ستون فقرات یکی از اجزای بسیار مهم بدن محسوب می‌شود. حتی کم‌ترین میزان کشیدگی و فشار مانند نشستن برای مدت طولانی می‌تواند سبب بروز درد شود. بنابر این دیسک کمر و عارضه‌های تخریبی می‌توانند منجر به درد مزمن کمر و ستون فقرات شوند.

دیسک کمر به مشکل مرتبط به یکی از دیسک‌های بین مهره‌های ستون فقرات اشاره دارد. با تخریب دیسک در اثر افزایش سن یا آسیب‌دیدگی، امکان دارد در حلقه خارجی فیبری دیسک شکاف ایجاد شده و ضعیف شود. در این حالت ممکن است بخش مرکزی نرم دیسک از حلقه خارجی بیرون بزند. بیرون زدن این بخش مرکزی فتق دیسک نام دارد. روش‌های مختلف درمان فتق دیسک کمر شامل مصرف دارو، تزریقات، رفع فشار ستون فقرات بدون جراحی، درمان دستی، فیزیوتراپی و جراحی می‌باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان دیسک کمر و یا رزرو نوبت در مطب دکتر کامران غفرانی متخصص آنستزیولوژی و درد با شماره تلفن‌های 0218886661902188866629 تماس حاصل فرمایید.

دلایل ایجاد دیسک کمر

دلایل اصلی بروز دیسک کمر شامل موارد زیر می‌باشد:

• وارد شدن ضربه و آسیب‌دیدگی
  • وارد شدن فشار به کمر
  • ایجاد تغییرات با گذشت زمان (بیماری تخریبی دیسک بین مهره‌ای)

علائم نگران‌کننده دیسک کمر

دیسک کمر در همه موارد باعث بروز درد یا علائم دیگر نمی‌شود. در چنین مواردی دیسک کمر با استفاده از ام آر آی قابل مشاهده است.

در صورتی که دیسک کمر باعث بروز علائم نشود، امکان دارد این عارضه باعث ایجاد مشکلات متعددی برای فرد شود. علائم دیسک کمر شامل موارد زیر می‌باشد:

• درد شدید و بی‌حسی در دست یا پا (این حالت زمانی ایجاد می‌شود که دیسک سبب تحریک ریشه عصبی مجاور مربوط به دست یا پا شود)
  • ضعف و تغییر واکنش در دست یا پا (در اثر تضعیف عضلات مربوط به بلند کردن پا، برخی از بیماران این حالت را مشابه لغزش در گام برداشتن تشبیه می‌کنند)
  • کاهش دامنه حرکتی در گردن یا کمر
  • اسپاسم عضلانی دردناک نزدیک دیسک آسیب‌دیده
  • دردی که با انجام حرکات خاصی بهبود پیدا کرده و با انجام برخی دیگر از حرکات تشدید می‌شود (برای مثال، علائم دیسک کمر معمولاً در زمان خم شدن به سمت جلو تشدید شده و یا علائم به دست یا پا انتشار پیدا می‌کند و از طرف دیگر علائم با خم شدن به سمت عقب یا در زمان دراز کشیدن بهبود پیدا می‌کند)

تنها راه اطمینان از علت ایجاد کمردرد، مشورت با پزشک یا متخصص فیزیوتراپی می‌باشد. در برخی از مواقع، تشخیص دقیق علت ایجاد علائم امکان‌پذیر نمی‌باشد. طبق تحقیقات انجام شده، زمانی که پزشکان قادر به تشخیص علت دقیق کمردرد نباشند، فیزیوتراپی می‌تواند جهت درمان دیسک کمر و رفع علائم سودمند باشد.

درمان دیسک کمر

بهترین و مناسب‌ترین درمان‌های دیسک کمر که مورد تأیید بسیاری از متخصصان است، شامل موارد زیر می‌باشد:

مصرف دارو

دارو جهت تسکین درد دیسک کمر شامل موارد زیر می‌باشد:

• داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک: مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند سبب تسکین درد خفیف تا متوسط شوند.
  • داروهای رفع درد عصبی مانند گاباپانتین (نورونتین)، پرگابالین (لیریکا)، دولوکستین (سیمبالتا) و آمی تریپتیلین (الاویل) در رفع درد دیسک کمر مؤثر هستند. مصرف بلندمدت این داروها می‌تواند منجر به تشدید آسیب‌دیدگی عصبی شود.
  • داروهای مُسکن مخدر: در صورتی که داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک تاثیری در رفع درد نداشته باشند، امکان دارد داروهایی مانند کدئین، ترکیب اکسی‌کدون- استامینوفن یا دیگر انواع داروهای مُسکن مخدر تجویز شوند.
  • تزریق کورتیزون: کورتیزون جهت تسکین التهاب و درد به طور مستقیماً در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. داروهای استروئیدی به علت عوارض جانبی بایستی در مقادیر کم و محدود مصرف شوند.
  • شل‌کننده‌های عضلانی: این داروها سبب کاهش اسپاسم عضلانی می‌شوند. سرگیجه و خواب‌آلودگی از جمله عواض جانبی شل‌کننده‌های عضلانی می‌باشند.

تزریق استروئید اپیدورال

درمان دیسک کمر با تزریق استروئید اپیدورال

در این روش کورتیکواستروئید و بی‌حسی موضعی به فضای اپیدورال اطراف طناب نخاعی تزریق می‌شود. هدف از این تزریق کاهش التهاب و درد می‌باشد.

طبق تحقیقات انجام شده، این روش در حداقل 50 درصد از بیماران باعث تسکین درد می‌شود.

درمان دستی

درمان دستی دیسک کمر

مطالعات جدید نشان می‌دهند که درمان دستی یا کایروپراکتیک در تعداد زیادی از بیماران مبتلا به دیسک کمر سبب بهبود درد و علائم این عارضه می‌شود. بر اساس نتیجه تحقیقات انجام شده، 90 درصد از بیماران پس از سه ماه درمان دستی شاهد بهبود قابل توجه علائم دیسک کمر می‌باشند. در درمان دستی از روش‌های زیر جهت درمان دیسک کمر استفاده می‌شود:

• استفاده از میز کشش ستون فقرات – در این روش میز مخصوصی که به آرامی سبب کشش ستون فقرات می‌شود به کار برده می‌شود. متخصص درمان دستی با استفاده از این میز و با تحریک دیسک، وضعیت دیسک را به حالت طبیعی بر می‌گرداند. در نتیجه فشار کمتری بر اعصاب ستون فقرات وارد می‌شود و درد کاهش پیدا می‌کند.
  • روش بلاک لگن – در این روش از یک میز لبه‌دار  استفاده می‌شود. این لبه‌ها در دو طرف لگن قرار داده می‌شوند و سبب می‌شوند تا فشار دیسک از روی اعصاب برداشته شود.
  • ماساژ بافت عمقی – ماساژ بافت عمقی بهترین نوع ماساژ جهت تسکین اسپاسم عضلانی محسوب می‌شود. این روش از فشردگی بیشتر عصب در ناحیه آسیب‌دیده جلوگیری می‌کند. ماساژ بافت عمقی نباید در مرحله حاد دیسک کمر استفاده شود (در طول دو هفته اول) چرا که می‌تواند سبب تشدید درد در این مدت زمان شود.
  • سرما/ گرما درمانی: از روش‌های سرما/ گرما درمانی جهت درمان آسیب‌دیدگی‌های شدید دستگاه اسکلتی- عضلانی، افزایش جریان اکسیژن و مواد مغذی به عضلات و بهبود بافت آسیب‌دیده و کاهش التهاب و درد استفاده می‌شود.
  • درمان با جریان تداخلی – این روش گزینه درمانی موثری است که توسط بسیار از متخصصین درمان دستی جهت کاهش درد و تسریع روند بهبودی استفاده می‌شود. سیگنال‌های جریان تداخلی با فرکانس بالا از راه پوست به بافت‌های عضلانی عمیق نفوذ کرده و جریان الکتریکی را در مقادیر جزئی از طریق پوست ارسال می‌کند. این روش سبب تحریک بافت‌ها و اعصاب شده و در نتیجه باعث تسریع روند بهبودی می‌شود.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

هدف اصلی فیزیوتراپی، تسکین درد ناشی از دیسک کمر، تقویت عضلات و جلوگیری از بروز آسیب‌دیدگی بیشتر می‌باشد. پس از تسکین درد دیسک کمر، معمولاً فیزیوتراپی تأثیر به سزایی در بهبود این عارضه دارد. فیزیوتراپی سبب تقویت عضلات شکم و عضلات کمر شده و در نتیجه باعث حفاظت از کمر و افزایش انعطاف‌پذیری می‌شود. اگرچه این روش سبب درمان دیسک کمر نمی‌شود ولی از تشدید عارضه و علائم مرتبط با آن جلوگیری می‌کند:

انواع روش‌های فیزیوتراپی:

• ماساژ بافت عمقی
  • هیدروتراپی (آب‌درمانی) در روش هیدروتراپی غیر فعال، از جکوزی جهت تسکین درد و شل کردن عضلات استفاده می‌شود. در هیدروتراپی فعال از تمرینات هوازی در آب جهت تسکین علائم دیسک کمر بدون وارد آمدن فشار غیر ضروری به بدن استفاده می‌شود.
  • تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) – دستگاه TENS از جریان الکتریکی جهت تحریک عضلات استفاده می‌کند. این روش سبب کاهش اسپاسم عضلانی و ترشح اندورفین در بدن می‌شود. اندورفین به طور طبیعی سبب تسکین درد می‌شود.
  • تقویت عضلات شکمی – عضلات شکمی در کمک به عضلات کمر جهت حفاظت از ستون فقرات مؤثر هستند. ضعیف بودن عضلات شکم باعث وارد شدن فشار اضافی بر عضلات کمر می‌شود. متخصص فیزیوتراپی نحوه انجام تمارین جهت تقویت عضلات شکم را به منظور محافظت از کمر به بیمار آموزش می‌دهد.
  • بهبود انعطاف‌پذیریانجام تمارین ورزشی کششی  و تمارین مخصوص بهبود انعطاف‌پذیری، بیمار را جهت انجام تمارین ورزشی هوازی و قدرتی آماده می‌کند. بهبود انعطاف‌پذیری بدن سبب جلوگیری از بروز خشکی عضلانی می‌شود.
  • تقویت عضلات – تقویت عضلات سبب حفاظت از ستون فقرات شده و از بروز آسیب‌دیدگی در آینده جلوگیری می‌کند.

رفع فشار ستون فقرات

درمان دیسک کمر با رفع فشار ستون فقرات

در روش رفع فشار ستون فقرات به کمک ابزار مخصوص، از تراکشن و کشش ستون فقرات استفاده می‌شود. این روش رفع فشار ستون فقرات بدون استفاده از جراحی نامیده می‌شود. (در مقایسه با روش‌های جراحی رفع فشار مانند لامینکتومی و میکرودیسککتومی)

در روش رفع فشار ستون فقرات بدون جراحی، ستون فقرات به طور متناوب و به صورت کنترل شده، تحت کشش قرار می‌گیرد. این روش باعث ایجاد فشار منفی بین دیسک می‌شود و دارای دو مزیت می‌باشد:

• سبب رفع بیرون‌زدگی دیسک می‌شود
  • ورود مواد مغذی التیام‌بخش به دیسک را افزایش داده و در نتیجه سبب تسریع روند بهبودی می‌شود.

این روش با رفع بیرون‌زدگی دیسک و کاهش فشار وارد بر اعصاب، سبب تسکین درد ایجاد شده در کمر یا پا می‌شود.

موارد منع استفاده از روش رفع فشار ستون فقرات

افراد در شرایط زیر کاندیدای مناسبی برای استفاده از روش رفع فشار ستون فقرات نمی‌باشند:

• زنان باردار
  • شکستگی مهره
  • بیمارانی که از روش فیوژن ستون فقرات استفاده کرده‌اند
  • وجود دیسک مصنوعی یا دیگر انواع ایمپلنت در ستون فقرات
  • افراد با سابقه عدم موفقیت جراحی کمر
  • انجام چندین نوبت جراحی بدون بهبودی

درمان دیسک کمر با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت

در روش تزریق پلاسمای غنی از پلاکت از تزریق پلاکت‌های سالم خون بدن بیمار استفاده می‌شود. پلاسمای غنی از پلاکت سبب افزایش توانایی بدن جهت ترمیم و بهبود می‌شود.

در زمان بروز آسیب‌دیدگی، پلاکت‌ها در ناحیه آسیب‌دیده تجمع پیدا کرده و سبب‌ترمیم آسیب‌دیدگی می‌شوند.

پزشک با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ، پلاکت‌ها را از بدن بیمار استخراج کرده و برای تزریق آماده می‌کند. پلاکت‌ها با استفاده از دستگاه فلوروسکوپی یا سونوگرافی به ستون فقرات تزریق می‌شوند.

جراحی

جراحی به عنوان آخرین راه حل جهت درمان دیسک کمر استفاده می‌شود. در صورت بروز بی‌اختیاری روده یا مثانه ناشی از دیسک کمر (سندرم دم اسب) بایستی جهت جلوگیری از فلج شدن فوراً از روش جراحی استفاده شود. در صورت بروز دیسک کمر بدون بی‌اختیاری، بهتر است از روش‌های کم‌تهاجمی جهت درمان عارضه استفاده شود.

انواع جراحی جهت درمان دیسک کمر عبارتند از:

• لامینکتومی
  • دیسککتومی / میکرودیسککتومی