سنگینی کوله پشتی در کودکان چه عوارضی برای ستون فقرات دارد؟

آیا سنگینی کوله پشتی می‌تواند به سلامت کودکان شما آسیب برساند؟ این یک سوالی است که تعداد زیادی از والدین نگران آن هستند. واقعیت این است که حمل کتاب، دفتر، لپ‌تاپ یا تبلت، غذا و لباس ورزشی در کوله پشتی، فشار بسیار زیادی بر روی کتف و شانه‌های کودکان وارد می‌کند. وقتی به سلامت استوانه فقرات و حفظ توازن آن توجه می‌کنیم، سنگینی کوله پشتی به یک مسئله جدی تبدیل می‌شود. فشار روزانه بر روی کتف و شانه‌ها باعث می‌شود که کودکان در سال‌های آینده با مشکلات ساختاری مواجه شوند.در این مقاله قصد داریم به موضوع سنگینی کوله پشتی بر سلامت ستون فقرات کودکان بپردازیم.

مشکلات ستون فقرات که به علت سنگینی کوله پشتی به وجود می‌آیند


مشکلات ستون فقرات که به علت سنگینی کوله پشتی به وجود می‌آیند

همه ما به خوبی می‌‌دانیم که کودکان با حمله کردن کیف مدرسه فشار بسیار زیادی را به کتف و شانه خود وارد می‌کنند. اگر فرزند شما از درد کمر ناشی از سنگین بودن کیف مدرسه شکایت دارد نباید این مشکل را نادیده بگیرید. با سنگین تر شدن کیف مدرسه معمولا نگرانی در ارتباط با سلامت ستون فقرات افزایش یافته است. حمل کردن کیف سنگین باعث می‌‌شود که فشار زیادی به عضلات وارد گردد و این امر منجر به بد شکلی بدن و از بین رفتن مطابقت صحیح ستون فقرات می‌شود که احتمال بروز ناهنجاری‌های ستون فقرات را افزایش می‌دهد. اگر چه کودکان برخلاف بزرگسالان به سرعت علائم مرتبط با ناهنجاری‌های ستون فقرات را از خود نشان نمی‌دهند درد اولین علامتی است که آنها را دچار چالش می‌کند. سنگینی کوله  پشت باعث می‌شود که فرزند شما در آینده دچار اختلالات جسمانی شود که این فرایند منجر به تغییر سیستم ایمنی بدن خواهد شد. این وضعیت باعث می‌‌شود که فرزند شما بیشتر مستعد آسیب دیدگی گردد. توجه نکردن به این مسئله احتمال بروز مشکلات ستون فقرات را به وجود می‌‌آورد و ممکن است فرزند شما دچار کیفواسکولیوز شود که تحت عنوان انحنای غیرعادی ستون فقرات توصیف می‌گردد. به این ترتیب توجه نکردن به مشکلات مرتبط با ستون فقرات و حمل کردن کیف سنگین می‌تواند باعث به وجود آمدن اختلالاتی از قبیل قوس کمر، بد شکلی قسمت پایین کمر، فشرده شدن دیسک، آسیب دیدگی بافت شانه، ناتوانی یا محدودیت حرکتی در ناحیه دست و انگشتان یا آسیب دیدگی عصب شود. درد کمر و آسیب دیدگی این عضو از علائم اولیه سنگین بودن کیف مدرسه محسوب می‌شوند. همیشه آسیب دیدگی بافت با درد هشداردهنده همراه نخواهد شد.

عوارض سنگینی کوله پشتی و مشکلات مرتبط با آن شامل چه مواردی است؟


حمل کردن کوله پشتی سنگین باعث می‌شود که فرزند شما دچار مشکلات ساختاری شود که این امر بر سلامت سیستم عصبی تاثیرات منفی خواهد گذاشت. هنگامی‌ که تعادل ستون فقرات از بین ‌می‌رود ارتباط بین مغز و سایر اعضای بدن دچار اختلال خواهد شد. برخی از عوارض بلند مدت حمل کردن کوله پشتی سنگین به شرح زیر می‌باشد:

  • گرفتگی گردن و شانه در آینده که باعث بروز درد شدید سر می‌شود.
  • آسیب دیدگی ستون فقرات که باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل کیفوز، اسکولیوز و مشکلات مشابه خواهد شد.
  • کاهش گردش خون در دست و پا
  • حمل کردن کوله پشتی سنگین باعث بروز درد گردن و درد پایین کمر می‌شود.
  • قوز کردن بر تنفس تاثیر می‌گذارد زیرا ریه را دچار فشردگی خواهد کرد.
  • حمل کردن کیف سنگین باعث آسیب دیدگی استخوان می‌‌شود و از رشد طبیعی آن جلوگیری خواهد کرد.
  • باعث آسیب دیدگی شانه و گردن شود.
  • باعث بروز درد مزمن گردن و کمر می‌شود.
  • باعث بروز برخی از انواع آسیب دیدگی خواهد شد که مدت زیادی طول می‌‌کشد بهبود پیدا کند.

حمل کوله پشتی سنگین با یک شانه توسط کودکان، که بسیاری از آنها این روش را برای حمل کیف خود به مدرسه انتخاب می‌کنند، به نظر برخی از آنها بهترین حالت برای ظاهر شدن می‌باشد. اما واقعیت این است که حمل کوله پشتی سنگین با یک شانه باعث از بین رفتن تعادل بدن می‌شود و کودک به یک طرف منحرف می‌شود، که این موضوع می‌تواند منجر به درد در قسمت بالا و پایین کمر، کشیدگی در شانه و گردن شود. حمل کوله پشتی به شیوه نامناسب باعث از بین رفتن تناسب صحیح بدن می‌شود. به خصوص، دختران به میزان بیشتری نسبت به دیگران در معرض خطر آسیب دیدگی کمر به علت حمل کوله پشتی سنگین قرار دارند. این مسئله بیشتر به علت توزیع نابرابر وزن کیف نیست، بلکه به علت حمل کوله پشتی سنگین تر است. همچنین، استفاده از کوله پشتی‌هایی که بند باریک و نازکی دارند و فاقد پد محافظ در ناحیه شانه هستند، باعث اختلال در گردش خون و انتقال پیام‌های عصبی می‌شود. استفاده از این نوع کوله پشتی منجر به بروز بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن و ضعف در ناحیه بازو و دست خواهد شد. همچنین، استفاده از کوله پشتی بزرگ یا سنگین احتمال آسیب دیدگی کمر را افزایش می‌دهد.سایر مواردی که باید به آن توجه داشته باشید به شرح زیر می‌باشد:

  • کودکانی که کوله پشتی سنگین حمل می‌کنند نمی‌‌دانند که چه فشاری را به کمر خود وارد می‌کنند. این کودکان حتی هنگام راه رفتن در پیاده رو با کیف خود به دیگران ضربه می‌زنند.
  • گاهی اوقات کیف کوله پشتی آنقدر سنگین است که ممکن است باعث زمین خوردن کودک شود.
  • حمل کردن کوله پشتی سنگین باعث می‌شود که نحوه راه رفتن کودک تغییر کند و این امر احتمال زمین خوردن او به ویژه در هنگام بالا رفتن از پله را افزایش می‌دهد.

منظور از سنگین بودن کوله پشتی چیست؟


منظور از سنگین بودن کوله پشتی چیست؟

والدین باید به علائم جسمانی در کودکان خود توجه کنند که ممکن است تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، وقتی کودک برای حمل کیف خود به سمت جلو خم شده و ناحیه کمرش را خم می‌کند، این یک علامت هشدار برای والدین است. والدین باید مطمئن شوند که کودکانشان هیچ مشکلی برای حمل کوله پشتی ندارند و قادر به تنها حمل آن هستند. یک نکته مهم این است که وزن کوله پشتی باید حدود ۱۰ درصد وزن کودک باشد. به عنوان مثال، اگر وزن کودک ۴۰ کیلوگرم است، کوله پشتی او نباید سنگین‌تر از ۴ کیلوگرم باشد. وزن کوله پشتی با توجه به توانایی جسمانی کودک می‌تواند متغیر باشد. برخی از افراد توانایی جسمانی بیشتری دارند و برخی دیگر ضعیف هستند. پدر و مادر باید در هنگام تهیه کوله پشتی برای فرزند خود به نکات مهم مرتبط با خریدن کوله پشتی توجه داشته باشد.

چند نکته برای حل این مشکل


چند نکته برای حل مشکل سنگینی کوله پشتی

  • باید کوله پشتی فرزند شما کاملاً راحت باشد و بتواند به خوبی از کمر و شانه او محافظت کند.
  • باید بندهای کوله پشتی قابل تنظیم باشند.
  • باید انتهای کوله پشتی روی لگن کودک قرار بگیرد. باید فرزند شما از هر دو بند مخصوص شانه استفاده کند و از حمل کردن کوله پشتی با یک شانه خودداری کند.
  • کودکانی که بند کوله ‌پشتی خود را خیلی پایین می‌آورند فشار بسیار زیادی را به ناحیه کمر و شانه‌های خود وارد می‌کنند. باید کوله پشتی در قسمت میانی کمر قرار بگیرد.
  • کوله پشتی باید به صورت یکسان به توزیع وزن وسایل کودک بپردازد. یک کوله پشتی مناسب وزن یکسانی را به ستون فقرات وارد می‌کند.
  • باید کتاب‌های کودک به طور یکسان درون کوله پشتی توزیع شوند.
  • نحوه حمل کردن صحیح کوله ‌پشتی به فرزند خود یاد بدهید.
  • کوله پشتی باید چندین جیب متعدد داشته باشد تا فرزند شما بتواند وسایل خود را در نقاط مختلف آن قرار دهد.
  • هنگامی که فرزند شما از کیف مناسبی استفاده کند و آن را به طور صحیح حمل کند هیچ گونه فشار اضافی به عضلات کمر و شکم وارد نمی‌شود. در صورتی که کیف فرزند شما خیلی سنگین نباشد و وسایل آن به طور یکسان توزیع گردد فرزند شما دچار درد شانه و کمر نخواهد شد.

پزشکان توصیه می‌کنند که والدین به انتخاب کوله پشتی مناسب برای فرزندان خود توجه کنند که حجم و وزن مناسبی داشته باشد. آنها پیشنهاد می‌دهند که کتاب، لپ‌تاپ، تبلت و سایر اجناسی که فرزندان به آنها در مدرسه نیاز ندارند را از کیف آنها حذف کنند. به فرزند خود بگویید که در مدرسه از میز و کمد استفاده کند و تعداد وسایلی که با کوله پشتی حمل می‌کند را کاهش دهد. به عنوان والدین یا معلمان، باید بدانید که اگر حجم کوله پشتی کمتر از ۵ درصد وزن بدن کودک باشد، کمترین آسیب به بدنش خواهد رسید. استفاده از کوله پشتی سنگین می‌تواند سلامت بدن را به خطر بیندازد، به ویژه برای کودکانی که در دوره رشد قرار دارند و مستعد آسیب دیدگی هستند. کودکان، خانواده‌ها و کادر اموزشی مدارس باید اطلاعات لازم در مورد انتخاب کوله پشتی مناسب را بدست آورند تا ریسک درد کمر را کاهش دهند.

هنگام خرید کوله پشتی باید به چه مواردی توجه کرد؟


والدین باید آگاه باشند که استفاده از کوله پشتی‌هایی که بندهای باریکی دارند و درون شانه فرو می‌روند، می‌تواند به عملکرد اعصاب و عروق خونی آسیب برساند. این نوع کوله پشتی ممکن است باعث بی‌حسی و سوزش در دست و بازو شود.. نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید به شرح زیر می‌باشد:

  • باید بندهای کوله‌ پشتی کاملاً پهن باشند و دارای پد محافظ باشند تا به طور یکسان وزن بدن را توزیع کنند. به تنظیم کردن بندهای شانه بپردازید تا کوله پشتی روی کمر قرار بگیرد. نباید قسمت انتهای کوله پشتی ۱۰ سانتی متر پایین تر از کمر باشد.
  • به اندازه کوله پشتی دقت داشته باشید و از خریداری کوله پشتی بزرگ اجتناب کنید.
  • کوله پشتی باید دارای چند جیب مختلف باشد تا فرزند شما بتواند وسایل خود را به طور یکسان توزیع نماید.
  • بستن بند کمر بسیار کمک کننده است و شما باید فرزند خود را تشویق کنید آن را ببندد.

 در اکثر موارد از کوله پشتی به عنوان یک کیف مناسب یاد می‌شود اما باید بدانید نامناسب بودن کوله پشتی می‌تواند سلامت کمر فرزند شما را به خطر بیندازد.

مقالات مرتبط

آتروز مچ دست چه علائمی دارد؟

آرتروز یک بیماری است که بافت‌های درون مفاصل را درگیر می‌کند. آرتروز می‌تواند ناشی از وجود یک التهاب حاد (کوتاه…

علت درد پاشنه پا چیست؟

التهاب یا فاشیای کف پا همان‌طور که از نامش پیداست، یک بیماری رایج در قسمت کف پا است و شایع‌ترین…
keyboard_arrow_up
Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ