درد پشت زانو بعلت آسیب مینیسک، کیست بیکر، آرتروز، سیاتیک و …

“درد در منطقه پشت زانو بسیار رایج است، اما به دلیل وجود مجموعه‌ای از عضلات، تاندون‌ها و بافت‌ها در این منطقه، ممکن است تشخیص آن به اشتباه برسد. وجود انواع مختلف مشکلات می‌تواند باعث درد در پشت زانو شود. این مشکلات شامل کشیدگی یا پارگی عضله و تاندون، آسیب رباط‌ها، آسیب غضروفی مفصل زانو، تجمع مایع در زانو و مشکلات در رگ‌های خونی است. اطلاعاتی که در ادامه آورده شده است، نشانه‌هایی از مشکلی است که ممکن است شما داشته باشید، اما نمی‌توانید به صورت خودتان تشخیص دهید. همچنین، این راهنما برای درد پشت زانو تهیه شده است؛ اگر درد شما جزء درد عمومی مفصل است، دلایل دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد و بهتر است با یک پزشک مشورت کنیدمقاله زیر بازنویسی شده است:

“برای جلوگیری از کشیدگی بدن که منجر به کشیدگی آن می‌شود، تا جایی که امکان دارد پرهیز کنید. بسیاری از افراد هنگام خارج شدن از ماشین بدن خود را می‌چرخانند. یک روش آسان جهت جلوگیری از اینکار، این است که، بدن را محور اصلی قرار داده و هر دو پا را هم زمان از ماشین خارج کرده و روی زمین قرار دهید. بسیاری از افراد پای چپ خود را می‌چرخانند و روی زمین قرار داده و به آن فشار وارد می‌کنند، در حالی که پای راست آنها هنوز داخل ماشین قرار دارد، این‌ کار باعث ایجاد فشار غیرضروری روی کمر می‌شود.

در صورتی که نگران علائمی که دارید هستید و مطمئناً اگر به لخته شدن خون مشکوک هستید، باید با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، هر درد زانو، تورم یا کاهش تحرک که بیش از 48 ساعت طول بکشد، باید توسط پزشک معاینه شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان درد پشت زانو و دریافت نوبت در کلینیک دکتر غفرانی با شماره تلفن‌ 09383103864 تماس حاصل فرمایید.

علت درد پشت زانو 


علت درد پشت زانو

در زیر برخی از دلایل شایع درد پشت زانو آورده شده است:

سیاتیک 

سیاتیک از علل درد پشت زانو

سیاتیک یکی از دلایل شایع درد پشت زانو و پا است. درد سیاتیک به دردی در طول مسیر عصب سیاتیک ناشی از تحریک یا فشرده سازی ریشه‌های عصب از ناحیه کمر یا فشرده سازی عصب از بافت نرم در باسن گفته می‌شود.

سیاتیک بیشتر در دهه پنجم زندگی دیده می‌شود اگرچه می‌تواند از اوایل دهه 20 و 30 نیز شروع شود. در حقیقت، تخمین زده می‌شود که شما در دوره‌ای از زندگی 40٪ احتمال تجربه سیاتیک را دارید.

دردی را که در پایین پا و پشت زانوی خود احساس می‌کنید می‌توانید با فیزیوتراپی که تمرکز آن بر کاهش فعالیت‌هایی است که روی کمر فشار وارد می‌کنند، کاهش دهید، که می‌تواند به شکل کشش، تقویت هسته مرکزی بدن، آموزش بلند کردن و درمان دستی باشد.

سیاتیک اغلب با ایستادن طولانی مدت و راه رفتن ظاهر می‌شود. بهبود انعطاف‌پذیری بافت در خم کننده‌های ران و قدرت عضلات گلوتئال توانایی راه رفتن شما را با نیروهای کمتری در کمر بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، تمرینات بار برداری مانند “خود کششی” می‌تواند به کاهش سریع علائم کمک کند و به شما امکان می‌دهد تا بیشتر راه بروید.

کشش همسترینگ دیستال 

کشش‌های همسترینگ در ورزشکارانی رایج‌تر است که در رشته‌هایی مانند دو سرعت فعالیت دارند.

در حین راه رفتن و دویدن، عضلات همسترینگ پیشرفت سریع پایین پا را هنگام چرخش به جلو کنترل می‌کنند. هنگامی که این نیرو برای تقویت همسترینگ تقویت شود، عضله کش می‌آید و باعث ایجاد پارگی‌های کوچک (یا در صورت شدید بودن پارگی‌های بزرگ) می‌شود. کشیدگی همسترینگ باعث ایجاد درد در پشت ران و پشت زانو می‌شود.

یکی از بهترین راه‌های بهبودی از فشار همسترینگ (پس از بهبودی اولیه) انجام تمرینات تقویت کننده غیر عادی است. این فرم خاص تقویت همسترینگ باعث می‌شود که عضله شما در حالی که در حین دویدن و دوسرعت کشیده می‌شود، قدرتمند باشد.

بسیاری از افراد گزارش می‌کنند که علی‌رغم کشش منظم، “عضلات عقب ران تنگ” دارند. اگر شغل شما شامل نشستن طولانی مدت با زانوی خم شده باشد که عضلات عقب ران‌تان را در یک وضع کوتاه شده قرار دهد، این امر ممکن است درست باشد.

با این وجود، در صورتی که شما با احتیاط کشش داشته‌اید و تغییری در انعطاف پذیری شما ایجاد نشده است (و هنگام کشش احساس تیزی در پشت زانوی خود دارید) همسترینگ سفت‌ شما ممکن است در واقع علامت “کشش عصبی” باشد. در این حالت، این تنش در عصب سیاتیک است که سفتی عضلات عقب ران را به تقلید می‌کند.

کشش پروکسیمال ساق پا 

درد در پشت زانو ممکن است به دلیل عبور عضلات ساق از مفصل زانو، یکی از علل شایع باشد. کشیدگی عضلات ساق، به ویژه عضلات عقب ران، بیشتر در افراد فعال رخ می‌دهد، اما می‌تواند در فعالیت‌های روزمره نیز اتفاق بیفتد. دویدن و پریدن دو راه معمول برای کشیدگی ساق است، زیرا ساق پا وظیفه “هل دادن” برای حرکت بدن به جلو را دارد.

فعالیت‌های روزمره مانند پله‌رفتن یا پیاده‌روی ممکن است در صورت ضعف عضلات ساق یا کمبود انعطاف‌پذیری، کشیدگی ساق را ایجاد کند.

برای تسکین درد در پشت زانو ناشی از کشیدگی ساق، می‌توان از روش‌هایی مانند کشش، استفاده از یخ و گرما، و تقویت عضلات استفاده کرد. تقویت عضلات ساق همچنین می‌تواند در برطرف کردن مشکلاتی مانند پله‌رفتن و پیاده‌روی به کمک شما بیاید.

پارگی مینیسک: درد پشت زانو 

پارگی مینیسک از علل درد پشت زانو

این احتمال وجود دارد که یا شما یا کسی که می‌شناسید دچار پارگی مینیسک شده باشید.

منیسک یک ساختار ضربه‌گیر است که دارای دو قسمت در قسمت داخلی (میانی) و خارج (جانبی) مفصل زانو است. منیسک نوع خاصی از بافت است که برای مقاومت در برابر نیروهای فشاری و برشی طراحی شده است.زمانی که نیروی زیادی در یک حرکت تحمل وزن وجود داشته باشد، منیسک پاره می‌شود. این امر می‌تواند به صورت صدای تق، کلیک یا ضربه محکم و ناگهانی ظاهر شود و منجر به تورم، کاهش دامنه حرکت و درد در زانو شود. شایع‌ترین علامت سفتی و درد زانو در هنگام نشستن طولانی مدت و حرکت دردناک هنگام خم کردن زانو و بالا رفتن و پایین آمدن از پله است.

از آنجا که مینیسک از جلوی زانو تا پشت زانو پیچیده می‌شود، می‌تواند یک علت شایع درد پشت زانو باشد. فیزیوتراپی که بر روی ترازبندی اندام تحتانی، تقویت مفصل ران و درمان دستی برای بازگرداندن دامنه حرکت متمرکز است، می‌تواند به کاهش علائم پارگی مینیسک کمک کند. با توجه به اینکه اکثراً مینیسک عروقی است و با فرایندهای طبیعی بهبود نمی‌یابد، جراحی یک روش درمانی رایج برای پارگی مینیسک است.

کیست بیکر: درد پشت زانو 

اگر اخیراً دچار آسیب دیدگی یا درد مزمن زانو شده‌اید و احساس می‌کنید یک “توپ در پشت زانوی شما” قرار دارد، ممکن است کیست بیکر داشته باشید.

کیست بیکر کیسه‌ای پر از مایع است که به دلیل آسیب به مفصل زانو یا بافت نرم، در پشت زانو تشکیل می‌شود. افزایش مایعات تولید شده توسط زانو کیستی ایجاد می‌کند که فضای پشت زانو را اشغال می‌کند و توانایی شما را برای خم شدن زانو، چمباتمه زدن و ایستادن محدود می‌کند.

کیست بیکر معمولاً با اقدامات محافظه کارانه مانند استفاده از یخ، نوارپیچ کردن و فیزیوتراپی برای بهبود دامنه حرکت و عملکرد درمان می‌شود. گاهی اوقات، می‌توان مایعات موجود در پشت زانو را به روش مکش تخلیه کرد، هرچند بازگشت مایعات به دلیل آسیب اساسی در زانو که در مرحله اول باعث ایجاد تورم می‌شود، شایع است.

آرتروز یا ورم مفاصل 

آرتروز یا ورم مفاصل از علل درد پشت زانو

درد پشت زانو اغلب علائم آرتروز است. اگرچه اشکال مختلف آرتروز وجود دارد، ورم مفاصل شایع‌ترین آن است. این بیماری بیشتر از مردان، در زنان تأثیر می‌گذارد و در صورت بروز، بعد از میانسالی شیوع بیشتری دارد. علت آن فرسایش غضروف مفصلی در مفصل سینوویال است، به طوری که استخوان ران و استخوان درشت نی با هم برخورد می‌کنند و به یکدیگر مالیده می‌شوند و باعث درد و التهاب می‌شوند. آرتروز غالباً ناشی از ساییدگی و پارگی طبیعی در طی یک دوره زمانی است، اگرچه آسیب، فعالیت‌های تکراری، چاقی و ژنتیک نیز می‌تواند از عوامل این عارضه باشد. روش‌های مختلف مانند فیزیوتراپی، دارو یا تزریق و تمرینات می‌تواند علائم را کاهش دهد و در موارد شدید جراحی تنها راه حل دائمی برای از بین بردن درد و افزایش تحرک است.

لخته خون 

درد در پشت زانو ممکن است نشانه وجود لخته خون در ورید پوپلیتال باشد. این حالت به عنوان ترومبوز نیز شناخته می‌شود و باعث محدودیت گردش خون در پا می‌شود. یکی از مهمترین عواقب لخته خون، ایجاد یک آنوریسم است که یک برجستگی غیرطبیعی در دیواره ورید است و می‌تواند منجر به آمبولی ریوی شود. در صورت مشکوک بودن به تشکیل لخته خون، حتماً باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. بدن در نهایت می‌تواند لخته‌های کوچک را جذب کند، اما ممکن است برای تشخیص دقیق تر، شما به انجام CT اسکن معاینه شوید و داروهای رقیق کننده خون به شما تجویز شود.

عارضه‌های دیگر 

تاندون کشکک زانو نیز می‌تواند عاملی برای بیماری ازگود اشلاتر و سندرم سیندینگ لارسن جانسون باشد، جایی که در هنگام جهش‌های رشد همراه با التهاب صفحات رشد، در اتصال به استخوان‌ها ملتهب می‌شود. این به طور معمول در کودکان یا نوجوانان اتفاق می‌افتد و اغلب به خودی خود بهبود می‌یابد، اما پزشک شما ممکن است فیزیوتراپی، محافظت از زانو یا سایر اقدامات را تجویز کند.

نتیجه‌گیری

اگرچه این لیست درمورد دلایل شایع درد در پشت زانو کامل نیست، اما بیشتر دلایل درد زانو را پوشش می‌دهد. همانطور که در بالا گفته شد، اگر درد زانوی شما ناگهانی و شدید است، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید. فیزیوتراپیست محلی شما منبع بسیار خوبی برای مشاوره در مورد سوالات راجع به درد پشت زانو و روش‌های غیر جراحی برای تسکین دردتان است.

مقالات مرتبط

keyboard_arrow_up
Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ