درمان زانو درد از طریق کاهش التهاب و ترمیم آسیب دیدگی رباط و مفصل

زانو درد

درد زانو یک عارضه متنوع است که به عوامل مختلفی برمی‌گردد. یکی از علل شائع آن، استئوآرتریت است که یک بیماری مفصلی است و بر مفاصل بدن تأثیر می‌گذارد. در این بیماری، سطوح مفصل آسیب می‌بینند و این باعث می‌شود که مفصل به صورت طبیعی حرکت نکند. در صورتی که شما از این نوع درد رنج می‌برید، متخصص پزشک شما قادر خواهد بود تشخیص دهد که چه چیزی باعث ایجاد این درد شده است.

با وجود اینکه درد زانو می‌تواند به هر علتی باشد، اما ورزش و حفظ وزن سالم می‌تواند به کاهش علائم آن کمک کند. از جمله روش‌های مؤثر در این زمینه، می‌توان به انجام تمرینات مناسب و کاهش فشار و تنش بر روی زانوها اشاره کرد. این تمرینات می‌توانند به تقویت عضلات پیرامون زانو و بهبود استقامت مفاصل کمک کنند.

علاوه بر ورزش، استفاده از داروهای ضد درد و آرام بخش نیز می‌تواند به شما در کاهش درد زانو کمک کند. استفاده از این داروها قبل از ورزش می‌تواند باعث شود که بتوانید بدون تجربه درد، به فعالیت‌های خود ادامه دهید. همچنین، ممکن است پزشک شما تمریناتی را توصیه کند که بهبود وضعیت زانو را تسهیل کنند و از علائم آینده جلوگیری کنند. در این صورت، توصیه‌های پزشک را به دقت دنبال کرده و تمرینات مشخص شده را به طور منظم انجام دهید.

در نهایت، اگر با درد زانو مواجه هستید، مهم است که با پزشک خود مشورت کرده و راهنمایی‌های او را دنبال کنید. پزشک شما می‌تواند بر اساس علت و شدت درد، برنامه درمانی مناسبی را برای شما تعیین کند و در بهبود وضعیت زانوی شما کمک کند.

مفصل زانو جایی است که دو استخوان ران و استخوان ساق پا به هم متصل می‌شوند. انتهای هر استخوان با غضروف پوشیده شده است، که اجازه می‌دهد تا انتهای استخوان‌ها در برابر یکدیگر تقریبا بدون اصطکاک حرکت کنند. مفصل زانو دارای دو قسمت اضافی غضروفی به نام مینیسک است که بار وزن وارد شده به زانو را به طور مساوی در زانو پخش می‌کنند. مفصل زانو به وسیله چهار رباط بزرگ نگهداری می‌شود. این رباط‌ها باند‌های ضخیم و قوی هستند که درون یا فقط بیرون کپسول مفصلی قرار دارند. همه این‌ها به همراه کپسول، مانع از حرکت استخوان‌ها در جهت اشتباه می‌شوند و یا از جابجایی استخوان‌ها جلوگیری می‌کنند. عضلات ران (چهارگوش) نیز کمک می‌کنند تا مفصل زانو در محل خود حفظ شود

متخصصین ما در کلینیک ماهان با استفاده از امکانات مجهز و مدرن مانند انواع فیزیوتراپی، طب سوزنی،مگنت تراپی، رادیوفرکوئنسی و تزریق prp قادر به درمان زانو درد شما هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های درمان لگن درد می‌توانید با شماره‌های 02188866619 – 02188866629 – 092188866632 تماس حاصل فرمائید.


رایج ترین علل درد زانو و نشانه‌های همراه آنها 


در اینجا شما می‌توانید به شایع ترین علل درد زانو نگاهی کنید که به تدریج با گذر زمان گسترش می‌یابند و اغلب بدون علت مشخصی هستند. شما یک مرور کلی از هر بیماری خواهید داشت و اگر به نظر می‌رسد علائم یکی از آنها در شما بیشتر است، از لینک‌ها برای پیدا کردن مطالب بیشتر در مورد آنچه که در بدن شما در حال رخ دادن است و چگونگی درمان آن استفاده کنید.

زانوی دوندگان

زانوی دوندگان یکی از شایع ترین علل درد زانو در اطراف جلوی زانو است که به علت نحوه حرکت کاسه زانو ایجاد می‌شود. با نام بیماری دچار اشتباه نشوید. این بیماری به همان اندازه که دوندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افراد با زندگی بدون فعالیت را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علل بیماری

 علت‌های زیادی در ایجاد این بیماری نقش دارند. از جمله ضعف عضلانی، سفتی عضلات، کف پای صاف و زاویه لگن در ایجاد این بیماری نقش دارند.

 علائم

شايعترين علائم عبارتند از درد در ناحيه کاسه زانو، تورم و درد هنگام استفاده زیاد از پله‌ها، به خصوص هنگام پایین رفتن از آنها. معمولا این علائم ظرف چند ماه حل و فصل می‌شود.

 نرمی کشکک زانو ( Chondromalacia Patella) 

نرمی کشکک زانو  یکی از شایع‌ترین علل مشکلات زانو در نوجوانان ورزشکار و جوانان، به خصوص در زنان است.

علل

این بیماری ناشی از آسیب به غضروفی است که پشت کاسه زانو را تشکیل می‌دهد و معمولا به علل عدم تعادل عضلانی، بیومکانیک تغییر یافته و استفاده بیش از حد از زانو، ایجاد می‌شود.

علائم

این بیماری باعث درد در جلوی زانو، مخصوصا هنگام پایین رفتن از پله‌ها، یا پس از نشستن برای مدت زمان طولانی می‌شود، و می‌تواند باعث ایجاد صداهای خنده داری در هنگام حرکت زانو می‌شود.

اسگود شلاترز ( Osgood Schlatters  )

بیماری اسگود شلاترز یکی از شایع‌ترین علل درد زانو در نوجوانان، به ویژه در مردان است.

علل

معمولا پس از رشد جهشی و به دلیل اینکه استخوان ها سریعتر از عضلات رشد می‌کنند، اصطکاک بین استخوانی ایجاد می‌شود. این امر می‌تواند منجر به تشکیل یک توده استخوانی شود که فقط در زیر پاتلا قرار دارد.

علائم

معمولا درد در زیر کاسه زانو وجود دارد، که با فعالیت بدنی بدتر شده، و با استراحت بیشتر بهتر می‌شود. سفتی و تورم بیش از حد استخوانی معمول است.

آرتروز زانو

آرتروز زانو  شایع‌ترین علت درد زانو در افراد بالای 50 سال است.

علل

این بیماری باعث بوجود آمدن ساییدگی و پاره شدن در غضروفی می‌شود که سطح مفصل را می‌پوشاند و باعث ایجاد سائیدگی در بین استخوان‌ها می‌شود. این بیماری بیشتر در زنان و در کسانی که قبلا آسیب دیدگی زانو داشته یا جراحی زانو انجام داده‌اند، ایجاد می‌شود.

علائم

آرتروز می‌تواند باعث درد، تورم، ضعف، حرکات محدود و مشکلات فراوان در فعالیت‌های روزمره مانند راه رفتن و استفاده از پله‌ها شود. علائم در طول زمان به طور مداوم بدتر می‌شوند.

 بورسیت زانو

بورسیت زانو  ناشی از التهاب بورسا است – بورسا کیسه‌های کوچک پر از مایع که بین استخوان‌ها و ماهیچه‌ها یا تاندون‌ها قرار دارند تا از تحریک پذیری آنها جلوگیری کنند. حدود 15 بورسا در اطراف زانو وجود دارد.

علل

اصطکاک بیش از حد در اثر فعالیت‌هایی مانند پریدن، دویدن یا سفتی عضلات می‌تواند منجر به تورم یک یا چند بورسا شود که موجب درد در ناحیه زانو می‌شود.

علایم

محل درد بستگی به آن دارد که کدام بورسا تحت تاثیر قرار گرفته باشد. علائم معمولا شامل درد و تورم در اطراف زانو می‌باشد.

کیست بیکر ( Cystaka Popliteal Bursitis  )

یکی از رایج ترین علل درد زانو در پشت زانو، بیماری کیست بیکر است که به علت التهاب بورسای پشت زانو که در پشت مفصل زانو قرار دارد، ایجاد می‌شود.

علل 

این بیماری معمولا ناشی از وجود مایع همراه با آرتریت یا پارگی غضروف است که در اطراف بورسا رخ می‌دهد و موجب بروز تورم در آن ناحیه می‌شود، اما می‌تواند پس از هرگونه آسیب به زانو نیز رخ دهد.

علائم

علائم معمولا شامل درد و تورم در پشت زانو، مانند دردی که می‌تواند حرکت زانو را محدود کند.

بورسیت پری پاتلار در زنان خانه دار

در اینجا نیز اجازه ندهید نام بیماری شما را فریب بدهد. امروزه، بورسیت پری پاتلار زنان خانه دار معمولا بر روی افرادی که شغل آنها کار با ایزوگام یا فرش است که نیازمند مدت زمان طولانی برای زانو زدن در هنگام کار است، تاثیر می‌گذارد و این قبیل افراد از این نوع بیماری رنج می‌برند.

علل

زانو زدن بیش از حد، و یا به طور نادر، یک ضربه به جلو زانو باعث تورم در بورسای پری پاتلار می‌شود.

علائم

علائم شایع تر درد در جلوی زانو است، تورم و مشکلات راه رفتن، خم شدن زانو و زانو زدن از دیگر علائم بیماری هستند.

بورسیت پس آنسرین 

بورسیت پس آنسرین یکی از علل درد در قسمت داخلی زانو است که کمی پایین تر از مفصل ایجاد می‌شود که ناشی از التهاب کیسه بورسای پس آنسرین است.

علل 

اصطکاک مداوم ناشی از فعالیت‌هایی نظیر شنا و دویدن، بورسا را تحریک می‌کند. افراد مبتلا به بیماری‌های دیگر مانند آرتروز و دیابت نوع 2، همراه با زنان چاقی که اکثرا در سنین میانسالی هستند، بیشترین احتمال ابتلا به آن را دارند.

علائم

 درد در قسمت داخلی زانو 2-3 اینچ در زیر مفصل در بیشتر علائم تعریف شده است. خواب افراد اغلب مختل می‌شود و ممکن است ضعف و سفتی در زانو وجود داشته باشد

 نقرس زانو

نقرس  یک نوع آرتروز و یکی از علل درد زانو است که می‌تواند در مناطق دیگری  همچون دست‌ها و پاها نیز تاثیر بگذارد. سطح بالای کریستال اورات در مفصل باعث ایجاد التهاب در آن می‌شود.

علل

علل رایج عبارتند از رژیم غذایی، چاقی، ژنتیک، بیماری‌هایی مانند دیابت و آسیب زانو

علائم 

افراد مبتلا به نقرس اغلب دارای یک زانوی گرم، متورم و قرمز هستند که معمولا در طول شب ایجاد می‌شود و می‌تواند بسیار دردناک باشد.

زانوی پرندگان که با نام مستعار تاندونیت پاتلار شناخته می‌شود

زانوی پرندگان یکی از علل شایع درد زانو است که در بازیکنان ورزشی ایجاد می‌شود و باعث آسیب به تاندون زیر کاسه زانو می‌شود.

علل

اعمالی مانند پریدن و یا شوت زدن مداوم و تکراری به دلیل این که فشار زیادی بر تاندون پاتلار وارد می‌کند و می‌تواند باعث پارگی‌های کوچک در تاندون شود. این بیماری تاندون را تضعیف می‌کند و باعث آسیب بیشتر به آن می‌شود.

علائم

شايع ترين علايم شامل درد در زير کاسه زانو، به ويژه پس از مدت زمان طولاني استراحت و  يا فعاليت و همچنين سفتي زانو به خصوص در اول صبح از علائم این بیماری می‌باشد.

سندرم باند ایلیوتیبیال یا ITBS

ITBS یکی از شایع ترین علل درد زانو در قسمت خارجی (جانبی) مفصل است و اغلب در دونده‌ها دیده می‌شود. باند  ایلیوتیبیبال از طرف بیرونی ران با زانو همراه می‌شود.

علل

اصطکاک بیش از حد در باند، ناشی از چیزهایی مانند عدم تعادل عضلانی، دویدن بیش از حد، یا دویدن در شیب و روش های نادرست آموزشی، منجر به التهاب این باند می‌شوند.

علائم

این بیماری به طور معمول باعث درد در قسمت خارجی زانو می‌شود که با فعالیت‌هایی مانند راه رفتن و پایین رفتن از پله‌ها بدتر می‌شود. وقتی زانوی خود را خم می‌کنید ممکن است احساس خراشیدگی در زانو داشته و در برخی موارد تورم نیز قابل مشاهده است.

دیسکانس استئوآرتریت Osteochondritis Dissecans

دیسکانس استئوآرتریت یکی از علل شایع درد زانو است. کاهش خون رسانی به قسمت‌هایی از استخوان، باعث شکستن غضروف و استخوان می‌شود. در حالی که این بیماری می‌تواند در هر مفصلی اتفاق بیافتد، زانو معمولا بیشترین مفصل درگیر با این بیماری است.

علل

آسیب‌های جزئی تکراری ناشی از فعالیت‌هایی مانند پریدن و شوت زدن. زمینه ژنتیکی نیز در ایجاد این بیماری می‌تواند نقش داشته باشد.

علائم

علاوه بر درد، این بیماری می‌تواند موجب قفل شدن و احساس خستگی در زانو شده و حرکات زانو را محدود کند و باعث ایجاد تورم در زانو شود.

دو طرفه Patella

پاتلا دو طرفه یک بیماری مربوط به زانو است که اغلب به آن توجهی نمی‌شود تا زمانی که شما با کار بیش از حد یا آسیب زانو، این بیماری را به عنوان یکی از علل نادر درد زانو تبدیل می‌کنید.

علل

تشکیل ناقص کاسه زانو – استخوان به طور کامل در طول دوران کودکی به هم جوش نمی‌خورد و کاسه زانو به دو قطعه جدا تبدیل می‌شود.

علائم

درد در جلوی زانو، حساس به لمس، احساس شکستگی زانو و شما ممکن است قادر به احساس درد کم روی زانو باشید. بسیاری از افراد مبتلا به پاتلای دو طرفه در طول زندگی خود به این بیماری توجهی نمی‌کنند زیرا اغلب به هیچ وجه دردی در فرد ایجاد نمی‌کند.

بهترین راه برای درمان سریع و قطعی زانو درد شدید و مزمن


متخصصین پس از معاینه دقیق و تشخیص علت قطعی علت زانو درد روش های زیر را برای درمان و رفع درد زانو پیشنهاد می کنند:

درمان اولیه در 72 ساعت اول

 

در اسرع وقت و برای 72 ساعت پس از آسیب، از روش زیر استفاده کنید:

  • استراحت کنید – به خود زیاد فشار نیاورید و تنها در حدی که احساس درد نمی‌کنید، حرکت کنید.
  • یخ درمانی – در اسرع وقت و به مدت 20 دقیقه هر دو ساعت یکبار، یخ یا بسته ی ژلی یخ زده بسته بندی شده در یک حوله ی مرطوب را روی زانوی خود اعمال کنید. این کار کمک می‌کند تا خونریزی و درد و آسیب‌های ثانویه بافت‌ها را کاهش دهید.
  • فشرده سازی – محل آسیب دیده را به طور صحیح ببندید. این کار به کنترل تورم کمک می‌کند.
  • بلند کردن پا – تا آنجا که ممکن است، پای آسیب دیده خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید تا تورم کاهش یابد.

 

دارو 

درمان درد زانو می‌تواند از طریق تعداد زیادی قرص و کرم موجود در بازار صورت گیرد. داروهای ضد درد مانند پاراستامول و ایبوپروفن می‌توانند به شما در کنترل درد کمک کنند. در صورت نیاز، شما باید از این داروها به طور منظم و با دوز توصیه شده استفاده کنید. این داروها به شما اجازه می‌دهند تمرینات خود را ادامه داده و بیماری را کنترل کنید. منتظر نمانید تا درد شما شدید شود تا از داروهای مسکن استفاده کنید.

اگر شما باردار هستید یا با مشکلاتی مانند آسم، سوء هاضمه یا زخم معده مواجه هستید، قبل از استفاده از ایبوپروفن یا آسپرین باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. این داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، بنابراین مهم است دستورالعمل مربوطه را به دقت مطالعه کنید و در صورت بروز سوال یا ابهام، با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که داروهای بدون نسخه تأثیری نداشته باشند، پزشک شما ممکن است داروها و کرم‌های قوی‌تری را تجویز کند. این داروها می‌توانند شامل ضد دردهای قوی‌تر یا کرم‌های حاوی کپسایسین باشند که می‌توانید آنها را مستقیماً بر روی زانو خود استفاده کنید.

در هر صورت، مهم است که قبل از مصرف هر گونه دارو، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما بهترین توصیه‌ها و راهنمایی‌ها را برای درمان درد زانوتان خواهد داشت و می‌تواند شما را در انتخاب درمان مناسب هدایت کند.

فیزیوتراپی 

 اگر درد زانو بر روی فعالیت روزمره شما تأثیر می‌گذارد و همچنان ادامه دارد، فیزیوتراپی می‌تواند به شما در مدیریت درد و بهبود قدرت و انعطاف پذیری آن کمک کند. دکتر می‌تواند انواع درمان‌ها را برای شما پیشنهاد دهد، و به شما در درک و شناسایی مشکل خود کمک کند و به شما کمک کند به فعالیت‌های عادی خود بازگردید.

  • ماساژ و تکنیک های حرکتی برای بهبود حرکت مفصل زانو
  • ورزش کردن برای بهبود قدرت زانو و سایر عضلات اندام تحتانی که ممکن است به مشکل شما کمک کند، موثر است
  • بستن زانو برای بهبود ثبات مفصل زانو یا بهبود عملکرد عضلاتی که از زانو حمایت می‌کنند
  • نیدلینگ خشک برای کاهش درد و سفتی عضلات اطراف مفصل زانو

بسیاری از بیماران فیزیوتراپی را برای مشکلات زانوی خود انجام می‌دهند. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند کمک زیادی به یک زانوی آسیب دیده که می‌تواند خود را به صورت یک زانو درد و یا حتی صدا دادن و یا احساس سائیدگی بروز دهد، انجام دهند. در اینجا برخی از راه های کمک به زانوی شما وجود دارد:

افزایش دامنه حرکت 

زانوی آسیب دیده یا دارای آرتروز، اغلب سفت می‌شود. این امر می‌تواند باعث درد، ضعف و از دست دادن عملکرد در زانو شود. افزایش حرکت در زانوی سفت شده می‌تواند تمام این موارد را بهبود بخشد.

تقویت عضلات 

شما فقط نیاز به مقدار کمی تورم یا درد در زانوی خود دارید تا باعث مهار عضلات چهارسر (ران) شود. اگر این عضلات به درستی کار نکنند، می‌توانند به مشکلات جاری در زانوی شما منجر شود.

محدودیت های بافت نرم را آزاد کنید 

بافت نرم در اطراف زانو شما می‌تواند به علت عدم تعادل عضلانی، التهاب و بافت اسکار اسفت شود. فیزیوتراپیست شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا این اتفاق افتاده است یا خیر.

استفاده از بانداژ یا بریس 

گاهی اوقات شما می‌توانید با استفاده از یک نوار یا یک بریس بر مشکل زانوی خود غلبه کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا محدودیت‌های مشکل زانو خود را تا حد ممکن کمتر کنید. فیزیوتراپیست شما می‌تواند به شما در انجام بهترین کارها برای حل مشکل زانوی خود کمک کند.

کاهش التهاب 

پزشک از تعدادی از اقدامات برای کاهش درد و التهاب در زانو آسیب دیده شما استفاده می‌کند. اگر شما می خواهید مشکل زانوی خود را سریعا حل کنید، کاهش تورم و التهاب، در صورت امکان، بسیار مهم است.

اصلاح فعالیت‌ها 

اگر یک زانوی دردناک دارید، باید از فعالیت‌هایی که باعث ایجاد استرس در زانو می‌شوند خودداری کنید. فیزیوتراپیست شما می‌تواند به شما در مورد آنچه که باید اجتناب کنید، توصیه‌هایی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر مشکلی در زیر کاسه زانوی خود دارید، باید از تمرینات پر فشار و سریع اجتناب کنید.

توانبخشی پس از جراحی 

فیزیوتراپی پس از جراحی زانو بسیار حیاتی است. شما باید این کار را هرچه سریع تر شروع کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بدست آورید.

چگونه PRP باعث کاهش درد زانو و افزایش سرعت بهبودی بدن شما می‌شود 

خون هر فرد از پلاکت‌ها تشکیل می‌شود که دارای قابلیت‌های بهبود کننده هستند. آنها عمدتا برای کنترل خون ریزی و ایجاد لخته مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما آنها همچنین یک مخلوط قوی از عوامل رشدی که بدن شما برای ترمیم سلول‌های آسیب دیده و بافت‌ها نیاز دارد را آزاد می‌کند.

با پی آر پی درمانی ، متخصصان زانو، از خواص درمانی و ترمیمی پلاکت استفاده می‌کنند و آنها را در مناطق آسیب دیده که باعث درد می‌شوند، تزریق می‌کنند. هنگامی که پلاکت در محل آسیب دیده قرار می‌گیرد، پلاکت‌ها می‌توانند به طور بالقوه آسیب را بهبود بخشیده و التهاب ناحیه را کاهش دهند – در نتیجه احتمالا بهبود درد و درمان واقعی از داخل بدن ایجاد می‌شود. PRP  روش جدید درمان و یک متد امیدوار کننده برای درمان درد زانو است و نتایج بسیار مفیدی برای بیماران ارائه می‌کند. در طول مشاوره اولیه شما، پزشک سابقه و علائم بیماری شما را بررسی خواهد کرد و به شما کمک خواهد کرد بدانید که آیا این روش درمان بهترین راه برای رسیدن به آرامش در درازمدت است یا خیر.

پزشکان موفق به ارائه برخی از بهترین تزریقات داخل زانو شده‌اند، که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌ها برای بیماران کاربرد دارد. این مشکلات شامل:

    بورسیت

    آرتروز

    پارگی‌های عضلانی و آسیب‌ها

    پارگی تاندون

    تاندونیت

    و بیماری‌های دیگر

شاک ویو درمانی 

درمان با شاک ویو  یک دستگاه کاربردی است که در پزشکی ورزشی، اورولوژی و دامپزشکی استفاده می‌شود. مزایای اصلی آن عبارتند از: تسکین درد و کمک به بازیابی تحرک جسمی است. همچنین به عنوان یک درمان غیر جراحی و بدون نیاز به داروهای ضد درد، یک درمان ایده آل برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی و درمان بیماری‌های مختلف می‌باشد که باعث درمان درد حاد یا مزمن در فرد می‌شود. درمان با شاک ویو برای درد زانو و تاندونیت پاتلار با پیروی از یک پروتکل خاص تنظیم شده، اعمال می‌شود. درمان شاک ویو یک درمان ایمن و موثر در مدیریت درد زانو است که نتایج آن به مراتب بهتر از اقدامات محافظه کارانه است که پزشکان در حال حاضر برای کنترل درد استفاده می‌کنند.

درمان با شاک ویو چه مدت اثر بخش است؟

به طور کلی بیشتر برنامه‌های درمان با شاک ویو برای درد زانو در عرض 3-4 جلسه (تقریبا) 30 دقیقه در هر بار به طور کامل مشکل بیمار را حل خواهد کرد. این امر می‌تواند به تشخیص دقیق شرایط بیماری بستگی داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که بیماری شما به سرعت تشخیص داده می‌شود تا تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان کامل را کاهش دهید.

قبل از مشاوره برای درمان با شاک ویو، این کار حیاتی است که شما با پزشک خود برنامه قبلی ورزشی خود را ادامه دهید تا بتوانید مشکل زانو درد خود را به طور کامل برطرف نمایید.

ورزش

تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش درد و بازگرداندن انعطاف پذیری مفصل شما کمک کند. آنها همچنین عضلات اطراف مفاصل را تقویت می‌کنند که ممکن است خطر آسیب‌های بیشتر در آینده را کاهش دهد. یک برنامه تمرینی مناسب به شما کمک می‌کند تا پس از آسیب یا جراحی زانو، هرچه سریع تر به فعالیت‌های روزانه خود بازگردید. برای حفظ ایمنی، این تمرینات را تحت نظارت پزشک خود انجام دهید. در غیر این صورت، درد شما می‌تواند بدتر شود. فیزیوتراپیست شما به شما نشان می‌دهد که چگونه ورزش کنید تا از ایجاد فشار بیشتر بر مفصل زانو جلوگیری نمایید.

ورزش درمانی می‌تواند ترکیبی از کشش، تقویت و تمرینات انعطافی باشد. هدف آن بازگرداندن تحرک و حفظ قدرت عضلات است. اکثر برنامه‌های ورزشی شش تا دوازده هفته طول می‌کشند. با این حال، شما می‌توانید برای حفظ دائمی سلامت زانوی خود، این تمرینات را ادامه دهید.

هرچیزی که علت درد زانو باشد، ورزش می‌تواند به بهبود از آن کمک کند. اول از همه، ورزش کردن باعث تقویت عضلات زانو و پشتیبانی بیشتر از آن می‌شود. ثانيا، به حفظ وزن سالم بدن شما کمک می‌کند که به نوبه خود باعث کاهش فشار مفاصل شما می‌شود. عضلات سفت مستعد آسیب هستند. به همین دلیل، تمرینات تقویتی و کششی مهم هستند. شما همچنین می‌توانید شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری و دیگر فعالیت‌های ورزشی کم فشار را نیز امتحان کنید.

پزشکان ممکن است توصیه‌های ویژه و تمرینات تعادلی خاصی را به ویژه پس از آسیب، به شما پیشنهاد کنند. این حرکات به بهبود تعادل شما کمک می‌کند و به بدن شما آموزش می‌دهد تا شرایط مفصل آسیب دیده یا بیمار را کنترل کنید. با توجه به علت درد زانو، می‌توان موارد زیر را توصیه کرد:

پای ضربدری 

برای انجام این تمرین، لطفاً روی لبه یک میز یا تخت بنشینید. مچ پای یک پا را روی مچ پای دیگر قرار دهید. پای پایین را به سمت بالا و پای بالا را به سمت پایین فشار دهید تا عضلات مچ پایتان که ممکن است به طور طبیعی سفت شده باشند، رها شوند. این حالت را برای مدت 10 ثانیه نگه دارید و سپس استراحت کنید. سپس پاها را عوض کنید و این حرکت را دوباره تکرار کنید. این روند را 4 بار برای هر پا انجام دهید.

توجه داشته باشید که قبل از انجام هر نوع تمرینی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر مشکلاتی مانند دردهای مچ پا یا مصدومیت وجود دارد. همچنین، اگر در هنگام انجام این تمرین هرگونه درد یا عدم راحتی احساس کردید، فوراً تمرین را متوقف کنید و به پزشک خود مراجعه کنید.

نشستن زدن روی زانو 

از یک صندلی یا تکیه گاه دیگر برای حمایت از خود استفاده کنید. شروع به نشستن کنید به نحوی که کاسه زانوی شما انگشت بزرگ پای شما را بپوشاند. دوباره به حالت ایستاده بازگردید. این حرکت را حداقل برای 10 بار تکرار کنید. هرچه شرایط شما بهتر می‌شود، سعی کنید این نشستن را بیشتر و بیشتر کنید. سعی کنید زانوی خود را بیشتر از زاویه استاندارد خم نکنید.

مقالات مرتبط

keyboard_arrow_up
Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ