تزریق اپیدورال استروئید (جراحی بسته دیسک کمر): نحوه انجام، مراقبت‌ها

اگر درد دیسک کمر با داروهای ضد درد قابل کنترل نیست، تزریق اپیدورال استروئید جراحی بسته دیسک کمر یک گزینه درمانی بسیار مناسب و توصیه شده است. این یک روش بسیار ایمن است که ممکن است به بهبود علائم دردناک کمک کند. این روش به طور معمول تحت هدایت CT توسط رادیولوژیست، یا توسط متخصص درد تحت آرام بخشی با کمک اشعه ایکس انجام می‌شود.

کورتیزون نوعی استروئید است که به طور طبیعی توسط غده فوق کلیه تولید و در زمان استرس آزاد می‌شود. استروئید سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند و با این کار التهاب و درد ناشی از آن را کاهش می‌دهد. در حالی که اثر کورتیزون طبیعی نسبتاً کوتاه است، نوعی که برای تزریق اپیدورال استفاده می‌شود مصنوعی است و می‌تواند از یک هفته تا چند ماه ادامه یابد. برخلاف تزریق سیستمیک کورتیزون که به جریان خون منتقل می‌شود، تزریق اپیدورال در منشا یا در نزدیکی ریشه‌ی درد عصبی انجام می‌شود و تسکین هدفمندی را فراهم می‌کند. این ماده معمولاً برای درمان درد همراه با فشرده سازی ریشه عصب در ستون فقرات مانند درد ناشی از فتق دیسک، شکستگی فشاری، بیماری دژنراتیو دیسک یا تنگی نخاع استفاده می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی تزریق اپیدورال (جراحی بسته دیسک کمر) و یا رزرو نوبت در مطب دکتر کامران غفرانی می‌توانید با شماره تلفن‌های 02188866619 –02188866629 تماس حاصل فرمایید.

چرا دکتر تزریق اپیدورال استروئید را برای دیسک کمر توصیه میکند؟

در درمان سیاتیک و سایر مشکلات فشاری ریشه عصب مانند رادیکولوپاتی یا دیسک کمر، به دنبال عدم موفقیت داروها در کنترل درد، تزریق اپیدورال یک درمان ایمن و ساده است که می‌تواند به تسکین علائم درد عصب کمک کند.

تزریق بی حسی موضعی و استروئید باعث کاهش التهاب در عصب برای کمک به درد می‌شود. در بیشتر بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک یا کمر درد، انجام تزریق اپیدورال قبل از جراحی، ارزش امتحان کردن را دارد. اگر تزریق اپیدورال به کنترل درد کمک کند، ممکن است از جراحی اجتناب شود یا به تأخیر بیفتد. علاوه بر این، اگر تزریق اپیدورال در روند درمان موفقیت آمیز باشد، تشخیص سطح عصب فشرده شده راحت‌تر است و پیش بینی مناسبی برای پاسخ بیمار به جراحی است.

تزریق اپیدورال استروئید (جراحی بسته دیسک کمر) چگونه انجام میشود؟

نحوه انجام تزریق اپیدورال استروئید (جراحی بسته دیسک کمر)

بیشتر تزریقات اپیدورال توسط رادیولوژیست تحت هدایت CT انجام می‌شود. این موارد به طور معمول در اکثر امکانات رادیولوژی انجام می‌شوند. تزریق اپیدورال نیز معمولاً توسط متخصصان درد انجام می‌شود.

بیمار روی  تخت، تحت هدایت دستگاه CTبرای استریل و کاهش احتمال عفونت دراز می‌کشد. سپس مقدار کمی بی حسی موضعی به پوست تزریق می‌شود تا سوزن بدون ایجاد درد از آن عبور کند. سوزن تحت هدایت CT یا اشعه ایکس در اطراف ریشه عصب وارد می‌شود. هنگامی که موقعیت سوزن با CT یا اشعه ایکس در فضای اپیدورال تأیید شد، مخلوط کوچکی از بی حس کننده موضعی و استروئید در اطراف اعصاب تزریق می‌شود. بی حسی موضعی عصب را بی حس می‌کند در حالی که استروئید التهاب را کاهش می‌دهد. سوزن پس از تزریق خارج می‌شود و بیمار قادر به تحرک است.

تزریق استروئید اپیدورال چند بار انجام میشود؟

هیچ تحقیق قطعی برای تعیین تعداد دفعات تزریق استروئید اپیدورال در بیمار برای درد دیسک کمر و  یا درد پا (علائم دیسک کمر) وجود ندارد. به طور کلی، انجام حداکثر سه تزریق اپیدورال در سال معقول به نظر می‌رسد.

چه عواملی ممکن است مانع از انجام این روش شود؟

عواملی که ممکن است شما را از تزریق اپیدورال منع کنند عبارتند از:

• اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، پلاویکس یا وارفارین استفاده می‌کنید.
  • اگر به مواد حاجب در سی تی اسکن حساسیت دارید.
  • اگر آناتومی غیرطبیعی ستون فقرات دارید.
  • و در آخر، اگر مبتلا به مرض چاقی هستید.

پس از جراحی بسته دیسک کمر چه اتفاقی میافتد؟

معمولاً از بیماران خواسته می‌شود شخص دیگری آنها به خانه ببرد. تقریباً بلافاصله بعد از تزریق اپیدورال (جراحی بسته دیسک کمر) می‌توانید راه بروید اما بهتر است در روز اول  در منزل تحت مراقبت باشید. همچنین توصیه می‌شود که به مدت یک تا دو روز پس از تزریق، هیچگونه تمرین سنگین انجام ندهید.

تزریق اپیدورال چه مدت موجب تسکین علائم میشود؟

پاسخ کاهش درد دیسک کمر به تزریق اپیدورال متغیر است. درصد کمی از بیماران هیچ نفعی از عمل نخواهند داشت. بیشتر بیماران بین دو هفته تا دو ماه از درد راحت هستند. برخی از بیماران نیز مدت طولانی‌تری پس از این روش از درد خلاص می‌شوند.

در صورت بازگشت درد، یک تزریق اپیدورال دیگر گزینه‌ی مناسبی است. گزینه دوم در نظر گرفتن جراحی برای از بین بردن فشار اعصاب است. اگر شک دارید که تزریق اپیدورال یک روش درمانی مناسب باشد، پزشک به شما مشاوره می‌دهد.

خطرات بالقوه و عوارض جانبی تزریق استروئید اپیدورال چیست؟

خطرات و عوارض جانبی تزریق استروئید اپیدورال

همانند سایر اقدامات پزشکی تهاجمی، خطرات بالقوه ای در ارتباط با تزریق استروئید اپیدورال کمر وجود دارد. به طور کلی، با این حال، خطرات کمی در ارتباط با تزریق استروئید اپیدورال وجود دارد و به ندرت اتفاق می‌افتد. خطرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• عفونت: عفونت‌های جزئی در 1٪ تا 2٪ کل تزریقات رخ می‌دهد.
  • خونریزی: نادر است و بیشتر در بیمارانی که اختلالات زمینه ای خونریزی دارند دیده می‌شود.
  • آسیب عصبی: در حالی که بسیار نادر است، آسیب عصبی می‌تواند در اثر ضربه مستقیم از سوزن، یا در مرحله دوم از عفونت یا خونریزی ایجاد شود.
  • پونکسیون کمری:این در 0.5٪ از تزریقات اتفاق می‌افتد. ممکن است که باعث سردرد بعد از درمان می‌شود (سردرد ستون فقرات نیز نامیده می‌شود) که معمولاً طی چند روز بهبود می‌یابد. اگرچه نادر است، اما ممکن است برای تسکین سردرد، خونرسانی لازم باشد.
  • از آنجا که در ناحیه تزریق کمر، نخاعی وجود ندارد خطر فلج و یا از کار افتادگی عضو نیز وجود ندارد