

جراحی

اگر روش‌های خانگی و معمول و درمان‌های دارویی و تزریق، درد آرنج را رفع نکرد، به عنوان آخرین گزینه عمل جراحی مطرح می‌شود که ممکن است به صورت‌های مختلف انجام بگیرد (مانند عمل جراحی تعویض آرنج).

پیش بینی بهبودی از این مشکل چیست؟

پیش آگهی درد آرنج در اثر کشیدگی و رگی به رگ شدن خوب است، اگر امکان بهبودی مفصل فراهم باشد (استراحت و نه فشار). درد مزمن آرنج احتمال بهبودی خوب تا متوسط دارد، در صورتی که بیمار زمان بیشتری برای استراحت سپری کند و برنامه درمان خود را تحت نظر پزشک پیگیری نماید. حتی شکستگی‌های ناشی از فشارن و شکستگی‌های معمول استخوان‌های آرنج می‌تواند بهبود یابند و در طول زمان نتایج خوبی داشته باشد. مفاصل آرنج که آسیب جدی از تروما، عفونت و یا بیماری‌های خود ایمنی را تجربه می‌کنند، یا مفصل‌هایی که امکان بهبودی ندارند، ممکن است پیش آگهی ضعیف تری داشته باشند.

آیا میتوان از درد آرنج جلوگیری کرد?

می‌توان از برخی از انواع درد آرنج جلوگیری کرد، اما بعید است که فردی بتواند به طور کامل از درد آرنج مربوط به آسیب دیدگی، مربوط به کار یا مرتبط با ورزش جلوگیری کند.
می‌توان درد آرنج را به سادگی با کاهش مقدار فشار وارد شده روی مفصل در طول زمان کاهش داد یا از آن جلوگیری کرد. یک مثال، پرتاب کننده‌های بیس بال کم سن و سال هستند که میتوانند هم در نوع پرتاب‌ها (هیچ تلاشی برای پرتاب توپ‌ها به شکل خمیده توسط افراد کوچک انجام نشود) و هم در تعداد پرتاب‌های واقعی محدود شوند. این کار تعداد دفعات و فشار وارده به آرنج فرد پرتاب کننده بیس بال را محدود می‌کند و می‌تواند درد آرنج را کاهش داده یا از بین ببرد. روش‌ها و محدودیت‌های مشابه را می‌توان در ورزش‌های دیگر یا در محل کار برای کاهش یا جلوگیری از درد آرنج استفاده کرد.
علل دیگر درد آرنج را می‌توان با درمان سریع عوامل زمینه‌ای کاهش داد و یا احتمالا از آن‌ها جلوگیری کرد. به عنوان مثال، درمان سریع سلولیت آرنج ممکن است از درد مزمن آرنج جلوگیری کند، و درمان بیماری‌های خود ایمنی ممکن است باعث کاهش یا جلوگیری از درد مکرر و شدید آرنج شود، اما هیچ روش پیشگیری شناخته شده ای برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد.