درد رگ و عصب سیاتیک یک مجموعه از علائم است که به علت تحت فشار قرار گرفتن یا التهاب عصب سیاتیک به وجود می‌آید. ۲ عصب سیاتیک در بدن انسان وجود دارد که هر یک از آنها به سمت پاها هدایت می‌شوند. در حقیقت این دو عصب بزرگترین عصب بدن محسوب می‌شوند که از قسمت پایین کمر شروع می‌‌شنود و تا پاها امتداد پیدا می‌کنند. این دو عصب با ستون فقرات ناحیه لومبر و ساکرال تلفیق می‌‌شوند. سپس عصب سیاتیک از طریق فرامن از ناحیه لگن خارج می‌گردد و از پشت ساق پا به سمت پایین تر و ناحیه زانو امتداد پیدا می‌کند. در نهایت هر دو عصب سیاتیک به پاها کشیده می‌‌شوند.

درد رگ و عصب سیاتیک که گاهی اوقات از آن تحت عنوان رادیکولوپاتی نیز یاد می‌شود به یک مجموعه از الان گفته می‌‌شود که در این اختلال عصب سیاتیک دچار التهاب یا آسیب دیدگی می‌شود. به طور کلی این علائم به علت یک اختلال پزشکی که بیرون زدگی دیسک ناحیه لومبر نام دارد به وجود می‌آیند. برخی از دلایل زمی‌نه‌های بروز درد رگ و عصب سیاتیک شایع هستند و خوش هیم می‌باشند اما برخی دیگر از موارد بسیار جدی هستند. خوشبختانه اکثر افراد به کمک روش‌های درمانی مراقبتی بهبود پیدا می‌کنند و علائم سیاتیک آنها برطرف می‌گردد. استراحت دادن به ناحیه کمر و مصرف داروهای ضد التهاب، تزریق استروئید، استفاده از کمپرس سرد و گرم و روش‌های مشابه می‌تواند به تسکین درد عضله و التهاب آن کمک کند. فیزیوتراپی می‌تواند به تقویت عضلات مرکزی و کمر کمک کند و درد رگ و عصب سیاتیک را درمان نماید.

علل درد رگ و عصب سیاتیک چیست؟

درد رگ و عصب سیاتیک به علت فشرده شدن عصب، بروز التهاب اختلالات مرتبط با سیستم ایمنی که بر این عصب تاثیر می‌گذارد به وجود می‌آید این درد نشان دهنده یک اختلال زمینه ‌ای است و به تنهایی یک مشکل محسوب نمی‌شود. به عنوان مثال برخی از اختلالاتی که با درد رگ و عصب سیاتیک ارتباط دارند به شرح زیر می‌باشند:

• در برخی موارد دیگر که شیوع کمتری دارند دیابت، تومورهای ستون فقرات بارداری باعث تحریک سیاتیک خواهند شد.
  • بیرون زدگی دیسک کمر ناحیه لومبر در قسمت پایین کمر شایع ترین هنگامی ‌که یک شکستگی استرسی در ستون فقرات به وجود می‌آید باعث لغزش مهره از جای اصلی خود و قرار گرفتن آن در موقعیت بدتری خواهد شد. در نتیجه فضای بین دیسک از بین می‌‌رود و به عصب سیاتیک فشار وارد خواهد کرد که به این وضعیت اسپوندیلولیستزیس می‌گویند.
  • زائده‌های استخوانی زمانی به وجود می‌‌آیند که مهره‌ها دچار تحلیل رفتگی شده باشند. زائده‌های استخوانی می‌توانند باعث تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک شوند.

درد سیاتیک چه علائمی دارد؟

علائم درد سیاتیک

تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک و آسیب دیدگی آن باعث بروز یک مجموعه از علائم و نشانه‌ها می‌شود که از خفیف تا شدید متغیر هستند. علائم این اختلال ممکن است دائمی‌و پایدار و موقت باشند و بیمار را دچار درد نمایند. اکثر این علائم به ریشه عصبی که تحت فشار قرار گرفته است ارتباط دارند به عنوان مثال برخی از علائم شایع درد عصب و رگ سیاتیک به شرح می‌باشند:

• درد کمر و درد پا که به صورت دائمی ‌یا موقت به وجود می‌آید.
  • گرفتگی پا که به علت بروز در عصب سیاتیک بستگی دارد و ممکن است چند هفته طول بکشد تا به طور کامل از بین برود.
  • بی حسی یا ضعف پاها که اغلب به علت آسیب دیدگی عصب سیاتیک ایجاد می‌شود و در برخی موارد ممکن است بیمار دچار ضعف پا نیز شود. در این شرایط بالا آوردن پا برای بیمار دشوار است.
  • درد رگ و عصب سیاتیک زمانی افزایش پیدا می‌کند که بیمار در یک بازه زمانی نسبتاً طولانی دراز بکشد. این امر باعث می‌‌شود که خوابیدن برای بیمار دشوار باشد و بیمار دچار اختلال خواب شود.

علائم جدی درد رگ و عصب سیاتیک

در صورتی که درد عصب سیاتیک شما به علت یک اختلال بسیار جدی که سندروم دم اسب نام دارد، تومورهای ستون فقرات و عفونت به وجود بیاید شما به مراجعه فوری به پزشک نیاز خواهید داشت. در صورتی که در شما دچار هر یک از علائم و نشانه‌های زیر هستید باید با پزشک یا جراح ارتوپد مشورت کنید:

• در صورتی که دچار ضعف شدید یا علائم نورولوژیکی در پای خود هستید.
  • در صورتی که علائم سیاتیک در هر دو پای شما به وجود آمده است.
  • در صورتی که کنترل مثانه یا روده خود را از دست داده اید.
  • در صورتی که دچار اختلالات جنسی هستید.

درمان درد رگ و عصب سیاتیک کمر

برای آن دسته از افرادی که قصد دارند به کمک روش‌های غیرجراحی به درمان درد رگ و عصب سیاتیک کمر خود بپردازند خبر خوبی داریم. روش‌های متعددی وجود دارد که می‌تواند بدون نیاز به عمل جراحی تا حد زیادی به تسکین درد آنها کمک کند. اگرچه این روش‌های درمانی به طور کامل باعث تسکین درد بیماران نمی‌‌شوند استفاده از آنها در کنار سایر روش‌های درمانی نتایج مطلوبی را به وجود خواهد آورد. بیمار باید روند درمان خود را به طور کامل ادامه دهد تا شاهد بهبود عملکرد بدن خود باشد. پزشک از یک مجموعه از روش‌های درمانی برای کنترل درد سیاتیک استفاده می‌کند تا بیمار بتواند بدون درد مداوم در قسمت کمر و پاهای خود به زندگیش ادامه دهد.

روش‌های خانگی درمان درد رگ و عصب سیاتیک

در صورت وجود علائم درد، برخی ازدرمان‌های خانگی از جمله گرما ئو سرما درمانی و دارو در کاهش درد و گرفتگی عصب سیاتیک موثرند:

استفاده از کمپرس سرد و گرم

استفاده از کمپرس سرد و گرم برای درمان درد رگ و عصب سیاتیک کمر

یکی از روش‌های درمانی بسیار ساده برای درمان درد سیاتیک استفاده از کمپرس سرد و گرم در فواصل زمانی معین و به نوبت می‌باشد. شما باید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کمپرس گرم را روی ناحیه دردناک بدن خود قرار بدهید و سپس از کمپرس سرد استفاده نمایید. باید این فرایند را هر یک تا دو ساعت یک بار تکرار کنید تا درد شما کنترل شود. کمپرس سرد باعث کاهش تورم می‌شود و کمپرس گرم فرآیند بهبود را افزایش خواهد داد. استفاده منظم و نوبتی از کمپرس سرد و گرم می‌‌تواند به کنترل درد بیماران کمک کند.

دارو درمانی

دارو درمانی برای درمان درد رگ و عصب سیاتیک کمر

مصرف داروهای مسکن که تهیه آنها نیازی به تجویز پزشک ندارد می‌تواند به تسکین درد سیاتیک کمک کند. نباید از این داروها به مدت طولانی استفاده کرد اما در صورتی که درد شما فقط یک یا دو روز طول بکشد باعث تسکین درد خواهد شد. در این شرایط شما باید به طور منظم از این داروها استفاده نمایید تا باعث تسکین درد شوند. مصرف این داروها از بدتر شدن درد جلوگیری می‌کند و شما به شرایط بهتری دست خواهید یافت. شما می‌توانید از ایبوپروفن به عنوان یک داروی ضد التهاب استفاده کنید و یا برای تسکین درد خود از استامینوفن استفاده کنید. در صورتی که این روش‌های درمانی کمکی به تسکین درد شما نکرده باشد می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید. درمان نکردن درد عصب برای سیاتیک باعث بدتر شدن شرایط شما خواهد شد و بر کیفیت زندگی شما تاثیرات منفی می‌گذارد. هر چه میزان آسیب دیدگی عصب سیاتیک بیشتر باشد علائم شما بدتر خواهد شد.

درمان درد سیاتیک توسط فیزیوتراپی

خوشبختانه روش‌های متعددی برای درمان درد رگ و عصب سیاتیک وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند. متخصص فیزیوتراپی به شما برای کنترل درد مداوم کمک خواهد کرد و بدین منظور از روش‌های درمانی متعدد استفاده می‌‌کند تا بتواند بهترین روش را با توجه به شرایط شما مشخص نماید. پس از آن که پزشک بهترین روش را مشخص نمود به طراحی برنامه درمان خواهد پرداخت. معمولاً برای درمان درد رگ و عصب سیاتیک از روش‌های درمانی ترکیبی استفاده خواهد شد که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشند:

• استفاده از درمان دستی و به حرکت در آوردن ستون فقرات قسمت پایین کمر می‌‌تواند تا حد قابل توجهی باعث تسکین درد شود. در برخی موارد درد عصب سیاتیک به علت فشرده شدن عصب به وجود می‌آید در این شرایط می‌‌توان به کمک درمان دستی و به حرکت در آوردن قسمت پایین کمر به آزاد سازی عصب و تسکین درد پرداخت.
  • ماساژ درمانی می‌‌تواند باعث تسکین درد کمر شود و یکی از ساده ترین روش‌های موجود برای درمان درد عصب و رگ سیاتیک محسوب می‌شود. هرچه تعداد جلسات درمان با ماساژ بیشتر باشد فرآیند بهبود با سرعت بیشتری در ناحیه مورد نظر آغاز می‌شود. ماساژ درمانی باعث افزایش اکسیژن رسانی در اطراف عصب سیاتیک می‌‌شود و گردش خون افزایش خواهد یافت این امر باعث کاهش التهاب و افزایش روند بهبودی خواهد شد.
  • طب سوزنی به بدن کمک می‌‌کند که به متعادل کردن جریان انرژی بپردازد. استفاده از طب سوزنی باعث می‌شود که توانایی بدن برای انتقال پیام عصبی افزایش پیدا کند. استفاده از طب سوزنی باعث می‌شود که بدن بتواند به شناسایی مشکلات مرتبط با عصب سیاتیک بپردازد و سلول‌های مناسب را به آن ناحیه ارسال کند تا فرایند بهبود را آغاز نمایند.
  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست یکی دیگر از روش‌های موجود برای درمان درد رگ و عصب سیاتیک محسوب می‌شود. در این روش پزشک به ارسال پالس‌های انرژی با ولتاژ پایین به درون نواحی اطراف عصب سیاتیک می‌‌پردازد که باعث تحریک عصب می‌‌شوند و از ارسال سیگنال‌های درد جلوگیری می‌کنند تا از وارد شدن آنها به درون سیستم عصبی پیشگیری گردد. این پالس‌های الکتریکی باعث می‌‌شوند بدن به تولید یک مسکن طبیعی بپردازد که اندروفین نام دارد. متخصص درمان دستی و طب فیزیکی از تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست تسکین درد استفاده می‌‌کنند که البته می‌توان از این روش درمانی در منزل نیز استفاده کرد.
  • تزریق استروئید به درون فضای اپیدورال باعث می‌‌شود که درد و التهاب عصب سیاتیک کاسته شود. تزریق اپیدورال می‌‌تواند باعث تسکین فوری درد شود. با این حال در برخی موارد نادر معمولا درد حدود یک هفته تا یک سال طول می‌‌کشد. در این دوران بیمار می‌تواند از روش‌های دیگری از قبیل ورزش کردن برای درمان درد سیاتیک خود استفاده کند.

روش‌های جراحی برای درمان درد رگ و عصب سیاتیک

اکثر افرادی که دچار درد عصب برای سیاتیک هستند به خوبی به روش‌های غیر جراحی پاسخ می‌دهند اما در برخی موارد انجام عمل جراحی برای کنترل درد بیمار و تسکین علائم او ضروری است. در موارد زیر عمل جراحی ضروری است:

• در برخی موارد ممکن است بیمار به علت تحت فشار قرار گرفتن طناب نخاعی عملکرد مثانه و روده خود را از دست بدهد.
  • گاهی اوقات بیمار دچار تنگی کانال نخاعی می‌شود که در این اختلال فضای داخل کانال نخاعی کاهش پیدا می‌کند و ریشه اعصاب تحت فشار قرار می‌گیرد.
  • در برخی موارد بیمار دچار اختلالات نورولوژیکی متعدد می‌‌شود و ممکن است برای راه رفتن دچار مشکل شود یا اینکه دچار ضعف شدید و بی حسی پاها شود.
  • در صورتی که بیمار دچار بیرون زدگی دیسک قسمت پایین کمر شود و مهره‌های ستون فقرات دچار بیرون زدگی یا لغزش شده باشد.
  • در صورتی که طناب نخاعی با گذر زمان دچار تحلیل رفتگی شده باشند و زائده‌های استخوانی در ستون فقرات به وجود آمده باشند.
  • در صورتی که بیمار دچار کیست یا تومور ستون فقرات باشد که در این موارد پزشک انجام عمل جراحی را به منظور خارج کردن این زائده‌ها از ستون فقرات توصیه می‌کند.

هدف از انجام عمل جراحی سیاتیک کاهش علائم و نشانه‌های درد و اصلاح علت بروز این اختلال است. برخی از روش‌های جراحی موجود با توجه به علائمی‌که بیمار دارد به شرح زیر می‌باشند:

• میکرودیسککتومی ‌روشی است که در آن قسمت آسیب دیده یا بیرون زدگی دیسک برداشته می‌‌شود تا فشار از روی ریشه عصب رفع گردد.
  • لامینکتومی ‌در مواردی انجام می‌‌شود که بیمار دچار تنگی کانال نخاعی قسمت پایین کمر شده است و پزشک اقدام به خارج کردن لامی‌نا به طور کامل یا جزئی می‌نماید تا فضای بیشتری در اختیار ریشه اعصاب قرار بگیرد. گاهی اوقات از این روش تخت عنوان جراحی رفع فشار از روی ستون فقرات یاد می‌شود.
  • لامینوتومی ‌شبیه لامینکتومی ‌است و در این روش فقط بخش کوچکی از لامی‌نا تخلیه می‌شود. گاهی اوقات پزشک این عمل جراحی را همراه با میکرودیسککتومی ‌انجام می‌دهد.
  • اعصاب از فضای درون کانال ستون فقرات و از طریق یک مجموعه از مفاصل خارج می‌شوند که به سوراخ درون مفاصل ستون فقرات فرامن گفته می‌‌شود. ده این روش پزشکی اقدام به خارج کردن زائده‌های استخوانی درون فرامن می‌‌پردازد تا این سوراخ را بزرگ تر نماید.
  • تحلیل رفتگی مفاصل فاست در ستون فقرات باعث تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک خواهد شد که در این روش پزشک به کمک فاستکتومی‌ به رفع فشار از روی عصب سیاتیک می‌پردازد.
  • جراحی فیوژن ستون فقرات با هدف درمان مشکلات بیمار انجام می‌شود و پس از خارج کردن دیسک آسیب دیده، پزشک مهره‌های بالا و پایین آن را به هم متصل می‌‌کند تا پایداری ستون فقرات افزایش پیدا کند.